نماد آخرین خبر

همکاری اینتل و آمازون برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی

منبع
سخت افزار
بروزرسانی
همکاری اینتل و آمازون برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی

سخت افزار/ اینتل قرارداد چند میلیارد دلاری جدیدی با آمازون برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی با فناوری پیشرفته امضا کرده است. پس از اعلام همکاری اینتل و آمازون، سهام اینتل در معاملات پس از ساعات رسمی 8 درصد افزایش یافت. این قرارداد بخشی از خدمات جدید Intel Foundry Services است و پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در راستای احیای شرکت روی آن سرمایه‌گذاری زیادی کرده است.

آمازون نیز اعلام کرده که این توافق‌نامه توسط مقامات ایالت اوهایو تایید شده است، جایی که آمازون قصد دارد 7.8 میلیارد دلار در مراکز داده سرمایه‌گذاری کند. این قرارداد همچنین به هر دو شرکت این امکان را می‌دهد تا بر روی فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند فرآیندهای 18AP و 14A اینتل کار کنند.

همکاری آمازون و اینتل در توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی
در بیانیه مشترک اینتل و آمازون، جزئیات مالی این همکاری فاش نشد، اما چارچوبی چند ساله و چند میلیارد دلاری برای تولید محصولات و ویفرها توسط اینتل تعریف شده است. علاوه بر این، آن‌ها به همکاری‌های پیشین خود در زمینه رایانش ابری اشاره کرده‌اند.



بخش AWS آمازون، که خدمات رایانش ابری ارائه می‌دهد، نقش اصلی در این قرارداد دارد. این بخش در گذشته از تراشه‌های مبتنی بر معماری Arm استفاده کرده است. در این همکاری جدید، اینتل از فرآیند تولید Intel 3 برای ساخت تراشه سفارشی Xeon 6 استفاده خواهد کرد که برای پردازش‌های آمازون طراحی شده است. نسل قبلی پردازنده‌های Xeon Scalable به آمازون امکان داده بود نمونه‌های EC2 را با 20 درصد عملکرد بهتر اجرا کند.

علاوه بر این، اینتل قصد دارد یک تراشه «AI fabric» نیز برای AWS تولید کند که از فرآیند 18A استفاده خواهد کرد. این فناوری قرار است از سال آینده وارد تولید شود و نمایانگر تلاش اینتل برای بازپس‌گیری جایگاه خود در صنعت تراشه‌سازی است. احتمال می‌رود که این تراشه بر اساس طراحی‌های ARM ساخته شود و به عنوان جایگزینی برای پردازنده‌های سفارشی کنونی آمازون باشد، اما تا زمان انتشار اطلاعات بیشتر، این موضوع در حد گمانه‌زنی باقی می‌ماند.

پت گلسینگر بارها تاکید کرده که اینتل با پورتفولیوی گسترده خود توانایی پاسخگویی به تمامی نیازهای هوش مصنوعی را دارد. او در گزارش مالی سه‌ماهه اول 2024 اشاره کرد که اینتل قصد دارد تا سال 2023 به بزرگترین تولیدکننده سیستم‌های هوش مصنوعی و دومین کارخانه بزرگ تولید تراشه در جهان تبدیل شود. همکاری با آمازون می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

آمازون، همراه با گوگل و متا، در حال کار بر روی توسعه تراشه‌های اختصاصی برای پردازش‌های هوش مصنوعی هستند. گوگل از پردازنده‌های تنسور خود برای آموزش نرم‌افزارهای هوش مصنوعی اپل استفاده می‌کند و متا نیز اخیرا پردازنده‌های هوش مصنوعی خود را معرفی کرده است. در این میان، انویدیا همچنان پیشتاز بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی است و شرکت‌ها برای دستیابی به تراشه‌های پیشرفته این شرکت که با کمبود مواجه شده‌اند، رقابت می‌کنند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره