نماد آخرین خبر

ویژگی‌ جدیدی در راه ویندوز 10 است

منبع
زوميت
بروزرسانی
ویژگی‌ جدیدی در راه ویندوز 10 است

زوميت/ بر اساس جديدترين گزارش‌ها، مايکروسافت در حال توسعه‌ي قابليتي براي ويندوز ۱۰ است که مي‌تواند مدت شارژدهي باتري را افزايش بدهد و باعث کاهش صداي فن دستگاه شود.
   
بر اساس گزارش Digitaltrends، مايکروسافت در حال کار روي ويژگي جديدي است که مي‌تواند به عملکرد پردازنده رايانه براي دوام بهتر باتري و کاهش نويز فن کمک کند. اين قابليت که با نام EcoQoS شناخته مي‌شود، اکنون در مرحله‌ي آزمايش بتا قرار دارد و مايکروسافت قول داده است که به کمک آن، ويندوز ۱۰ بسيار کارآمدتر خواهد بود.

طبق گفته ريموند لي، مدير برنامه Windows Fundamentals، قابليت EcoQoS به مصرف بهتر انرژي و کاهش انتشار حرارت مربوط مي‌شود. همه‌ي اين موارد با بخشي ويندوز ۱۰ ارتباط دارند که «سطح کيفيت خدمات» ناميده مي‌شود و با برخي از فرايندهاي پس‌زمينه که عملکرد يا تأخير قابل توجهي ندارند، بهتر کار مي‌کند.

اين ويژگي يک تغيير عظيم خواهد بود؛ زيرا اکثر گيمرها مي‌دانند که انجام کاري که به قدرت بالاي پردازنده وابسته است، معمولاً به عملکرد يا سرعت کلاک بالا، مصرف باتري زياد و سروصداي بيش از اندازه فن نياز دارد. در همين حال، بهبود عمر باتري مستلزم کاهش انرژي مصرفي پردازنده است.

در آزمايش‌هاي مايکروسافت، اين ويژگي ثابت کرده است که تا ۹۰ درصد مصرف انرژي پردازنده را کاهش مي‌دهد و تنها از نيمي از قدرت CPU براي تکميل کارهاي خاص استفاده مي‌کند. سناريوهايي که EcoQoS به کار شما مي‌آيد شامل خدمات پس‌زمينه، به‌روزرساني‌کننده‌ها، موتورهاي همگام‌سازي و سرويس ايندکسگذاري مي‌شود.

البته فعال‌سازي اين ويژگي به عهده توسعه‌دهندگان است. مايکروسافت مي‌گويد توسعه‌دهندگان مي‌توانند با فراخواني رابط‌هاي برنامه‌نويسي مرتبط، آن را فعال کنند.  قابليت مذکور در حالت فعلي، فقط با پردازنده‌هاي نسل ۱۰ و ۱۱ اينتل و پردازنده‌هاي سري Ryzen 5000 AMD سازگار است. البته کوالکام نيز در اين سيستم گنجانده شده است. مايکروسافت وعده داده که EcoQoS مي‌تواند به‌زودي به طيف گسترده‌تري از رايانه‌هاي روميزي برسد.

قابليت EcoQoS بخشي از برنامه مايکروسافت براي کاهش نشر کربن تا سال ۲۰۳۰ است. همچنين مي‌توان ويژگي مذکور را بخشي از نرم‌افزار پايدار مايکروسافت دانست.

نظر شما همراهان گرامي درباره‌ي EcoQoS چيست؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره