نماد آخرین خبر

استرالیا، آمریکا و انگلیس قرارداد انتقال مواد هسته‌ای امضا کردند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
استرالیا، آمریکا و انگلیس قرارداد انتقال مواد هسته‌ای امضا کردند

ایرنا/ استرالیا در راستای پیمان امنیتی سه جانبه با آمریکا و انگلیس موسوم به «آکوس» (Aukus) جهت تجهیز  زیردریایی‌های اتمی، قراردادی را برای انتقال مواد و اسرار اتمی امضا کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری فرانسه از مبدا سیدنی با انتشار این خبر افزود: براساس این قرارداد، ایالات متحده و انگلیس ملزم به انتقال مواد و دانش هسته‌ای حساس به عنوان بخشی از توافقنامه امنیتی سه جانبه آکوس به استرالیا خواهند شد.

«ریچارد مارلس» (Richard Marles) وزیر دفاع و معاون نخست وزیر استرالیا در مورد امضای این قرار داد گفت: «این توافق گام مهمی در جهت دستیابی استرالیا به زیردریایی های متعارف هسته ای برای نیروی دریایی سلطنتی استرالیا است».

آکوس پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، ایالات متحده آمریکا و انگلیس است که در سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی منعقد شد و به موجب آن قرار است زیردریایی های اتمی از نوع «اس اس ان - ای» (SSN-A) برای نیروی دریایی انگلیس تا اواخره دهه ۲۰۳۰ و استرالیا تا دهه ۲۰۴۰ به خدمت گرفته شوند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: این نوع از زیردریایی برای استرالیا می تواند پاسخ مناسبی نسبت به بلند پروازی های نظامی چین در منطقه اقیانوسیه باشد.

این گزارش در ادامه می افزاید: در قرار داد انتقال آمده است؛ مواد هسته‌ای برای پیش‌رانش زیردریایی‌های آینده از ایالات متحده یا انگلیس منتقل می‌شود، زیردریایی‌ها بخش مهمی از توانایی دریایی استرالیا هستند و یک مزیت راهبردی از نظر نظارت و حفاظت از رویکردهای دریایی (در منطقه اقیانوسیه) فراهم می‌سازد.

بنابراین گزارش، این توافقنامه که هفته گذشته در واشنگتن امضا شد، مورخ ۱۲ ماه اوت (۲۲ مردادماه ۱۴۰۳) به پارلمان استرالیا ارائه شد. این قرارداد شامل مقرراتی برای استرالیا در زمینه خطرات هسته ای ناشی از مواد ارسال شده به این کشور است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره