نماد آخرین خبر

تبادل اسرا میان مسکو و کی یف همزمان با روز استقلال اوکراین

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تبادل اسرا میان مسکو و کی یف همزمان با روز استقلال اوکراین

ایرنا/ مسکو و کی یف روز شنبه بیش از ۱۰۰ اسیر جنگی را همزمان با روز استقلال اوکراین و درحالی که سه سال از آغاز جنگ میان دو کشور می گذرد، مبادله کردند.

به گزارش "ایندپندنت", اوکراین گفت ۱۱۵ نظامی اوکراینی که آزاد شدند سربازان وظیفه بودند که بسیاری از آنها در ماه های اول حمله روسیه به اسارت درآمدند.

در میان آنها نزدیک به ۵۰ سرباز هستند که توسط نیروهای روس از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل به اسارت گرفته شدند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که ۱۱۵ سرباز روس آزاد شده در منطقه کورسک، جایی که نیروهای اوکراینی دو هفته پیش حمله غافلگیرانه ای را آغاز کردند، اسیر شدند.

این وزارتخانه افزود که این سربازان در حال حاضر در بلاروس هستند، اما برای درمان و توانبخشی به روسیه منتقل خواهند شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در رسانه ایکس نوشت که امارات بار دیگر برای انجام این مبادله میانجی گری کرده است. این پنجاه و پنجمین مورد از میانجی گری امارات برای تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین از زمان آغاز جنگ میان دو کشور در فوریه ۲۰۲۲ است.

نه اوکراین و نه روسیه تعداد کل اسیران جنگی را فاش نمی کنند. ژانویه گذشته، روسیه و اوکراین در بزرگترین تبادل اسرا صدها نفر را مبادله کردند.

این آزادی اسرا در حالی رخ داد که اوکراین سی و سومین روز استقلال خود را جشن گرفت.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در حمله‌ای غافلگیرانه با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه کورسک روسیه هدف حمله گسترده کی‌یف قرار گرفت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره