نماد آخرین خبر

هاآرتص مدعی مذاکرات محرمانه توسط یک میانجی سابق صهیونیست برای تبادل اسرا شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هاآرتص مدعی مذاکرات محرمانه توسط یک میانجی سابق صهیونیست برای تبادل اسرا شد

ایسنا/ روزنامه عبری «هاآرتص» به نقل از «گرشون باسکین» مذاکره‌کننده سابق رژیم صهیونیستی با حماس که مدعی است بنا به درخواست یکی از نمایندگان خانواده‌های اسرای صهیونیست با این جنبش مذاکره کرده، مدعی شد: «درباره چارچوب قرارداد احتمالی با حماس به توافق رسیدیم.»

هاآرتص به نقل از این باسکین که در مذاکرات مربوط به قرارداد گلعاد شالیت در سال ۲۰۱۱ نیز شرکت داشت، نوشت که به درخواست یکی از مسؤولان ارشد سابق در هیئت خانواده‌های اسرا در طول ۲ هفته گذشته با سران حماس مستقیم مذاکره کرد.

باسکین ادعا کرد که با سران جنبش حماس درباره چارچوب قراردادی شامل آزادسازی اسرای صهیونیست طرف سه هفته در مقابل عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه و آزادسازی اسرای فلسطینی به توافق رسید.

اما هیئت خانواده‌های اسرا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با هیچ مسؤولی جهت درخواست برای آغاز مذاکراتی به نمایندگی از آنها برای بازگرداندن افراد اسیر شده رایزنی نکرده و کابینه رژیم صهیونیستی و سران آن را تنها مسؤولان بازگرداندن افراد اسیر شده می‌داند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند ۱۰۷ صهیونیست هنوز در نوار غزه در بازداشت حماس و سایر گروه‌های مقاومت هستند اما موسسه امنیتی این رژیم احتمال می‌دهد که نیمی از این تعداد تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

باسکین در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» اعلام کرد که ماه مه چراغ سبزی از طرف مسؤولان اسرائیلی برای ورود به مذاکرات با حماس دریافت کرده و توانسته پیام‌هایی را به شکل رسمی و مستقیم ارسال و دریافت کند اما ۲ هفته بعد از او خواسته شده از تلاش‌هایش دست بردارد.

این میانجی سابق رژیم صهیونیستی در ایکس نوشت: فکر می‌کنم نتانیاهو متوجه شد که من یک کانال مستقیم و مخفی ایجاد کردم که بسیار فعال بود و این مساله برایش خوشایند نبود.

وی ادعا کرد: با غازی حمد، رئیس تیم مذاکره‌کننده حماس در تماس نزدیک است و او بر حمایت کامل حماس از توافق تاکید کرده است.

در مقابل برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی اظهارات باسکین درباره مذاکرات با حماس به نمایندگی از این رژیم را تکذیب کردند.

یکی از این مقامات تل‌آویو گفت: حماس نیازی ندارد درخواست‌هایی را که باسکین اشاره کرده، از طریق کانالی مخفی مطرح کند چراکه این کار را از طریق کانال رسمی انجام می‌دهد.

باسکین یکی از فعالان حزب چپ رژیم صهیونیستی است که حلقه اتصال میان سران ارشد حماس و «مگان دیوید» فرستاده این رژیم در مذاکرات قرارداد شالیت بود، او پنج سال برای آزادی شالیت تلاش کرد هرچند که رسانه‌های رژیم صهیونیستی همواره اعلام می‌کردند که کابینه از او چنین چیزی نخواسته و موسسه امنیتی و دفتر نخست‌وزیر نیز با تلاش‌های او سرد برخورد می‌کردند اما مذاکراتی که در چارچوب قرارداد شالیت در سال ۲۰۱۱ به نتیجه رسید، از طریق باسکین انجام شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره