نماد آخرین خبر

روسیه از سرنگونی پهپاد اوکراینی بر فراز بلگورود خبر داد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
روسیه از سرنگونی پهپاد اوکراینی بر فراز بلگورود خبر داد

ایسنا/ وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از سرنگونی یک فروند پهپاد اوکراینی بر فراز بلگورود خبر داد. 

در بیانیه این وزارتخانه که شامگاه یکشنبه منتشر شده است آمده است: «حدود ساعت ۶:۱۵ بعد از ظهر به وقت مسکو (۳:۱۵ بعد از ظهر به وقت گرینویچ) در ۱ سپتامبر ۲۰۲۴، تلاش تروریستی مجدد رژیم کی‌یف برای حمله به تاسیسات در خاک روسیه با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بال ثابت خنثی شد. یک هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی خنتثی و بر فراز منطقه بلگورود منهدم شد.»

این وزارتخانه همچنین افزود: طی شب گذشته، تلاش کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی با استفاده از پهپادها به تاسیسات داخل خاک فدراسیون روسیه، سامانه‌های پدافند هوایی ۱۵۸ پهپاد اوکراینی را منهدم و رهگیری کردند.»

مقام‌ها و رسانه‌های روس امروز (یکشنبه) گزارش کردند اوکراین یکسری حملات پهپادی علیه نیروگاه‌های برق و پالایشگاه در مناطق همجوار مسکو و «تور» انجام داده و ده‌ها پهپاد حین عبور از بخش‌هایی از روسیه منهدم شدند.

پیشتر،  وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که پدافند هوایی این کشور در مجموع ۱۵۸ پهپاد اوکراینی را در طول شبانه روز در سراسر مناطق روسیه از جمله دو فروند بر فراز آسمان مسکو و هفت فروند در منطقه مسکو سرنگون کرده است.

این حملات پهپادی در حالی صورت گرفته که کی‌یف، واشنگتن را برای صدور مجوز استفاده از تسلیحات برای حمله عمیق‌تر به خاک روسیه تحت فشار قرار داده است.

از طرفی، روسیه هفته گذشته اوکراین را آماج شدیدترین حملات هوایی خود در طول جنگ قرار داد.

به گفته «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، تنها هفته گذشته روسیه از ۱۶۰ موشک، ۷۸۰ بمب هوایی هدایت شونده و ۴۰۰ پهپاد تهاجمی علیه شهرها و نیروهای نظامی رژیم کی‌یف در سراسر اوکراین استفاده کرده است.

در همین حال، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت: مسکو دکترین هسته‌ای خود را بر مبنای تجزیه و تحلیل درگیری‌های اخیر و اقدامات غرب در قبال «عملیات نظامی ویژه» (در اوکراین) خود تغییر خواهد داد.

ریابکوف در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت: «همانطور که ما پیش از این هم بارها گفته‌ایم کارها در مرحله پیشرفته‌ای قرار داشته و این نیت واضح وجود دارد که یک اصلاح (بر دکترین هسته‌ای روسیه) ‌ بر مبنای تحلیل و بررسی تحولات مربوط به درگیری‌های اخیر و البته تحلیل رویه رقبای غربی برای تشدید تنش‌ها در قبال عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین معرفی شود.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش از این اعلام کرده بود دکترین هسته‌ای این کشور یک سند پویا و زنده بوده که می‌تواند در صورت لزوم دستخوش اصلاح و تغییر شود.

رئیس جمهور روسیه همچنین تاکید کرد فرض مسکو این است که درگیری هسته‌ای هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

روسیه بر طبق دکترین هسته‌ای ۲۰۲۰ این کشور ممکن است اگر که یک دشمن از تسلیحات هسته‌ای یا دیگر انواع تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه یا متحدانش استفاده کند، اگر یک اطلاعات راستی‌آزمایی شده درباره پرتاب سلاح هسته‌ای برای حمله به روسیه یا متحدانش دریافت شود، اگر دشمنی علیه تاسیسات لازم برای یک پاسخ هسته‌ای اقدام کند و اگر یک حمله با سلاح‌های متعارف موجودیت کشور را تهدید کند، متوسل به تسلیحات هسته‌ای شود.

با این وجود، حملات پهپادی اوکراین درحالی صورت می‌گیرد که طبق گزارش امشب خبرگزاری «رویترز»، در شرق اوکراین، جایی که شدیدترین نبردهای جنگ متمرکز است، نیروهای روسیه به پیشروی خود به سوی پوکروفسک که یک مرکز نظامی حیاتی و ارتباط حمل و نقل به شهرها و شهرهای شمالی است، ادامه می‌دهند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره