نماد آخرین خبر

اروپا به دنبال وام ۴۰ میلیارد یورویی به اوکراین بدون مشارکت آمریکاست

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اروپا به دنبال وام ۴۰ میلیارد یورویی به اوکراین بدون مشارکت آمریکاست

ایسنا/ به نوشته فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا برای دور زدن وتوی مجارستان در تمدید توقیف دارایی‌های روسیه، در حال آماده شدن برای جذب وام‌های جدید تا سقف ۴۰ میلیارد یورو (۴۴.۵ میلیارد دلار) برای کی‌یف بدون مشارکت ایالات متحده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این مجارستان که ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، موضوع استفاده از درآمدهای مسدود شده دولتی روسیه را برای خدمات رسانی و بازپرداخت وام‌ها برای کمک به کی‌یف از دستور کار نشست نمایندگان اتحادیه اروپا حذف کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک، اتحادیه اروپا و کشورهای G۷ قصد دارند تا پایان سال میلادی چنین وامی را به اوکراین بدهند.

فایننشال تایمز نوشت، اقدام یکجانبه اتحادیه اروپا در بحبوحه نگرانی‌ها در بروکسل مبنی بر اینکه مجارستان از ارائه ضمانت‌هایی به اتحادیه اروپا برای مشارکت در طرح دارایی‌های مسدود شده روسیه جلوگیری می‌کند، صورت می‌گیرد. بروکسل باید ظرف چند هفته روی هر جایگزینی کار کند، زیرا چنین اقدامی مشمول اختیاراتی است که در پایان سال منقضی می‌شوند.

این نشریه به پیش‌نویس پیشنهادی قانونی اشاره کرد که اتحادیه اروپا می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۴ چندین میلیارد یورو وام برای اوکراین جذب کند. چنین اقدامی، با گسترش برنامه کمک‌های موجود، تنها به حمایت اکثریت اعضا نیاز دارد، نه به اتفاق آرا که به غلبه بر وتوی مجارستان کمک می‌کند. 

مقامات به این روزنامه گفتند که رقم نهایی می‌تواند بین ۲۰ تا ۴۰ میلیارد یورو باشد و پس از مشورت با کشورهای عضو توسط کمیسیون اروپا تعیین خواهد شد.

هم زمان، مقامات افزودند که این جایگزینی برای طرح اصلی با مشارکت ایالات متحده است که در صورت حفظ وتوی بوداپست تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر، طرح اصلی باقی می‌ماند.

این نشریه افزود که یک نماینده دولت مجارستان روز دوشنبه به سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل گفته است که موضوع تمدید باید پس از انتخابات آمریکا حل شود.

پنج‌شنبه گذشته، جولی کوزاک، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول (IMF) گفت که کشورهای گروه ۷ هنوز درباره شرایط و پارامترهای تأمین ۵۰ میلیارد دلار درآمد اوکراین از دارایی‌های مسدود شده روسیه به توافق نرسیده‌اند. پیش از این رسانه‌های غربی از اختلاف نظر اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر موضوع تضمین این وام خبر داده بودند. به طور خاص، ظاهراً واشنگتن اصرار دارد که اتحادیه اروپا مسدود کردن این وجوه را دائمی کند، بنابراین استفاده از آنها برای بازپرداخت وام به کی‌یف را تضمین می‌کند. با این حال، در میان کشورهای اتحادیه اروپا که بیشتر وجوه مسدود شده روسیه در آنجا ذخیره می‌شود، اتفاق نظری در این مورد وجود ندارد.

در ماه ژوئیه، پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اروپا اعلام کرد که کمیسیون فوراً در حال آماده سازی پیشنهاد خود برای وام ۵۰ میلیارد دلاری به کی‌یف است که با استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه بازپرداخت می‌شود اما توسط ذخیره بودجه اتحادیه اروپا تضمین می‌شود.

وی اظهار داشت که کمیسیون می‌خواهد هرچه زودتر چنین پیشنهادی را آماده کند، زیرا سازوکار پیشنهادی مبتنی بر تضمین از ذخیره بودجه اتحادیه اروپا است که به گفته وی تنها تا پایان سال جاری قابل استفاده است. پس از ارائه رسمی پیشنهاد کمیسیون اروپا، در قالب سه جانبه شامل کمیسیون اروپا، شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت. سپس، مراحل تأیید رسمی در جلسه عمومی شورای اروپا مورد نیاز خواهد بود.

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، اتحادیه اروپا و کشورهای G۷ تقریبا نیمی از ذخایر ارزی روسیه را به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیارد یورو مسدود کردند. بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو در اتحادیه اروپا، عمدتاً در حساب‌های Euroclear بلژیک، یکی از بزرگترین سیستم‌های تسویه و تسویه حساب در جهان است.

پیش از این، گروه ۷ موافقت کرده بود که ۵۰ میلیارد دلار وام به اوکراین بدهد که از طریق بهره دارایی‌های مسدود شده روسیه در غرب بازپرداخت می‌شود.

وزارت خارجه روسیه مسدود کردن دارایی‌های این کشور در اروپا را «دزدی» خواند و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا نه تنها سرمایه‌های خصوصی، بلکه دارایی‌های دولتی روسیه را نیز هدف قرار داده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه مصادره دارایی‌های مسدود شده خود در غرب را بی پاسخ نخواهد گذاشت. به گفته این وزیر، روسیه همچنین این گزینه را دارد که وجوهی را که کشورهای غربی در روسیه دارند، پس ندهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره