نماد آخرین خبر

گوترش: هیچ چیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها را توجیه کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گوترش: هیچ چیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها را توجیه کند

ایسنا/ دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد همچنان که مردم نوار غزه درد و رنجی باور نکردنی را تجربه می‌کنند هیچ چیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی علیه این مردم را توجیه کند.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگش علیه نوار غزه، جنگی‌ که در آستانه ورود به دومین سالش قرار دارد، محکوم کرد.

گوترش در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در حالی که سازمان ملل برای میزبانی از رهبران کشورهای جهان در نشست‌های مجمع عمومی این سازمان تدارک می‌بیند، اظهار کرد: «این سطح از درد و رنج در غزه غیرقابل تصور است. من از زمانی که به سمت دبیرکلی سازمان ملل رسیدم چنین سطحی از کشتار و تخریب را در هیچ جای دیگری ندیده‌ام.»

گوترش که از سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، اظهار کرد: «حقیقت این است که هیچ چیز مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه نمی‌کند اما ما شاهد این اتفاق به شکلی غم انگیز در غزه هستیم.»

هفتم اکتبر گذشته بود که رزمندگان حماس و مقاومت فلسطین با نفوذ به جنوب اراضی اشغالی عملیات طوفان الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی رقم زده و در جریان این عملیات صدها صهیونیست را به هلاکت رسانده و ده‌ها تن از آنها را نیز به اسارت گرفتند. این عملیات باعث آغاز تجاوزات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد که تاکنون بیش از ۴۱ هزار و ۲۲۶ شهید و ۹۵ هزار زخمی بر جای گذاشته است. هیچ دورنمایی از آتش‌بس در غزه دیده نمی‌شود و رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و مالی ایالات متحده، به احکام بین‌المللی به‌ویژه از سوی شورای امنیت و دیوان بین‌المللی دادگستری بی‌توجهی می‌کند.

گوترش درخصوص جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در غزه گفت: «پاسخگو بودن از بابت تمامی غیرنظامیان کشته شدن یک امر ضروری است.»

دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: «نقض جدید قوانین بشردوستانه بین‌المللی هم از سوی اسرائیل و هم حماس صورت گرفته است.»

گوترش تاکنون چند بار برای برقرای آتش‌بس فوری در نوار غزه درخواست کرده اما مذاکراتی که تحت نظر آمریکا، مصر و قطر بر سر آتش‌بس غزه به اجرا در آمده در بن‌بست قرار گرفته است.

گوترش درباره این مذاکرات گفت: «این مذاکراتی بی‌پایان است و رسیدن به یک سازش بسیار دشوار شده است اما من همچنان امیدوار هستم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اکتبر تاکنون در قبال تماس‌های گوترش، از جانب خودش تماس متقابلی با او نگرفته است. گوترش تاکید کرد انتظار هیچ تحولی را در جریان برگزاری یک هفته‌ای نشست‌های سطح عالی مجمع عمومی سازمان ملل که از روز یکشنبه شروع می‌شود، ندارد. او اظهار داشت: «تا جایی که من فهمیده‌ام آنها علنا اعلام کرده‌اند که او (نتانیاهو) میل به درخواست برای هیچ گونه نشستی با من ندارد. بنا بر این چنین نشستی به احتمال خیلی زیاد انجام نخواهد شد.»

این دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: «مهم نیست که تماس تلفنی بگیرد یا نگیرد یا نشستی برگزار شود یا نشود، چیزی که مهم است اتفاقاتی است که در عرصه میدانی می‌افتند. آنچه مهم است درد و رنج مردم است. آنچه اهمیت دارد انکار مداوم راه‌حل ۲ دولتی و تضعیف این راه حل ۲ دولتی با اقدامات مختلفی که در عرصه میدانی رخ می‌دهند، است. از جمله با غصب اراضی، با خلع ید و اخراج مردم، با شهرک‌سازی‌های جدید که همگی غیرقانونی بوده و در پس زمینه‌ اینها نیز یک اشغالگری قرار دارد که طبق نظر دیوان دادگستری بین‌المللی فی‌النفسه غیرقانونی است.»

گوترش همچنین اظهار کرد، بعید است پیشنهادش برای تشکیل یک هیات نظارتی مورد حمایت او برای نظارت بر آتش‌بس آینده تشکیل شود و هیچ یک از طرفها در آن مشارکت نخواهند کرد. اعزام یک چنین هیات‌هایی از سوی سازمان ملل مستلزم موافقت میزبان‌ها با آن است.

تقریبا یک سال پیش بود که شورای امنیت سازمان ملل حکم داد که یک هیات چند ملیتی تحت سرپرستی کنیا، و نه خود سازمان ملل، به برقراری امنیت در ضمن بحران تشدید جرم و جنایت در هائیتی، جایی که مردم از سربازان کلاه‌آبی سازمان ملل تنفر دارند، بپردازد.

پس از آن چند صد افسر پلیس مستقر شدند اما این هیات درگیر کمبود بودجه شده و واشنگتن از طرح تبدیل این هیات به یک هیات سازمان ملل صحبت کرد؛‌ طرحی که تنها شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند به درخواست هائیتی اجرایی کند.


گوترش گفت: «به نظرم بسیار عجیب است که تامین بودجه یک عملیات پلیسی نسبتا کوچک در هائیتی انقدر دشوار شده است. من مطلقا آن را غیرقابل قبول می‌دانم.»

او در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه سازمان ملل مبنی بر اینکه این سازمان در مهار درگیری‌ها در غزه، اوکراین و جاهای دیگر ناتوان نشان داده، کشورهای عضو و به طور ‌ویژه شورای امنیت و ۱۵ عضوش را از بابت تصمیم‌هایی که گرفته شدند یا نشدند مسئول دانست. گوترش اظهار کرد شورای امنیت سازمان ملل و همچنین نهادهای مالی بین‌المللی «منسوخ شده، ناکارآمد و ناعادلانه هستند.»

گوترش ادامه داد: «ما تلاش کرده‌ایم جنگ‌ها را حل‌وفصل کنیم، مشکل این است که ما قدرت چندانی نداریم، گاهی اوقات حتی منابع کافی برای آنکه بتوانیم در این زمینه تلاش کنیم در اختیار نداریم.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره