نماد آخرین خبر

ونزوئلا از بازداشت یک آمریکایی‌ دیگر به اتهام دسیسه‌چینی خبر داد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 ونزوئلا از بازداشت یک آمریکایی‌ دیگر به اتهام دسیسه‌چینی خبر داد

ایسنا/ دولت ونزوئلا از دستگیر کردن چهارمین شهروند آمریکایی به اتهام دسیسه‌چینی برای ترور نیکولاس مادورو خبر داد.

به گزارش ایسنا، «دیوسدادو کابیو» وزیر کشور ونزوئلا اعلام کرد مقام‌های این کشور چهارمین شهروند آمریکایی را در ارتباط با دسیسه ترور «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا بازداشت کرده‌اند؛ دسیسه‌ای که طبق گفته مقام‌های ونزوئلا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)،‌ آژانس اطلاعاتی اسپانیا، گروه‌های تبهکار سازمان‌یافته و مخالفان مادورو و دیگران در آن دخیل بوده‌اند.

به گزارش «پالتیکو»، وزیر کشور ونزوئلا جزئیات مربوط به این دسیسه و خبر بازداشت این آمریکایی را در سخنرانی خطاب به پارلمان ونزوئلا مطرح ساخته و مورد تشویق نمایندگان این پارلمان قرار گرفت. کابیو جزئیاتی از هویت چهارمین آمریکایی بازداشت‌شده را اعلام نکرد.

دولت ونزوئلا پیشتر نیز از خنثی کردن چند دسیسه دیگر علیه مادورو در اوایل سال جاری میلادی خبر داده بود.

کابیو اظهار کرد: «کسانی که تلاش دارند برای ونزوئلا دردسر ایجاد کنند ما به آنها بدون توجه به نام آنها ضربه خواهیم زد.»

او در ادامه سخنرانی خود به قانونگذاران ونزوئلایی خاطر نشان کرد پشت دسیسه اخیر علیه مادورو یک «هدف سیاسی» وجود داشته است. او گفت آخرین شهروند آمریکایی روز سه‌شنبه در شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا در حالی که از تاسیسات ارتش و زیرساخت‌های صنایع نفت و برق عکس‌برداری کرده بود، بازداشت شد.

وزیر کشور ونزوئلا اضافه کرد: «این نخستین بار نبوده که او به ونزوئلا آمده است. سازمان سیا این دسیسه را طراحی، تامین مالی و پشتیبانی کرده و مرکز اطلاعات ملی اسپانیا نیز از آن مطلع بوده است.»

ونزوئلا روز شنبه گذشته نیز اعلام کرده بود شش خارجی از جمله یک عضو از تفنگداران دریایی ویژه آمریکا را به اتهام توطئه برای ترور مادورو و «بی‌ثبات‌سازی» این کشور که از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با دسیسه‌های خارجی مواجه شده، بازداشت کرده است.

کابیو روز شنبه گذشته گفت سه آمریکایی، ۲ اسپانیایی و یک شهروند جمهوری چک در ارتباط با دسیسه ترور مادورو بازداشت شده‌اند. او گفت که یکی از این شهروندان آمریکایی «ویلیام جوزف کاستاندا گومز» کسی که یک عضو نیروهای دریایی ویژه آمریکا (SEAL) بوده و سابقه خدمت در افغانستان، عراق و کلمبیا را دارد، است. کابیو، کاستاندا گومز را رهبر عملیات توطئه دانست.

وزیر کشور ونزوئلا همچنین از ۲ آمریکایی دیگر بازداشت‌شده به نام‌های «دیوید استرلا» و «آرون بارت لوگان» نام برد.

این وزیر ونزوئلایی در ادامه گفت علاوه بر این آمریکایی‌ها، ۲ شهروند اسپانیایی به نام‌های «خوزه ماریا باسوآ والدوینوس» و «آندرس مارتینز آداسمه» و یک شهروند جمهوری چک به نام «یان دارموفزال» دستگیر شده‌اند. او گفت مقامات ونزوئلا همچنین ۴۰۰ قبضه سلاح آمریکایی مرتبط با توطئه مذکور را کشف و ضبط کرده‌اند.

شناسایی این دسیسه تحت هدایت غرب علیه مادورو در شرایطی رخ می‌دهد که اپوزیسیون ونزوئلا، چندین رهبر آمریکای لاتین و ایالات متحده از به رسمیت شناختن پیروزی تاییدشده مادورو در انتخابات ریاست جمهوری اواخر ژوئیه خودداری می‌کنند و با تحرکات مداخله‌جویانه خود سعی در تنش‌آفرینی دارند.

پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا بعد از اعلام دستگیری‌های اولیه از سوی ونزوئلا ادعا کرده بود: «هرگونه ادعا در خصوص دست داشتن ایالات متحده آمریکا در دسیسه‌ای برای سرنگون کردن مادورو به شکل قاطعانه‌ای کذب است. آمریکا به پشتیبانی از یک راه‌حل دموکراتیک برای بحران سیاسی ونزوئلا ادامه می‌دهد.»

دیوسدادو کابیو روز سه‌شنبه همچنین گفت تعدادی زن هم که با خارجی‌ها و اعضای ائتلاف اصلی مخالفان در ارتباط بوده‌اند، در این دسیسه نقش داشته‌اند.


در پی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که طی آن مادورو برای سومین بار به پیروزی دست یافت، اپوزیسیون کاراکاس با همراهی کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده تلاش کردند تا با طرح اتهامات واهی و بی‌اساس اراده ملت ونزوئلا را زیر سوال برده و همچون گذشته تلاش کنند تا چهره اصلی اپوزیسیون را به رسمیت بشناسند.  

ایالات متحده «ادموندو گونزالس» نامزد بازنده انتخابات را به‌عنوان نامزدی در نظر می‌گیرد که مثلا بیشترین آرا را در آن انتخابات کسب کرده، اما رسما او را به‌عنوان «رئیس منتخب» ونزوئلا به رسمیت نشناخته است. هفته گذشته، گونزالس پس از صدور حکم دستگیری به اتهام تروریسم، توطئه و سایر جنایات، به اسپانیا پرواز کرد و از ونزوئلا گریخت.

روز پنجشنبه، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه مقامات ونزوئلایی همسو با مادورو به اتهام کارشکنی در انتخابات اعمال کرد. ایالات متحده همچنین اعلام کرد یک هواپیمای ونزوئلا که مادورو برای سفرهای بین‌المللی از آن استفاده می‌کرد، در جمهوری دومینیکن توقیف شد. یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفت هواپیمای دوم مرتبط با مادورو تحت نظارت ۲۴ ساعته مقامات جمهوری دومینیکن است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره