نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

شروع کار سخت در مذاکرات صلح افغانستان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شروع کار سخت در مذاکرات صلح افغانستان

ايسنا/ مذاکرات صلح ميان طالبان و دولت افغانستان امروز يکشنبه به مسائل اصلي پرداخته و در همين راستا يکي از مسائل کليدي متعدد اين مذاکرات جستجو براي يک صلح پايدار در اين کشور است.

به نقل از خبرگزاري فرانسه، در جريان مراسم افتتاحيه آرامي که روز شنبه در شهر دوحه پايتخت قطر برگزار شد، دولت افغانستان و حاميانش شامل آمريکا خواستار آتش بس شدند.

با اين حال طالبان در جريان حضورش پاي ميز مذاکرات اشاره‌اي به ترک مخاصمه نکرد.

مقام ارشد حوزه فرآيند صلح در دولت افغانستان به خبرگزاري فرانسه عنوان کرد، طالبان ممکن است در ازاي آزادسازي تعداد بيشتري از شبه نظاميان محبوس در زندان اين گروه پيشنهاد آتش بس را بدهد.

عبدالله عبدالله، رئيس شوراي عالي آشتي ملي در دولت افغانستان گفت: اين امر مي‌تواند يکي از ايده‌هاي آنها و يا يکي از مطالبات آنها باشد.

نمايندگاني که در مراسم افتتاحيه حضور داشتند هشدار دادند، مذاکرات دشوار و به هم ريخته خواهد بود در حالي که همچنان خشونتهاي مرگبار کشور افغانستان را گرفتار کرده است.

مايک پامپئو، وزير امور خارجه آمريکا از طرفهاي مذاکرات خواست "فرصت را غنيمت بشمرند" تا به صلح دست يابند.

او عنوان کرد: ما بي ترديد با چالشهاي زيادي در مذاکرات طي روزها، هفته‌ها و ماه‌هاي آينده مواجه خواهيم شد.

طالبان مدتهاست اين نگراني را داشته که کاستن از سطح درگيري‌ها مي‌تواند اهرم اين گروه را تضعيف کند.

مقامهاي افغانستان اعلام کردند که در يک حمله جديد طالبان در قندوز شش افسر پليس کشته شدند و پنج افسر ديگر نيز در يک حمله ديگر در استان کاپيسا کشته شدند. همچنين انفجار يک بمب کنار جاده‌اي در شهر کابل نيز باعث زخمي شدن دو غيرنظامي شده و يک انفجار ديگر در حوزه کابل نيز رخ داده که تلفاتي نداشته است.

ملا عبدالغني برادر، يک بنيانگذار طالبان در سخنراني در مراسم افتتاحيه نشست دوحه خواستار آن شد که افغانستان تحت قوانين اسلام اداره شود.

شايد دستيابي به يک معاهده صلح جامع براي افغانستان سالها به طول بيانجامد و اين امر وابسته به تمايل دو طرف براي منطبق ساختن ديدگاه‌هايشان در قبال افغانستان و ميزان توانايي و آمادگي آنها براي توافق بر سر اشتراک قدرت است. دولت اشرف غني، رئيس جمهور افغانستان خواستار حفظ وضعيت موجود کشورش که مورد حمايت غربي‌هاست شده است، يعني يک جمهوري مبتني بر قانون اساسي که در آن حقوق زيادي از جمله آزادي‌هاي بيشتر براي زنان در نظر گرفته شوند.

چهار نفر از ۲۱ نفر عضو تيم مذاکره کننده دولت کابل زن هستند، در حالي که در تيم طالبان هيچ زني وجود ندارد.

غني در بيانيه‌اي خواستار "يک صلح پايدار و بامنزلت" که " حافظ دستاوردهاي ۱۹ سال گذشته باشد" شده است.


حبيبه سرابي، مذاکره کننده دولت افغانستان به خبرگزاري فرانسه گفت، آغاز مذاکرات "بسيار مثبت" بوده است.

عبدالله عنوان کرد، اين فرآيند "مي‌تواند شروع يک تاريخ که در آينده پيش رو ساخته مي‌شود باشد و اميدواريم نه ديرتر بلکه زودتر رخ دهد".

اين مذاکرات مورد حمايت آمريکا شش ماه ديرتر از برنامه‌ريزي، برگزار شده که علتش اختلافات بر سر مساله جنجالي تبادل زنداني بين دو طرف است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره