نماد آخرین خبر

آلمان خواهان برگزاری مجدد انتخابات در بلاروس شد 

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آلمان خواهان برگزاری مجدد انتخابات در بلاروس شد 

ايرنا/ وزير امور خارجه آلمان طي سخناني مداخله جويانه در پارلمان اين کشور خواهان برگزاري دوباره آنچه انتخابات آزاد و منصفانه در بلاروس خواند، شد.

«هايکو ماس» وزير امور خارجه آلمان روز چهارشنبه  با اشاره به سرکوب اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري بلاروس هشدار داد که اتحاديه اروپا اقدامات «الکساندر لوکاشنکو» عليه معترضان را بي‌پاسخ نخواهد گذاشت.
وي در پارلمان آلمان (بوندستاگ) که به طور مستقيم از بخش آلماني شبکه راشاتوي پخش شد، در حمايت از معترضان بلاروسي گفت آنها شهرونداني عادي بوده اند که با برخورد شديد دستگاه امنيتي بلاروس روبه رو شده اند.
ماس افزود که آلمان و اتحاديه اروپا همچنان به پشتيباني و دفاع از خواسته مردم بلاروس در مورد نتيجه انتخابات ادامه داده و اجازه نمي دهد اين خواسته قرباني فشارها و تهديدهاي حکومت لوکاشنکو شود.
وزير امور خارجه آلمان همچنين پيشنهاد ميانجيگري بين معترضان و دولت بلاروس براي حل اختلاف ها را مطرح کرد و گفت: هنوز زود است که در مورد اعمال تحريم عليه مقامات اين کشور سخن بگوييم.

وي به رويکرد روسيه به تحولات بلاروس و حمايتش از لوکاشنکو  اشاره کرد و ادامه داد که مسکو با اين اقدام ها محبوبيت خود در بلاروس را از دست مي دهد و در اقدامات سرکوبگرانه اي که عليه معترضان در جريان است، مسئول خواهد بود.
به گفته ماس، مردم بلاروس به دنبال برگزاري انتخابات آزاد و منصفانه هستند و در اين مسير به حمايت هاي اتحاديه اروپا چشم دوخته اند.
وي تاکيد کرد: خشونت، آزادي بازداشت شدگان در اين اعتراضات و برگزاري انتخابات آزاد از جمله خواسته هاي مردم بلاروس و اتحاديه اروپا است.
در تازه ترين واکنش اتحاديه اروپا به تحولات جاري و ناآرامي ها در بلاروس، جوسپ بورل مسئول سياست خارجي اين اتحاديه شب گذشته(سه شنبه) در بيانيه‌اي انتخابات رياست جمهوري اخير اين کشور را جعلي خواند و به صراحت اعلام کرد که اتحاديه اروپا لوکاشنکو را به عنوان رييس جمهوري بلاروس به رسميت نمي شناسد. اين درحالي است که روسيه تمام قد از لوکاشنکو و دولت او حمايت مي کند و اخير هم از کمک مالي قابل توجه به دولت مينسک خبر داده است.
به اعتقاد کارشناسان،هم پيماني و روابط راهبردي دولت لوکاشنکو با مسکو، شايد يکي از دلايل و انگيزه هاي اتحاديه اروپا براي تشديد فشارها بر بلاروس باشد؛ اتحاديه اي که بيشتر اعضاي آن عضو سازمان پيمان آتلانيتک شمالي "ناتو" و از هم پيمانان واشنگتن هستند. اتحاديه اروپا نسبت به اعمال فشار بر روسيه از طريق تحت فشار قرار دادن دولت لوکاشنکو چندان بي رغبت نيست. در صورتي که رهبران مخالف لوکاشنکو در بلاروس قدرت را بدست گيرند، اين متحد کليدي روسيه مي تواند چرخشي قابل توجه از مسکو به سمت بروکسل پيدا کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره