نماد آخرین خبر

دستیاران پامپئو از فروش تسلیحات به عربستان دفاع کردند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دستیاران پامپئو از فروش تسلیحات به عربستان دفاع کردند

ايسنا/ وزارت امور خارجه آمريکا در جلسه کنگره ادعاي دموکرات‌ها درخصوص اخراج نادرست بازرس کل مستقل اين وزارتخانه را رد و از تصميمش براي فروش تسليحات به عربستان سعودي دفاع کرد.

به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، دموکرات‌ها مي‌گويند اين دو موضوع به هم ديگر مرتبط هستند چرا که استيو لينيک، بازرس کل سابق وزارت امور خارجه آمريکا در ماه ژوئن به قانون‌گذاران گفته بود که در زمان اخراج از سمتش، دفترش در حال انجام تحقيقات درباره "اضطرار ملي" بود که مايک پامپئو، وزير امور خارجه آمريکا براي فروش تسليحات نظامي به عربستان، امارات و اردن به ارزش هشت ميليارد دلار اعلام کرده بود. دموکرات‌ها و برخي جمهوري‌خواهان تاکيد کردند که اين اقدام به طور نامناسب کنگره را دور زده و اخراج لينيک بخشي از يک "لاپوشاني" بوده است.

سه تن از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه در مقابل کميته روابط خارجه مجلس نمايندگان شهادت دادند که پامپئو از دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا خواسته بود که لينيک را به خاطر سوء رفتار و سوء مديريت اخراج کند.

کلارک کوپر، معاون امور سياسي و نظامي وزارت امور خارجه آمريکا گفت: اگر همان‌طور که ذکر شده دلايل کافي و لازم براي اخراج لينيک وجود داشته، پس هيچ لاپوشاني در کار نبوده است.

اما دموکرات‌ها تاکيد دارند که اتهامات عليه لينيک بهانه‌هايي براي اخراج يک بازرس مستقل بوده که درباره اتهاماتي تحقيق مي‌کرد که مي‌توانست باعث شرمندگي پامپئو شود. لينيک همچنين درباره اتهاماتي مبني بر سوءاستفاده مايک پامپئو و همسرش سوزان از منابع دولتي از طريق استفاده از کارکنان اين وزارتخانه براي انجام امور شخصي تحقيق مي‌کرد.

اليوت انگل، رئيس دموکرات کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا گفت: ما در اين کميته شديدا نگرانيم که اخراج لينيک نوعي سوء استفاده از قدرت بوده باشد. اين حقيقت که ما مجبور شديم شما را با زور به اينجا بکشانيم مرا به اين فکر وا مي‌دارد که وزارت امور خارجه تلاش کرده تا حقيقت را پنهان کند.

سه دستيار پامپئو که در اين جلسه شهادت دادند برايان بولاتائو، معاون وزير خارجه در امور مديريت، ماريک استرينگ، مشاور حقوقي موقت و کلارک کوپر، معاون امور سياسي و نظامي بودند.

آنها به اين کميته گفتند: از هر جهت که نگاه کنيد، پامپئو به طور مناسب و شايسته‌اي عمل کرده است.

براساس گزارش ماه اوت دفتر بازرس کل وزارت امور خارجه آمريکا، اين وزارتخانه زماني که فروش تسليحات را دنبال مي‌کرد، به درستي خطراتي که غيرنظاميان يمني را تهديد مي‌کند، ارزيابي نکرده بود.

کوپر در اقدامي نادر اين انتقاد را پذيرفت و گفت: نه تنها اين نتيجه دفتر بازرس کل وزارت امورخارجه را قبول دارم بلکه من، دفتر، وزارت امور خارجه و دولت حتي پيش از آنکه لينيک بخواهد گزارشي تهيه کند، مشغول رسيدگي به آن بوديم و به رسيدگي به اين موضوع ادامه خواهيم داد.  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره