نماد آخرین خبر

حمله ترامپ به قلب جمهوریخواهان

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
حمله ترامپ به قلب جمهوریخواهان

نامه نيوز/  منابع خبري در آمريکا تاکيد کرده اند که  دونالد ترامپ  قصد دارد حزب سياسي تازه‌اي به‌نام «ميهن‌پرست» تشکيل دهد.

نشريهٔ وال‌استريت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت که ترامپ  با شماري از متحدان و همسنگران خود دربارهٔ تشکيل حزب سياسي گفتگو و اعلام کرده است در راستاي شعار سياسي‌اش يعني «نخست آمريکا» مايل است حزب تازه را «حزب ميهن‌پرست» بنامد.اين خبر در حالي اعلام مي‌شود که شماري از جمهوريخواهان از نقش دونالد ترامپ در تحريک مهاجماني که در ششم ژانويه به ساختمان کنگرهٔ آمريکا يورش بردند به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

اما آنچه سبب مي‌شود جمهوريخواهان بيش از دموکرات‌ها از خبر تشکيل حزب «ميهن‌پرست» نگران باشند، آن است که آرائي که به صندوق حزب احتمالي دونالد ترامپ ريخته خواهد شد، به قيمت لاغر شدن بدنهٔ رأي‌دهندهٔ جمهوريخواهان تمام خواهد شد.از سوي ديگر کارشناسان مي‌گويند با حضور دو حزب کهنه‌کار و قدرتمند در عرصهٔ سياست آمريکا تشکيل حزب سياسي تازه براي رئيس جمهوري که با کناره‌گيري از قدرت بيش‌ازپيش به‌انزوا مي‌رود، کار آساني نيست.چنانچه شبکه يورونيوز گزارش داده است، گرچه تشکيل احزاب سياسي تازه در ايالات متحده بي‌سابقه نيست اما اين احزاب ثالث، باتوجه به آراء ناچيزشان، هيچگاه نتوانسته‌اند نقش تأثيرگذاري در سياست اين کشور داشته باشند.

در هر حال، تاسيس حزب جديد ترامپ( حزب ميهن پرست)، به معناي تيرخلاص بر پيکره جمهوريخواهان خواهد بود. در اين صورت، قطعا دموکراتها خواهند توانست تا يک دهه يا حتي بيشتر، قدرت را در کاخ سفيد و کنگره در دست داشته باشند. برخي تحليلگران معتقدند ترامپ تنها کسي است که به سبب بهره مندي از پايگاه اجتماعي در ميان طرفدارانش( از جمله ملي گرايان افراطي و سفيد پوستان ) و بهره مندي از ثروت لازم ( جهت تاسيس رسانه و ساختارهاي تبليغاتي-سياسي جديد) قدرت تاسيس يک حزب جديد را خواهد داشت. آنچه مسلم است اينکه جمهوريخواهان، قطعا در مقابل چنين اقدامي خواهند ايستاد، اما چگونه؟! به نظر مي رسد تنها راه ممکن براي جلوگيري از تاسيس حزب جديد ترامپ، استيضاح وي در کنگره باشد!

همان گونه که مي دانيم، مطابق قانون آمريکا رئيس جمهور اين کشور پس از خروج از قدرت هم مي تواند استيضاح شود. نتيجه اين استيضاح( در صورتي که راي بياورد)،ممنوعيت مادام العمر فعاليت رئيس جمهور استيضاح شده از حضور در قدرت و معادلات سياسي ، اجرايي و حزبي مي باشد. به عبارت بهتر، در صورتي که کنگره براي هميشه ترامپ را از بازگشت به قدرت منع کند، او ديگر قدرت تاسيس حزب جديدي را نخواهد داشت. با اين حال ترامپ مي تواند از اطرافيانش ( مانند مايک پمپئو ) که منع قانوني براي تشکيل حزب ندارند ، بخواهد تا تحت نظارت وي ، حزب متبوعش را تاسيس کنند.در اينجا، هدف ترامپ بازگشت به قدرت نيست، بلکه ايجاد بحران و چالش جدي براي سياستمداران آمريکايي( مخصوصا جمهوريخواهان) مي باشد.

مسئله ديگر، به عزم ترامپ جهت تاسيس يک رسانه مستقل در آمريکا باز مي گردد.اين اقدام، در واکنش به اقدامات شبکه "فاکس نيوز" عليه ترامپ صورت خواهد گرفت. ترامپ و همراهانش به شدت از شبکه فاکس نيوز (وابسته به رابرت مورداک) خشمگين هستند و هرگز تصور نمي کردند اين شبکه تلويزيوني وابسته به جمهوريخواهان،به يکي از نمادهاي شکست انتخاباتي ترامپ در انتخابات سوم نوامبر سال۲۰۲۰ تبديل شود. نکته حائزاهميت اين که فاکس نيوز در انتخابات رياست جمهوري سال۲۰۱۶ يکي از اصلي ترين کانون هاي خبري عليه هيلاري کلينتون و دموکرات ها محسوب مي شد. اين شبکه اولين رسانه اي بود که سال ۲۰۱۶ پيروزي ترامپ بر هيلاري کلينتون را اعلام کرد.فاکس نيوز قبل از پايان شمارش آرا در ايالت پنسيلوانيا بايدن را پيروز انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. اعلام اين خبر از سوي فاکس نيوز، خشم ترامپ از اين رسانه تندرو  را دوچندان کرده، زيرا اين رسانه، زودتر از ديگر رسانه ها (حتي رسانه هاي دموکرات) در فرداي انتخابات شکست ترامپ در ايالت مهم آريزونا را نيز اعلام کرده بود. همين موضوع  سبب شد تا ترامپ شخصا با رابرت مورداک تماس گرفته و با فرياد و خشم از او بخواهد تا خبر شکست وي در ايالت آريزونا را از خروجي شبکه فاکس نيوز حذف کند.خواسته اي که با مخالفت مورداک همراه شد! همين مسئله سبب شد تا ترامپ در نهايت تصميم به تاسيس رسانه اي اختصاصي بگيرد که بتواند صرفا منعکس کننده مواضع و خواسته هاي وي و اطرافيانش باشد. به نظر مي رسد حتي اگر ترامپ به واسطه راي اعضاي مجلس سنا از حضور مجدد در مسند رياست جمهوري و هرگونه فعاليت سياسي منع شود، در تاسيس "رسانه اختصاصي" خود در آمريکا جدي خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره