نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

دو بازداشتی «کودتا» در اردن چه ارتباطی با عربستان دارند؟

منبع
فارس
بروزرسانی
دو بازداشتی «کودتا» در اردن چه ارتباطی با عربستان دارند؟

فارس/ منابع خبري در جريان کودتاي اردن، نام دو نفر را ذکر کردند که به صورت مستقيم با عربستان سعودي ارتباط داشتند.

منابع خبري اردني بويژه خبرگزاري رسمي اين کشور (پترا)،  شامگاه شنبه از موج دستگيري‌ها در بين مقام‌هاي ارشد اردن و خاندان سلطنتي از جمله برادر شاه اين کشور به اتهام کودتا خبر دادند.

در ميان افراد بازداشتي، پترا فقط به نام دو نفر از افراد بازداشتي به نامهاي «الشريف حسن بن زيد» و «باسم عوض الله» اشاره و تأکيد کرد که اين افراد به «دلايل امنيتي» بازداشت شده‌اند.

پايگاه خبري «عربي ۲۱» درباره اين حوادث گزارش داد، با وجود اينکه رسانه‌ها و فعالان شبکه‌هاي اجتماعي تصاوير و نام‌هاي زيادي از افراد بازداشتي منتشر کردند که همه آنان از شخصيت‌هاي امنيتي و نظامي مهم هستند، ولي در اين ميان، عوض الله و بن زيد و شاهزاده «حمزه بن الحسين» برادر ناتني شاه اردن، از همه برجسته‌تر بودند.

به گزارش اين پايگاه، حسن بن زيد، قبلا فرستاده ويژه پادشاه اردن در عربستان سعودي بوده است. عوض الله اما در سال ۲۰۰۷، رئيس کاخ پادشاهي الهاشمي و پيش از آن، رئيس دفتر شاه اردن بوده است.

بنا بر اين گزارش، اين دو فرد بازداشت شده، «روابط مستحکمي با عربستان سعودي دارند. بسياري در اردن بر اين باورند که اين دو نفر، تابعيت يا گذرنامه سعودي دارند».

منابع محلي خبري اردن هم خبر دادند که بن زيد از اشراف «هاشمي» است که در عربستان اقامت دارد و در اين کشور سرمايه‌گذاري کرده است.

عربي۲۱ ادامه داد، عوض الله در سال‌هاي اخير به عنوان مشاور «محمد بن سلمان» ولي‌عهد عربستان سعودي فعاليت داشته است. وي يکي از مهندسان خصوصي‌سازي شرکت نفتي سعودي آرامکو بوده است.

به گزارش اين پايگاه، عوض الله در همايش سالانه سرمايه‌گذاري که اخيرا در رياض برگزار شده بود و نام آن (The Future Investment Initiative) بود، در کنار بن سلمان حضور داشت. عوض الله پس از ترک اردن، به امارات رفت و شرکت «طموح» را تأسيس کرد.

اين در حالي است که روزنامه آمريکايي «واشنگتن پست» نوشت، اين اقدام به دنبال کشف آنچه مقام‌هاي کاخ توطئه اي پيچيده و گسترده توصيف کردند، صورت گرفت. يک مقام اردني نيز با  تاييد اين حادثه گفت که  دستگيري ها مرتبط به «تهديد عليه ثبات کشور» بوده است.

بامداد يکشنبه همچنين سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با بيان اينکه گزارش‌ها درباره تحولات اردن را به دقت زير نظر دارند، گفت که شاه اردن شريک مهمي براي واشنگتن بوده و از حمايت کامل آمريکا برخوردار است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره