نماد آخرین خبر

دولت افغانستان سالانه چقدر برای جنگ هزینه می‌کند؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
دولت افغانستان سالانه چقدر برای جنگ هزینه می‌کند؟

تسنيم/ درحاليکه دولت افغانستان سالانه يک سوم بودجه اين کشور را به بخش نظامي و جنگ اختصاص مي‌دهد گزارش‌ها از افزايش قدرت طالبان در سال‌هاي اخير حکايت دارد.

درحالي که 90 درصد مردم افغانستان با درآمد روزانه کمتر از 2 دلار آمريکا، زير خط فقر قرار دارند و اين کشور به شدت به بازسازي و ايجاد زيرساخت‌ها نياز دارد، دولت افغانستان سالانه يک سوم بودجه اين کشور را در بخش نظامي و جنگ هزينه مي‌کند.

«مصطفي مستور» وزير اقتصاد سابق افغانستان پيش از اين گفته بود که سالانه يک سوم بودجه ملي اين کشور يعني بيش از 1.5 ميليون دلار در بخش نظامي مصرف مي‌شود.

مستور يکي از دلايل کندي رُشد اقتصادي در افغانستان را هزينه‌هاي بالاي جنگ، ناامني و افزايش شديد جمعيت در اين کشور دانست.

کارشناسان نيز مي‌گويند که هزينه‌هاي بالاي جنگ، اين کشور را از توجه به سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها و بخش‌هاي بنيادي باز داشته است.

به گفته کارشناسان، اين شرايط دولت را مجبور کرده که به جاي توجه به زيرساخت‌ها اقتصادي و کارآفريني، روي جنگ و امکانات جنگي تمرکز داشته باشد و در کنار فساد اداري که بخشي از هويت اداري افغانستان شده، سالانه مبلغ هنگفتي از بودجه‌ افغانستان را بدون اين که نفعي به مردم داشته باشد، به مصرف برساند.

گزارش‌ها همچنين حاکي از آن است که مخالفان مسلح دولت افغانستان نيز سالانه نزديک به 1.5 ميليون دلار آمريکايي از منابع مختلف درآمد دارند و بيش از گذشته قدرت يافته‌اند.

انديشکده شوراي روابط خارجي آمريکا در گزارشي تازه از وضعيت افغانستان اعلام کرد که قدرت طالبان در اين کشور افزايش يافته است و آينده نامعلومي انتظار اين کشور را مي‌کشد.

دو دهه از حضور نيروهاي خارجي و هزينه چند ميليارد دلاري مي‌گذرد اما فساد گسترده در حکومت و عدم توانايي آن براي اجراي عدالت، ايجاد امنيت و سرويس‌دهي در خارج از مراکز ولايت‌ها باعث نفرت بسياري از مردم از حکومت شده است و همچنين بيم واکنش طالبان باعث شده تا مردم با حکومت و نيروهاي امنيتي همراه نشوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره