نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

دوباره آقاتهرانی؛ کمیسیون فرهنگی در دست پایداری

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
دوباره آقاتهرانی؛ کمیسیون فرهنگی در دست پایداری

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

کمیسیون فرهنگی در دست پایداری

جلسه کمیسیون فرهنگی به منظور برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس دوازدهم برگزار شد که مرتضی آقاتهرانی از نمایندگان جبهه پایداری با ۸ رأی به ریاست این کمیسیون انتخاب شد و رسایی که علاقه زیادی برای این ریاست داشت با کسب ۵ رأی شکست خورد تا روند شکست‌های ستاد جلیلی در انتخابات‌ها تداوم یابد. مرتضی آقاتهرانی، محمد میرزایی، حسنعلی اخلاقی‌امیری، اسماعیل سیاوشی، امیرحسین بانکی‌پور، سیدعلی یزدی‌خواه، حمید رسایی، احمد راستینه، علی شیرین‌زاد، احد بیوته، علی‌اکبر علیزاده‌برمی، بیژن نوباوه‌وطن و امیرحسین ثابتی به عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم معرفی شدند.
جالب این است که تا دو روز پیش با وجود اینکه دو ماه از شروع مجلس دوازدهم گذشته است، تعداد اعضای کمیسیون فرهنگی به حد نصاب نرسید و به همین دلیل این کمیسیون تشکیل نشده بود که در نهایت نمایندگان با اصلاح ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های باقی‌مانده از جمله کمیسیون فرهنگی را تعیین تکلیف کردند. به هر حال پس از دو ماهی که پشت سر گذاشته شد، مرتضی آقاتهرانی که نماینده حوزه انتخابیه تهران در دوره‌های هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی بوده، ریاست کمیسیون فرهنگی را بر عهده گرفت. این درحالی است که در روزهای اخیر حمید رسایی و امیرحسین ثابتی، اعضای ارشد ستاد سعید جلیلی به همراه بیژن نوباوه تلاش زیادی را به کار بستند تا رسایی نماینده وابسته به جبهه شریان را به ریاست کمیسیون فرهنگی برسانند که ناکام ماندند.
حمیدرضا رسایی از اعضای ستاد جلیلی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز همانند خود جلیلی ناکام بود و نتوانست آقاتهرانی را شکست دهد و دیگر اعضای ستاد جلیلی همانند امیرحسین ثابتی، بیژن نوباوه و حمید رسایی در رساندن این گزینه به ریاست کمیسیون فرهنگی رسایی با کسب ۵ رأی شکست خورد و در برابر آقاتهرانی حرفی برای گفتن نداشت. ضمن اینکه علی شیرین‌زاد، نماینده مردم کرج به عنوان دبیر اول و اسماعیل سیاوشی نماینده مردم چادگان به‌ عنوان دبیر دوم کمیسیون انتخاب شدند. احمد راستینه نماینده شهرکرد هم به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شد.

آقاتهرانی گرین‌کارت داشت
نکته قابل توجه این است که حمید رسایی پیش از این تلاش زیادی برای کسب ریاست مجلس دوازدهم و رقابت با افرادی چون نبویان و مجتبی ذوالنوری داشت که البته آنجا هم شکست خورد. در ادامه گویا تصمیم گرفته بود با کمک یارانش حداقل ریاست یکی از کمیسیون‌های مجلس به خصوص فرهنگی را به دست بگیرد که آنجا هم باز شکست خورد. حمید رسایی از زمانی که به عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری توانست به مجلس نهم راه یابد همواره به عنوان یکی از تندروترین چهره‌های جناح راست شناخته می‌شد. به طوری که در زمان حضورش به عنوان نماینده مجلس این تصویر از خودش را تقویت کرد. اکنون نیز با اتمام آرای شمارش شده مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران به عنوان نفر سوم لیست مجددا وارد مجلس شورای اسلامی شد که حالا با حزب تازه تاسیس شریان شناخته می‌شود، نماینده دوره هفتم و هشتم بوده است که برای انتخابات دهمین دوره از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. رسایی برای دوره یازدهم تایید صلاحیت شد اما رای نیاورد. حال اما در راستای پروژه خالص‌سازی دولت سیزدهم و یار غارش سعید جلیلی و نبود رقابت، او که از مدافعان سرسخت محمود احمدی‌نژاد هم معرفی می‌شد به مجلس دوازدهم ورود پیدا کرد و طبیعتا اگر در عمل نیز برای مجلس کاندیدای ریاست شود، جای تعجب ندارد. البته او چهره چندان محبوبی نیست زیرا نه حمایت اصلاح‌طلبان را دارد و نه وقتی انتقاد می‌کند، اصولگرایان حمایت و توجیه‌اش می‌کنند.
مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی که دیگر به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شناخته خواهد شد، علاوه بر نمایندگی در دوره هشتم و نهم مجلس، امامت جمعه مسجد امام علی نیویورک را بر عهده داشته‌ است. او از افراد نزدیک به مصباح‌یزدی است. آقاتهرانی اولین استاد اخلاق ریاست جمهوری و کابینه دولت در جمهوری اسلامی است که به دعوت محمود احمدی‌نژاد برای کابینه درس اخلاق گفت؛ البته در جریان ۱۱ روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد، او را نصیحت کرد که به این داستان فیصله دهد و پس از ممانعت از سوی احمدی‌نژاد از مخالفان سرسخت او شد. وی سابقه تحصیل در مدرسه حقانی را نیز دارد. او فارغ‌التحصیل تربیت مربی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و عضو هیات علمی این مؤسسه است.
به گفته خودش گرین کارت آمریکا را دارد و ادعا می‌کند الان باطل شده ‌است. در مجموع حدود ۹ سال در آمریکا و کانادا زندگی کرده و فعلاً رفت‌وآمدی به این کشور ندارد. در انتخابات ۱۳۹۴ مجلس در جایگاه سی‌ودوم قرار گرفت و مانند سایر افراد فهرست اصولگرایان تهران موفق به اخذ آرای کافی مردم در انتخابات مجلس دهم نشد.

سومین شکست رسایی و دوستانش
به هرحال انتظار اینکه کل مجلس به خواست تندروهای بهارستان پیش برود چندان منطقی نبوده و نیست و مستقلین، معتدلین و اصلاح‌طلبان در همان ابتدا نشان دادند که این مجلس مانند مجلس یازدهم یکدست اصولگرا نیست و فراکسیون اکثریتی به معنای واقعی کلمه نخواهیم داشت و بیشتر باید به مجلسی چند فراکسیونی قائل بود. مجلسی که در آن هم طیف قالیبافیون هستند، هم پایداری و تندروها و هم مستقلین، معتدلین و اصلاح‌طلبان که از قضا در بزنگاه‌ها قدرت نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری از خود به نمایش خواهند گذاشت. لذا نه تنها ریاست را به قالیباف واگذار کردند بلکه در کرسی‌های هیأت رئیسه هم نتوانستند فتح و ظفری بیابند. اما پس از آن تندروها و دلواپسان همه هم و غم خود را روی انتخابات ریاست جمهوری گذاشتند جایی که با همراهی‌های همه جانبه دولت سیزدهم به حمایت از سعید جلیلی پرداختند و از هر کار ممکن برای پیروزی وی دریغ نورزیدند اما در نهایت این ملت بود که نه محکمی به داد و یادآور شد که تفکر آنها باید در حاشیه سیاست ایران قرار بگیرند. به گزارش خبرآنلاین، همین بود که با حمایت ملت از کاندیدای مقابل سعید جلیلی، مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری رسید تا تندروها دومین شکست خود را نیز در آوردگاه ریاست جمهوری چهاردهم در تیرماه ۱۴۰۳ تجربه کنند. اما پس از تلاش ناکام در راه رسیدن به ریاست یا کرسی‌های هیأت رئیسه مجلس تندروها تلاش بسیار داشتند تا در کمیسیون‌های مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی دست بالا را داشته باشند در همین راستا نیز بسیار امید داشتند که حمید رسایی بتواند در رقابت با رقیب خود ریاست کمیسیون را از آن خود کند اما باز هم چرخ روزگار آن طور که آنها می‌خواستند، نچرخید تا حمیدرضا رسایی از اعضای ستاد جلیلی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز همانند خود جلیلی ناکام بشود. وی در رقابت برای ریاست نتوانست آقاتهرانی را شکست دهد و در نهایت از او شکست خورد تا سومین شکست تندروها نیز در کمیسیون فرهنگی رقم بخورد. در حالی تلاش اعضای ستاد جلیلی همانند امیرحسین ثابتی، بیژن نوباوه و حمید رسایی در رساندن این گزینه به ریاست کمیسیون فرهنگی ناکام ماند که در جلسه این کمیسیون حجت‌الاسلام آقاتهرانی با ۸ رأی به ریاست آن انتخاب شد. رسایی با کسب ۵ رأی شکست خورد و در برابر آقاتهرانی حرفی برای گفتن نداشت. در این نشست علی شیرین‌زاد، نماینده مردم کرج به عنوان دبیر اول و اسماعیل سیاوشی نماینده مردم چادگان به‌ عنوان دبیر دوم کمیسیون انتخاب شدند. احمد راستینه نماینده شهرکرد نیز به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شد.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar