برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

واکسن از کشورهای دوست می‌رسد

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
واکسن از کشورهای دوست می‌رسد

روزنامه شهروند/ متن پيش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
  
در چهار سالي که ترامپ به صندلي رياست جمهوري ساختمان بيضي‌شکل کاخ سفيد تکيه زده بود، به همراه همدستانش در ينگه ديگر دنيا بيشترين تحريم‌ها را عليه کشور ما اعمال کردند. تحريم داروهايي که مورد نياز بيماران خاص و سرطاني بود، مهم‌ترين ظلمي بود که در حق بيماران ايراني روا داشتند.

ادعاي واهي فايزر
همين چند وقت پيش بود که شرکت فايزر ادعا کرد مي‌خواهد مقاديري از واکسن ساخت اين شرکت را به ايران اهدا کند، اما بسياري از کارشناسان بر اين باورند که کشورهاي غربي بسياري از آزمايش‌هاي انساني را روي مردم کشورهاي جهان سوم انجام مي‌دهند و به اين طريق مردم کشورهاي ديگر را به موش‌هاي آزمايشگاهي خود تبديل مي‌کنند. اما مقام معظم رهبري با دورانديشي و تدبير خريد واکسن از کشورهاي متخاصم را ممنوع اعلام کرد تا بار ديگر دست اين دشمنان براي مردم رو شود.


از کشورهاي مورد اعتماد واکسن وارد شود
اما با اين وجود، جاي يک سوال باقي مي‌ماند، زيرا به گفته بسياري از کارشناسان تا خرداد ماه سال آينده طي مراحل آزمايشگاهي واکسن کروناي ايراني ادامه دارد و از سوي ديگر بسياري از پزشکان نگران پيک چهارم کرونا در اواخر بهمن و اسفند هستند و به همين دليل بحث تزريق واکسن تا زماني که واکسن داخلي توليد شود، مطرح مي‌شود.
سيدمحمد پاک‌مهر، نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «شهروند» بر اين باور است که واردات واکسن در اين شرايط از کشوري مانند چين و روسيه که هم به توليد واکسن دست پيدا کرده‌اند و هم دوستي‌شان براي ما به اثبات رسيده است، مي‌تواند جايگزيني براي واکسن توليدي انگليس و آمريکا به شمار برود. او در ادامه مي‌گويد: «فرمايش مقام معظم رهبري صددرصد اجرايي و عملياتي مي‌شود و نگاه کميسيون بهداشت و درمان نيز پيش از اين هم اين بود که ما براي مردم واکسن تهيه کنيم، اما نگاه ما براي تهيه واکسن توليد داخل است، زيرا  کشور ما از جمله کشورهايي بوده که نگاهش از ابتدا به توليد واکسن داخلي است و از همان زماني که  شيوع کرونا در کشور شروع شد، کارشناسان و دانشمندان ايراني تلاش براي ساخت اين واکسن را آغاز کردند.»

کشور ما در حوزه توليد واکسن موفق بوده است
او ادامه مي‌دهد: «نگاه گذرا به تاريخ نشان مي‌دهد که کشور ما در حوزه توليد واکسن موفق عمل کرده است.»
به اعتقاد پاک‌مهر  سلامت و اعتماد به واکسن در اين شرايط حساس بسيار اهميت دارد و ادامه مي‌دهد: «موضوع اعتماد عمومي براي تزريق واکسن بسيار اهميت دارد و نکته مهم اين است که  واکسني که به مردم تزريق مي‌شود، عوارض زيادي به دنبال نداشته باشد. در مرحله بعد بحث ايجاد ايمني در بدن در توليد يک واکسن اهميت دارد که نبايد از نظر دور شود.»
اين مقام مسئول  با تأکيد بر اينکه در زمان تحريم آمريکا و انگليس بدترين فشارهاي اقتصادي را براي مردم کشور ما ايجاد کردند، ادامه مي‌دهد: «از زمان شروع تحريم‌هاي ناعادلانه آمريکا عليه کشور ما  اين کشورها از دادن بسياري از داروها که مورد نياز بيماران کشور ما است، سر باز زده‌اند، حالا  چطور مي‌توان به آنها اعتماد کرد که واکسن را به طور رايگان در اختيار ما قرار دهند.»
او ادامه مي‌دهد: «نگاه کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي ترغيب توليد واکسن داخلي است و اين باعث مباهات است که دو شرکت هم به مراحل آزمايش انساني رسيده‌اند، اما تا زماني که واکسن داخلي به توليد انبوه برسد، مي‌توان از واکسن کشورهايي که از توليد واکسن آنها اطمينان داريم، استفاده کنيم. به طور مثال در حال حاضر روابط خوبي بين کشور ايران با کشورهايي مانند چين و روسيه وجود دارد و خصم و دشمني که کشورهاي غربي و در رأس آن آمريکا با ما دارند نيز اين دو کشور با ما ندارند. بنابراين به نظر مي‌رسد واردات واکسن از اين کشورها در زمان اضطرار و تا زمان توليد واکسن در داخل کشور مشکلي نداشته باشد.»

با تکنولوژي ساخت واکسن روسيه و چين آشناييم

واکسن‌هاي چيني و روسي از جمله گزينه‌هايي هستند که در حال حاضر واردات آن مورد توجه قرار گرفته، زيرا بررسي‌ها نشان داده که تکنولوژي که براي ساخت اين واکسن‌ها مورد توجه قرار گرفته، بسيار مطمئن‌تر از نمونه‌هاي غربي است و کارشناسان داخلي به نحوه توليد اين واکسن‌ها آشنا بوده و به آن اعتماد دارند. اين در حالي است که توليد واکسن فايزر آمريکايي بسيار جديد است و هنوز عوارضي که مي‌تواند در بلندمدت ايجاد کند، بسيار ناشناخته است. اين موضوعي است که آميتيس رمضاني، مدير آزمايشگاه باليني مرکز تحقيقات انستيتو پاستور در گفت‌وگو با «شهروندآنلاين» مطرح مي‌کند و معتقد است که چين موفقيت چشمگيري در توليد واکسن داشته است و مي‌توان از تجارب اين کشور استفاده کرد.

چين دو نوع واکسن توليد کرده است
او در توضيح واکسن چيني مي‌گويد: «کشور چين دو نوع واکسن توليد کرده است، واکسن اول اکتيويت بوده و معناي آن اين است که ويروس را در مرحله اول کشت و در مرحله بعد آن را با مواد شيميايي غيرفعال مي‌کنند که روشي است که سال‌هاي سال با اين تکنولوژي آشنايي داريم و به قول معروف جواب خود را پس داده است. در واقع ما با اين روش توليد واکسن آشنا هستيم و هر دو نوع واکسن چيني با اين روش توليد مي‌شود.»

عوارض طولاني‌مدت توليد واکسن مهم است
رمضاني معتقد است که اگر قرار است واکسني در کشور وارد شود، بايد واکسني باشد که از نظر علمي تأييدشده باشد و مطمئن باشيم که نتايج و عوارض بدي به دنبال نخواهد داشت. اين واکسن بايد از نظر عوارض جانبي مشکلي نداشته باشد و پاسخ ايمني در برابر بيمار را افزايش دهد. عوارضي مانند تب و کهير و غيره نداشته و مطمئن باشيم که در بلندمدت مثلا ٩ تا ١٠ سال بعد عارضه‌اي در بدن ايجاد نکند، زيرا مدت زمان زيادي لازم است که نتايج و عوارض يک واکسن مشخص شود و بايد از واکسني استفاده شود که روش توليد آن مشخص بوده و اطمينان حاصل کنيم که مشکلي براي فرد ايجاد نخواهد کرد، اما در مورد واکسن کرونا به دليل آنکه پاندمي است و اورژانسي به آن نياز داريم، بايد مواردي را در نظر بگيريم. او  ادامه مي‌دهد: «واکسن فايزر از تکنولوژي جديدي ساخته شده که براي ما ناآشناست و حتي توليدکنندگان آن نمي‌دانند که تا چند سال آينده اين واکسن‌ها چه عارضه‌اي به همراه خواهد داشت، به همين دليل عقلاني‌تر اين است که از واکسني استفاده شود که سيستم توليد آن براي ما آشنا باشد، از سوي ديگر نتايجي که در حال حاضر واکسن فايزر از خود نشان داده، آنقدرها نيز قابل قبول نبوده و شاهد مرگ‌هاي ناگهاني و عوارض جانبي براي انسان‌هاي زيادي بوده‌ايم.»

بايد واکسني وارد شود که به آن مطمئن باشيم

حسينعلي شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز معتقد است که هنوز برنامه مشخصي براي ورود واکسن کرونا ساخت چين به کشور وجود ندارد، اما بيانات مقام معظم رهبري براي همه ما فصل‌الخطاب به شمار مي‌رود. ايشان در بيانات خود اعلام کردند که اگر قرار است واکسني به کشور وارد شود، بايد اين اطمينان خاطر به مردم داده شود که اين واکسن‌ها براي مردم ضرري نداشته باشد.
او با اشاره به اينکه همه مسئولان موظف به اجراي فرمايشات معظم‌اله هستند، ادامه داد: «ما در کميسيون بهداشت، درمان و آموزش پزشکي پيگير اين ماجرا هستيم. در نامه‌اي که به رئيس‌جمهوري به عنوان رئيس کميسيون بهداشت و درمان هم نوشته‌ايم، تأکيد کرده‌ايم  واکسني که به کشور وارد مي‌شود، بايد توسط مسئولان اين حوزه آزمايش شده و با اطمينان اين واکسن وارد کشور شود.»

تلاش کشورها براي ساخت واکسن
محمد عباسي،  فوق‌تخصص ايمنولوژي نيز در گفت‌وگو با «شهروندآنلاين» تأکيد مي‌کند: «از همان زماني که کرونا پايش به روي کره‌خاکي باز شد و راهش را به همه کشورها باز کرد، بحث ساخت واکسن کرونا نيز در دنيا داغ شد. آمريکا با سروصداي زياد شروع به توليد واکسن و درست در زمان انتخابات جنجالي از واکسنش رونمايي کرد و خيلي زود آن را براي فروش به دنيا عرضه کرد تا از اين طريق درآمد زيادي کسب کند. اما توليد واکسن و درآمد ناشي از فروش آن چيزي نبود که انگليسي‌ها بتوانند از آن چشم‌پوشي کنند و دو هفته از سروصداي آمريکايي‌ها از توليد واکسن کرونا نگذشته بود که انگليس هم اعلام کرد واکسن کرونا را با کارايي ٩٠درصد توليد کرده است.»

کشورهايي که بي‌صدا واکسن توليد کردند
او در ادامه تأکيد مي‌کند: «آنها براي آنکه امتيازي نسبت به واکسن کروناي آمريکايي هم داشته باشند، اعلام کردند که واکسن توليدي‌شان هم شرايط سخت نگهداي فايزر در دماي منفي ٧٠درجه را ندارد و هم خيلي راحت‌تر حمل‌ونقل و هم سريع‌تر جابه‌جا مي‌شود. اما در اين ميان کشورهايي هم بودند که واکسن توليد کردند، اما سروصداي آمريکايي‌ها و بوق و کرناي انگليسي‌ها را به راه نينداختند. اين فوق‌تخصص ايمنولوژيست تأکيد کرد که يکي از اين کشورها چين بود که بي‌سروصدا واکسن توليد و مردمش را در برابر کرونا واکسينه کرد، اما به اندازه کشورهاي ديگر سروصدا به راه نينداخت، اما با اين وجود، مشتري‌هاي زيادي نيز براي محصولاتش پيدا کرد، هم برزيل از آنها واکسن خريد و هم اندونزي مردمش را با واکسن چيني در برابر کرونا واکسينه کرد و ترکيه نيز ميزان زيادي از اين واکسن را پيش‌خريد کرده است.

تهيه واکسن از ويروس‌هاي مرده
او با تأکيد بر اينکه کروناواک يکي از واکسن‌هاي چيني است که از ويروس‌هاي مرده تهيه شده است، ادامه مي‌دهد: «تزريق آن سبب مي‌شود تا دستگاه ايمني بدن در مقابل آن واکنش نشان دهد بدون اينکه بيماري شديد ايجاد کند.» اين واکسن از يک تکنولوژي قديمي ساخته شده که نتايج موفقي به دنبال داشته، اين در حالي است که واکسن‌هاي آمريکايي و انگليسي رمز ژنتيک کار مي‌کنند، به اين معنا که بخشي از کد ژنتيک ويروس کرونا به بدن وارد مي‌شود تا بدن شروع به ساخت پروتيين‌هاي ويروسي کند. البته بدن کل ويروس را نمي‌سازد و فقط باعث مي‌شود تا سيستم دفاعي فعال‌ و قادر به مقابله با ويروس شود.

هنوز واکسني خريداري نشده است
عباسي تأکيد مي‌کند: «در حال حاضر هنوز ايران واکسني از چين خريداري نکرده، اما يکي از مهم‌ترين گزينه‌‌هاي خريد واکسن براي کشور ما، چين به شمار مي‌رود، زيرا هم روابط  اين دو کشور خوب است و هم چين در برابر تحريم‌هاي آمريکا قد علم کرده و اجازه نمي‌دهد که آمريکا در روابط تجاري اين کشور دخالتي داشته باشد.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره