logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

پیشرانه M15GSI سایپا؛ موتور جدید سهند و اطلس چه ویژگی‌هایی دارد؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
پیشرانه M15GSI سایپا؛ موتور جدید سهند و اطلس چه ویژگی‌هایی دارد؟

آخرین خودرو/ پیشرانه M15GSI سایپا موتور جدیدی است که روی محصولات این گروه خودروسازی می بینیم. اما این پیشرانه چه مشخصاتی دارد؟

شرکت سایپا خواه‌ناخواه، بقا و عدم بقای خود را تا حد زیادی به خودروی پراید مدیون است. چراکه این ماشین حدود ۳۰ سال قبل به خطوط تولید سایپا منتقل شد و از آن زمان به بعد همچنان ردپای آن در صنعت خودروی ایران به صورت بسیار مستحکم و فراگیر به چشم می‌آید. در سال ۱۳۸۹ پلتفرم خودروی پراید مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت که در نهایت از دل آن ماشین جدیدی به نام تیبا و یک پلتفرم اصلاح شده تحت عنوان ایکس ۲۰۰ به لیست محصولات دومین خودروساز بزرگ کشور اضافه شد تا آغازی باشد بر کلید خوردن یک پروژه گسترده که از دل آن تاکنون چندین محصول با عنوان جدید اما باطن تقریباً یکسان، بیرون آمده است.

محصولاتی همچون تیبا، ساینا، کوییک، سهند و اطلس جزو خودروهایی هستند که تاکنون در قالب پلتفرم ایکس ۲۰۰ و با اتاق‌های فیس‌لیفت شده به دست مشتریان ایرانی رسیده‌اند. تا یکی دو سال پیش موتور این خودروها همان پیشرانه ام ۱۵ هشت سوپاپ تیبا بود که در اصل نمونه اصلاح شده موتور پراید محسوب می‌شد.

اما با توجه به سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای آلایندگی در کشور و ملزوماتی که در راستای کاهش مصرف سوخت باید خودروسازان به آن پایبند باشند، شرکت سایپا با همکاری مگاموتور تصمیم به بهینه‌سازی موتور ام ۱۵ گرفت و از اواخر سال ۱۴۰۰ موتور جدید را با نام M15GSI و سپس تحت عنوان M15l به نمایش درآورد تا از آن به بعد روی محصولاتی همچون کوییک جی ایکس، اطلس و سهند نصب شود. در این مطلب به بررسی پیشرانه M15GSI می‌پردازیم و تفاوت‌های آن با موتور M15 معمولی را که پیش از این روی ساینا و کوییک حضور داشت، به اطلاع شما می‌رسانیم.

پیشرانه M15GSI چه تفاوت‌های ساختاری با پیشرانه M15 معمولی دارد؟
علی‌رغم آنکه پیشرانه M15GSI از لحاظ ظاهری، تعداد سوپاپ‌ها و حجم سیلندرها خیلی تفاوتی نسبت به مدل پایه خود یعنی پیشرانه ام ۱۵ ندارد، اما باید به اطلاع برسانیم که تقریباً اکثر قطعات آن اصلاح و حالا با نمونه‌های جدیدتر جایگزین شده است. هدف از این کار به طور کلی دستیابی به اهدافی همچون کاهش مصرف سوخت، ارتقای استاندارد آلایندگی و افزایش کارایی موتور به همراه بالا بردن دوام فنی آن ذکر شده است.

در این راستا حدود ۳۰ قطعه اصلی، از تجهیزات برقی گرفته تا قطعات مکانیکی همگی تغییر کرده و جای خود را به نمونه‌های جدید داده است. کوئل‌ها و سیستم جرقه‌زنی، یاتاقان‌های ثابت و متحرک، مجموعه بلوک سیلندر، سرسیلندر، انژکتورها و سیستم پاشش سوخت، مجموعه پیستون‌ها و رینگ‌های پیستون، میل‌لنگ، میل‌بادامک، سیت سوپاپ‌ها در سر سیلندر، طرح منیفولد ورودی هوا، نوع منیفولد خروج دود، پمپ آب، پمپ روغن، کاتالیست، بالانسر شفت و … از جمله مواردی هستند که در موتور جدید M15GSI به طور کلی تغییر کرده و با نمونه قبلی متفاوت هستند.

در این میان شاخص‌ترین تغییراتی که بیش از هر چیز به چشم می‌آید، شامل اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و همچنین استفاده از منیفولد دود استیل یا همان هدرز به جای نمونه‌های سنتی چدنی است. استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها موجب کارایی بهتر موتور در دورهای میانی شده و مواردی مثل کاهش مصرف سوخت و افزایش توان را به دنبال دارد. همچنین استفاده از خروجی دود هدرز نیز باعث تنفس بهتر موتور، کاهش استهلاک و افزایش بازدهی آن می‌شود. استفاده از هدرز در کم کردن اثر لگ سیستم پدال گاز برقی نیز می‌تواند موثر باشد و باعث افزایش راندمان موتور و شتاب اولیه بهتر خودرو شود.

مشخصات فنی پیشرانه M15GSI
موتور جدید ۸ سوپاپ سایپا نسبت به نمونه قبلی حدود ۷ درصد افزایش توان داشته است و حالا نزدیک به ۹۱ اسب بخار قدرت در کنار ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. ضمن آنکه مصرف سوخت آن نیز تقریباً چیزی حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرده و به نزدیکی ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.

به علاوه گفته می‌شود خودروهایی نظیر سهند و اطلس که به موتور ام ۱۵ جی اس آی یا همان M15I مجهز می‌شوند، از گیربکسی با ضرایب دنده و پلوس‌های جدید استفاده خواهند کرد که راندمان کاری خودرو را در مجموع افزایش می‌دهد و عملکرد بهتری در موضوع انتقال قدرت به نمایش می‌گذارد.

نتیجه‌گیری
پیشرانه M15GSI نمونه‌ای به‌روز شده از همان موتور تیبا است که حالا با قطعات جدید به میدان آمده تا عملکرد اصطکاکی آن کاهش داشته باشد و از این طریق مصرف سوخت کمتر به علاوه توان کمی بالاتر ارائه دهد. مواردی مثل اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و استفاده از منیفولد دود استیل یا همان هدرز طبعا تاثیر بهینه‌ای در عملکرد این موتور خواهد داشت. 

علاوه بر آن تغییر ضریب تراکم سیلندر، استفاده از رینگ‌ پیستون‌های مقاوم‌تر و سایر تحولاتی که در مجموعه سرسیلندر، میل بادامک، میل‌لنگ، سیستم جرقه‌زنی، سیستم پاشش سوخت و… در موتور M15GSI رخ داده است، باعث می‌شود که این پیشرانه در کل راندمان بهتر و عملکرد قابل قبول‌تری نسبت به گذشته از خود نشان بدهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir