logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

لادا ایسکرا معرفی شد؛ اولین خودروی جدید کمپانی پس از تحریم های بین المللی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
لادا ایسکرا معرفی شد؛ اولین خودروی جدید کمپانی پس از تحریم های بین المللی

آخرین خودرو/ صنعت خودروی روسیه به دلیل تحریم های اعمال شده پس از جنگ با اوکراین، با چالش های زیادی مواجه است. با خروج خودروسازان مطرح جهانی، حالا بازار روسیه خالی از نام های بزرگ شده و این خودروسازان چینی هستند که برای کسب سهم حداکثری تلاش می کنند. اما در کنار چینی ها، خودروسازان داخلی با رونمایی از مدل های جدید، سعی دارند خلاهای موجود را پر کنند. لادا ایسکرا (Iskra) یکی از این مدل هاست که آمده به یک گزینه اقتصادی جذاب برای مشتریان روسی تبدیل شود.

لادا ایسکرا در دسته سدان های کوچک قرار می گیرد. این خودرو در حقیقت بر اساس پلتفرمی به جا مانده از گروه رنو توسعه پیدا کرده، به همین جهت اشتراکات زیادی با مدل لوگان دارد. مثل دیگر مدل های لادا، این خودرو نیز علاوه بر اتاق سدان در نسخه استیشن و استیشن کراس هم به فروش خواهد رسید.

پلتفرمی داخلی سازی شده
ایسکرا اولین مدل جدید لادا پس از اعمال تحریم های بین المللی به حساب می آید. به گفته لادا این خودرو مابین دو مدل گرانتا و وستا قرار گرفته و شکاف موجود بین آنها را پر می کند. از لحاظ طراحی، ایسکرا دنباله روی وستا بوده و جلوپنجره برگرفته از حرف X شاخص ترین ویژگی نمای ظاهری آن است. چراغ های اصلی این سدان کوچک قاب و گرافیک جذابی دارند و تا حدودی چهره آن را مدرن و بروز نشان می دهند. اما با کمی دقت بیشتر در فرم اتاق و نسبت های به کار رفته در بدنه، وابستگی لادا ایسکرا به داچیا لوگان بلافاصله آشکار می شود. البته برند روسی تأکید دارد این مدل بر اساس پلتفرم موسوم به «پلتفرم مدرن جهانی» توسعه پیدا کرده است. از دید لادا این پلتفرم از نو مهندسی شده و از لحاظ تکنولوژی مستقل است. این کمپانی می گوید سامانه های الکترونیکی ایسکرا کاملاً داخلی سازی شده و ۴۰۰ قطعه به کار رفته در آن جدید هستند.

با وجود تفاسیر، می توان گفت که لادا ایسکرا بر مبنای نسخه ای تغییر یافته از پلتفرم CMF-B ساخته شده؛ شاید بدانید این پلتفرم توسط داچیا، رنو و نیسان مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد پس از قطع ارتباط رنو با لادا در سال ۲۰۲۲، این شرکت روسی با توجه به دسترسی های قبلی به مراکز تحقیق و توسعه، موفق شده بدون کمک فرانسوی ها نسخه ای داخلی از این پلتفرم را طراحی کند.

ماکسیم سوکولوف مدیرعامل کمپانی مادر لادا یعنی آوتوواز، ایسکرا را از لحاظ تکنولوژی مدلی مستقل توصیف کرده و افزوده ۲۳ میلیارد روبل، معادل ۲۵۸ میلیون دلار، صرف این پروژه شده است.

مشخصات فنی لادا ایسکرا
در بخش فنی، لادا ایسکرا هیچ چیزی برای شگفت زده کردن ندارد، چرا که تقریباً همه چیز با سایر مدل های کمپانی مشترک است. در مدل پایه نیروی این سدان کوچک و اقتصادی توسط موتور ۱.۶ لیتری بنزینی تأمین می شود. این موتور که از گرانتا به امانت گرفته شده، توانایی تولید ۸۹ اسب بخار قدرت را دارد و نیروی آن از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ ها انتقال می یابد. در مدل پرچمدار، از موتور ۱.۶ لیتری مدل وستا استفاده شده؛ این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. وظیفه انتقال قدرت در این مدل به گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک محول شده است.

در رابطه با قیمت لادا ایسکرا حرفی به میان نیامده، اما می دانیم که تولید آن از اوایل سال آینده شروع خواهد شد. با توجه به باز شدن پای محصولات برند لادا به ایران، بعید نیست که در آینده شاهد تردد این خودرو در خیابان های کشور باشیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره