نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مدت‌ زمان لازم برای خنک شدن موتور خودرو چقدر است؟

منبع
پدال
بروزرسانی
مدت‌ زمان لازم برای خنک شدن موتور خودرو چقدر است؟

پدال/ در روزهای گرم تابستان گاهی داغ کردن موتور خودرو رخ می‌دهد اما مدت‌زمان لازم برای خنک شدن آن چقدر خواهد بود؟
 
زمانی که منتظر خنک شدن موتور خودرو می‌مانید زمان به کندی می‌گذرد. فرقی نمی‌کند که علت انتظار شما تعویض یک قطعه ساده در موتور باشد یا مشکلات مکانیکی جدی‌تری در آن وجود داشته باشد چراکه در این هوای گرم، کاهش دمای موتور کمی زمان‌بر خواهد بود؛ اما همانند منتظر ماندن برای خنک شدن کیکی از تازه از فر بیرون آمده است، بهترین کار صبوری برای خنک شدن موتور خواهد بود زیرا در غیر این صورت احتمال سوختن اعضای بدن وجود دارد.

دمای متوسط موتور خودرو در زمان کارکرد بین ۹۰ تا ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود اما رانندگان زیادی می‌خواهند بدانند چقدر طول می‌کشد تا این دما کاهش یابد؟ باید دانست زمان لازم برای خنک شدن موتور در خودروها متفاوت است و دمای هوا نیز روی این موضوع تأثیر دارد. حتی در شرایط نرمالی که سیستم خنک کاری خودرو کار خود را به خوبی انجام می‌دهد، بهتر است حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه منتظر خنک شدن موتور بمانید و در همین مدت کاپوت را نیز بالا بزنید.

برخی افراد می‌پرسند چرا دمای موتورها این‌قدر بالاست و چرا باید دما را پایین آورد. رسیدن دمای یک موتور درون‌سوز به چنین ارقامی طبیعی خواهد بود چراکه سوخت سریعاً در سیلندرها با هوا ترکیب شده و می‌سوزد. همین سوختن به معنی ایجاد انفجارهای کوچکی است که قدرت موتور را به همراه گرما و گازهای خروجی تولید می‌کند. در شرایط ایده آل، گرمای یاد شده در سطح پایداری قرار دارد و به عملکرد عادی قطعات نیز کمک می‌کند اما زمانی که گرما از حد متوسط بالاتر برود وضعیت بدی حکم‌فرما خواهد شد.

سیستم خنک کاری خودرو برای جلوگیری از داغ کردن موتور خودرو طراحی شده و با گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور، گرما جذب شده و به رادیاتور منتقل می‌شود تا از آنجا به بیرون انتقال یابد. این فرایند بارها و بارها تکرار می‌شود تا دمای موتور در حالت بهینه قرار داشته باشد. زمانی که یکی از اجزای سیستم خنک کاری با اشکال مواجه شود دمای موتور افزایش خواهد یافت و راننده این موضوع را از طریق چراغ هشدار پشت آمپر و دمای آب متوجه می‌شود. شاید مشکل خودرو از نشتی مایع خنک کننده یا خرابی فن‌ها باشد. همچنین داغ کردن موتور می‌تواند نتیجه از کار افتادن ترموستات، واترپمپ معیوب و یا خرابی خود رادیاتور نیز باشد. درصورتی‌که مشغول رانندگی در هوای گرم تابستان هستید و متوجه بالا رفتن دمای موتور شدید در سریع‌ترین زمان ممکن خودرو را محل امنی پارک کرده و آن را خاموش کنید تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir