نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو؛ نبرد محبوب‌ترین سدان‌های آسیایی وارداتی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو؛ نبرد محبوب‌ترین سدان‌های آسیایی وارداتی

آخرین خودرو/ مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو دو سدان نسبتا لوکس وارداتی هستند. اما کدام یک، گزینه بهتری برای مشتریان ایرانی است؟

سال‌ها بود که اثری از سدان‌های جذاب و معتبر جهانی در ایران دیده نمی‌شد تا اینکه بالاخره در سال ۱۴۰۳ شاهد ورود مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو به بازار ایران بودیم. با توجه به اهمیت چنین خودروهایی برای مشتریان، در این مطلب به مقایسه مزدا ۳ و کیا K5 توربو می‌پردازیم تا مزایا و معایب این دو سدان وارداتی برای علاقه‌مندان و به‌ویژه خریداران احتمالی آن‌ها بیشتر مشخص شود.

درباره مزدا ۳ ۲۰۲۴ و کیا K5 توربو
مزدا ۳ یک سدان جمع‌وجور ژاپنی محسوب می‌شود که تاکنون ۴ نسل از آن به بازار راه پیدا کرده است. این خودرو در ابتدا جانشین مزدا ۳۲۳ شد و نسل‌های اول و دوم آن در ایران بسیار خوش درخشیدند. به دلایل مختلف، نسل سوم و چهارم این خودرو در سال‌های گذشته موفق به حضور در کشورمان نشدند، اما بالاخره چهارمین نسل مزدا ۳ با مدل ۲۰۲۴ و در تیپ پریمیوم ادیشن توسط شرکت آفتاب خودرو در سال ۱۴۰۳ به بازار ایران معرفی شد. 

کیا K5 نیز که پیش از این در ایران تحت عنوان اپتیما شناخته می‌شد، یک سدان سایز متوسط است که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۰ میلادی پا به میدان گذاشت و طی بیش از دو دهه ۵ نسل از آن به بازارهای جهانی عرضه شد. نسل پنجم این خودرو محصول سال ۲۰۱۹ بوده و از آن به بعد صرفاً با نام K5 در دسترس تمام مشتریان بین‌المللی قرار گرفت. پیش از این صرفاً بازارهایی مثل کره جنوبی یا برخی دیگر از کشورها از نام K5 استفاده می‌کردند، اما بعد از آن سایر اسامی از جمله اپتیما حذف شدند تا سدان میان‌سایز محبوب کیا با نام واحد کی ۵ در تمامی بازارها عرضه شود.

شرکت کوشا خودرو ابتدا به‌صورت محدود مدل‌های ۲ لیتری تنفس طبیعی این خودرو با امکانات کمتر را به بازار آورد، اما بعد از آن به سراغ کیا K5 توربو با موتور ۱.۵ لیتری پرخوران رفت و آن را از سال ۱۴۰۳ با آپشن‌های بیشتر در اختیار مشتریان ایرانی قرار داد.

ویدیوی معرفی مزدا ۳ ۲۰۲۴

ویدیوی معرفی کیا K5 توربو

مقایسه طراحی بدنه
انصافاً هر دو سدان آسیایی پیش روی ما طراحی جذاب و زیبایی ارائه می‌دهند. با وجود اینکه طرح بدنه این دو خودرو حداقل ۴ سال پیش خلق شده است، اما همچنان جذابیت، اصالت، سیالیت و هیجان کافی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. مزدا ۳ پریمیوم ادیشن مدل ۲۰۲۴ بر اساس زبان طراحی کودو شکل گرفته که در آن از چراغ‌های کشیده با حالت اخمالود به همراه جلوپنجره بزرگ و استایل بدنه اسپرت استفاده می‌شود. 

کیا K5 توربو نیز نسبت به نسل گذشته خود طراحی کاملاً انقلابی و متفاوت ارائه می‌دهد که طی این سال‌ها همچنان گیرایی خود را حفظ کرده است. بدنه کشیده، حجم‌پردازی جذاب و منطقی به همراه استایل خاص چراغ‌های دی‌لایت به شکل رعد و برق که امضای کار طراحان این خودرو محسوب می‌شود، توانسته ظرف این سال‌ها طرفداران کیا K5 را همچنان راضی نگه دارد.

بنابراین هر دو خودرو ظاهری زیبا و متناسب ارائه می‌دهند، با این تفاوت که به نظر می‌رسد اگر کسی به دنبال خودرویی با شمایل کمی تجملاتی‌تر باشد، کیا K5 توربو می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای او به نظر برسد. در طرف دیگر، مزدا ۳ نیز ظاهری کمی اسپرت‌تر و تا حدودی با جزئیات کمتر را به نمایش می‌گذارد که شاید بیشتر مورد پسند مشتریان جوان قرار گیرد.

مقایسه مشخصات فنی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو
مزدا ۳ پریمیوم ادیشن وارداتی آفتاب خودرو با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۲ نیوتن‌متر پا به بازار ایران گذاشته است. این خودرو به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته معمولی مجهز شده و انتقال قدرت آن به‌صورت تک‌دیفرانسیل جلو انجام می‌شود.

در طرف دیگر، کیا K5 توربو ۱۵۰۰ همان‌طور که از نام آن پیداست، به موتور توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور را به یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه خشک تحویل دهد. 

کیا K5 توربو به کمک این موتور و گیربکس می‌تواند شتاب صفر تا صد حدود ۸.۸ ثانیه را به ثبت برساند. این در حالیست که شتاب مزدا ۳ پریمیوم ادیشن معادل ۸.۵ ثانیه برآورد شده است و احتمالاً در عمل، اختلاف شتاب زیادی بین این دو وجود نداشته باشد. 

میزان مصرف سوخت این دو سدان آسیایی نیز خیلی با یکدیگر تفاوت ندارد، به حدی که مزدا ۳ حدود ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند، اما حریف کره‌ای آن حدود ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به‌طور میانگین سوخت نیاز دارد که این نکته از مصرف بسیار پایین این دو خودرو بنزینی خبر می‌دهد. 

همچنین مزدا ۳ با وزن ۱۴۳۴ کیلوگرم می‌تواند تا ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و کیا K5 توربو هم با وزن ۱۴۷۲ کیلوگرم، قابلیت ثبت رکورد سرعت حدود ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت تحت شرایط استاندارد را دارد. 

بنابراین قوای فنی حرکتی این دو خودرو نسبتاً نزدیک به یکدیگر است و اختلاف بین آن‌ها چندان چشمگیر نیست. با این وجود، به دلیل استفاده از موتور تنفس طبیعی و همچنین گیربکس اتوماتیک AT در مزدا ۳، احتمالاً شاهد دوام فنی بهتر این ماشین ژاپنی نسبت به حریف کره‌ای آن خواهیم بود. از لحاظ حساسیت به کیفیت بنزین نیز معمولاً موتورهای تنفس طبیعی شرایط بهتری نسبت به نمونه‌های توربوشارژ دارند. این مورد نیز می‌تواند روی کاهش استهلاک فنی مزدا ۳ تأثیر مثبت داشته باشد.

خودرومزدا ۳ پریمیوم ادیشنکیا K5 توربو
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – اتمسفریک۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi
حجم موتور۲ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی155 اسب بخار – 202 نیوتن متر۱۷۰ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر
گیربکس۶ دنده اتوماتیک۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰۸.۵ ثانیه۸.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۵.۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۱۶ کیلومتربرساعت۲۰۵ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۳۴ کیلوگرم۱۴۷۲ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر۶۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۰۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۲۵ میلیمتر۲۸۵۰ میلیمتر
حجم صندوق۴۵۰ لیتر۴۵۳ لیتر

مقایسه کابین و فضای داخلی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو
فضای داخلی مزدا ۳ کاملاً ویژه همین خودرو طراحی شده و نسبت به آنچه در کابین سایر خودروها از جمله کیا K5 به حالت عرف و رایج درآمده، تا حد زیادی به دور مانده است.  این سبک طراحی از قابلیت‌های بالایی در ارائه یک شخصیت خاص به کابین مزدا ۳ برخوردار بوده و آن را نسبت به فضای داخلی سایر خودروهای هم‌رده تا حد زیادی متمایز می‌کند. استفاده از نشانگرهای آنالوگ در صفحه کیلومترشمار پشت فرمان نیز برای افراد کلاسیک‌پسند کاملاً جذاب و خوشایند به نظر می‌رسد. 

در طرف دیگر، کیا K5 توربو نسبت به مدل تنفس طبیعی ۲ لیتری از کابین مجهزتر و تا حدودی شیک‌تر برخوردار شده است. اصل طراحی داخل کابین تغییر نکرده، اما در اینجا از پنل انتخاب دنده مدرن با کلید چرخان به همراه صفحه کلاستر تمام دیجیتال پشت فرمان استفاده شده که تأثیر زیادی در ارتقای گیرایی ادوات کابین این ماشین کره‌ای داشته است.

استفاده از متریال نرم و روکش‌های چرمی در بخش‌هایی از داشبورد و رودری‌ها باعث ارتقای کیفیت کابین هر دو سدان آسیایی شده و از این جهت می‌تواند امتیاز قابل قبول و رضایت‌بخشی را به دست آورد.

میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریباً جادار به نظر می‌رسد، اما صندلی‌های ردیف دوم در کیا K5 توربو به دلیل ابعاد بزرگتر اتاق این خودرو، نسبت به حریف وسیع‌تر بوده و افراد بلندقد به‌نحوی راحت و به دور از تنگنا می‌توانند از این بخش استفاده کنند. 

با وجود بزرگتر بودن کابین کیا K5، صندوق عقب هر دو سدان تقریباً یک اندازه ظرفیت دارد، چرا که حجم صندوق عقب مزدا ۳ پریمیوم ادیشن معادل ۴۵۰ لیتر است و این رقم در کیا K5 توربو به ۴۵۳ لیتر می‌رسد. این میزان حجم صندوق در حد متوسط ارزیابی می‌شود و می‌تواند ۴ تا ۵ چمدان بزرگ مسافرتی را در خود جا بدهد.

مقایسه امکانات و تجهیزات مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو
خوشبختانه برخلاف نسخه‌های اولیه خودروهای وارداتی، این دو سدان جذاب وارداتی دارای امکاناتی نوین و متنوع هستند که از این جهت تقریباً شانه به شانه هم قرار می‌گیرند، با این تفاوت که اختلافاتی هم در جزئیات تجهیزات آنها دیده می‌شود.

در این میان مزدا ۳ پرمیوم ادیشن وارداتی آفتاب خودرو امکاناتی به شرح زیر ارائه می‌دهد:

هفت کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، چراغ‌های LED ، صندلی برقی راننده با حافظه، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل تطبیقی، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، نمایشگر لمسی، رانندگی بین خطوط، رادار تابلوخوان، ترمز پارک برقی، اتوهلد، پدل شیفتر پشت فرمان، تهویه اتوماتیک دوکاناله، اپل کارپلی و اندروید اتو، دوربین عقب، تریم داخلی چرم، استارت دکمه ای و سانروف برقی.

لیست امکانات کیا کی ۵ توربو نیز شامل موارد زیر است:

شش کیسه هوا ، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه،  ترمز پارک برقی، دنده پشت فرمان، کلاستر دیجیتال، نور بالای خودکار، فناوری LED چراغ ها، شارژر بیسیم تلفن همراه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، تنظیم برقی صندلی جلو، روکش صندلی چرم، استارت دکمه‌ای، استارت استاپ اتوماتیک، گرمکن فرمان، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلوخوان، سیستم صوتی جی بی ال.

خودرومزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴کیا k5 توربو
کروز کنترلدارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکدارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهندارددارد
کیسه هوادارد (۷ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوندارددارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلونداردندارد
شارژر وایرلسدارددارد
دنده پشت فرماندارددارد
اتوپارکنداردندارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفنداردندارد
سقف پانوراماندارددارد

نتیجه‌گیری؛ مزدا ۳ پرمیوم ادیشن ۲۰۲۴ ارزنده‌تر است یا کیا کی ۵ توربو
انصافاً انتخاب برنده نهایی مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا K5 توربو بسیار سخت است؛ هر دو خودرو جذابیت بالایی دارند، کیفیت مناسبی ارائه می‌دهند، از لحاظ توان فنی-حرکتی و میزان مصرف سوخت تقریباً در یک رده قرار می‌گیرند و می‌توانند به خوبی از پس نیازها و توقعات کاربران خود برآیند. با این وجود اگر به دنبال یک سدان بزرگتر با فرم اتاق کمی مجلل‌تر، طراحی داخلی لوکس‌تر، کابین بزرگتر و و احتمالاً خدمات پس از فروش گسترده‌تر از ناحیه شرکت وارد کننده هستید، کیا کی ۵ توربو می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

در طرف دیگر مزدا ۳ ظاهر اسپرت تری دارد، از طراحی داخلی متفاوت سود می‌برد، کیفیت ساخت بالا و از همه مهمتر استهلاک فنی کمتری به دلیل موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی دارد. بنابراین احتمالاً هزینه نگهداری و دردسرهای فنی آن نسبت به حریف کره‌ای با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه خشک کمی پایین‌تر خواهد بود که این عامل می‌تواند نکته مهمی در انتخاب مزدا ۳ نسبت به کیا کی ۵ باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir