افت فروش ۶۳ درصدی تسلا در اروپا
![افت فروش ۶۳ درصدی تسلا در اروپا](https://app.akharinkhabar.ir/images/2025/02/11/e55cdd96-5f75-4a1b-bb7b-494b56b00f0d.jpeg)
آخرین خودرو/ فروش تسلا در چندین بازار بزرگ اروپایی در ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. این افت شامل کشورهایی مانند آلمان، بریتانیا و فرانسه بوده و ادامه روند نزولی فروش این خودروساز در سال ۲۰۲۴ را نشان میدهد. طبق آمار، در سال گذشته تسلا ۱.۷۸ میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته است. با این رکورد، اولین کاهش فروش سالانه تسلا در بیش از یک دهه گذشته رقم خورده؛ اگرچه رفتار بحثبرانگیز ایلان ماسک ممکن است در این کاهش فروش نقش داشته باشد، اما عوامل اقتصادی و تغییرات بازار نیز بیتأثیر نبودهاند.
سقوط آزاد فروش تسلا در آلمان و سایر کشورهای اروپایی
در کشور آلمان و در ماه ژانویه تسلا تنها ۱,۲۷۷ دستگاه از محصولات خود را فروخته است. این رقم نسبت به ژانویه ۲۰۲۴، کاهش ۵۹.۵ درصدی را نشان میدهد. بخشی از این افت ناشی از حذف یارانههای دولتی برای خودروهای برقی در سال گذشته است. اما جنجالهای اخیر ایلان ماسک، از جمله حمایت وی از یک گروه سیاسی راستگرا در آلمان و حرکات جنجالی وی در مراسم تحلیف دونالد ترامپ که شبیه سلام نازی بود، ممکن است باعث کاهش تقاضا برای محصولات تسلا شده باشد.
کاهش تقاضا برای محصولات تسلا محدود به آلمان نیست. در فرانسه، فروش این شرکت ۶۳ درصد افت کرده و به ۱,۱۴۳ دستگاه رسیده است. در بریتانیا، هم فروش ۱۲ درصد کاهش داشته که اگرچه رقم چشمگیری به نظر نمیرسد، اما باید در نظر داشت در همین بازه زمانی، کل فروش خودروهای برقی در بریتانیا ۳۵ درصد رشد کرده است. همچنین، فروش تسلا در سوئد ۴۴ درصد، نروژ ۳۸ درصد و هلند ۴۲ درصد کاهش یافته است.
عامل اصلی کاهش فروش تسلا
کاهش فروش تسلا در اروپا تنها به رفتارهای جنجالی ماسک نسبت داده نمیشود. عوامل دیگری نیز در این روند تأثیرگذار بودهاند که ناپایداری اقتصادی جهانی یکی از مهمترین آنهاست. اما یکی دیگر از دلایل اصلی این کاهش، انتظار خریداران برای نسخه فیس لیفت مدل Y محسوب میشود.
کراس اوور مدل Y یکی از پرفروشترین خودروهای اروپاست و نسخه جدید آن با طراحی بروز، فضای داخلی ارتقایافته و بهبودهای فنی میتواند خریداران را برای خرید این مدل هیجانزده کند. اما بسیاری از مشتریان به جای خرید نسخه فعلی، ترجیح میدهند منتظر مدل جدید بمانند. با این حال، برای جلوگیری از کاهش فروش، تخفیفهایی روی مدل Y فعلی ارائه کرده که شاید برخی مشتریان را به خرید نسخه قدیمیتر ترغیب کند.
کاهش محبوبیت تسلا در اروپا
علاوه بر کاهش فروش، محبوبیت برند تسلا نیز در اروپا رو به افول است. طبق یک نظرسنجی در بریتانیا که در ژانویه منتشر شد، ۵۹ درصد از مالکان خودروهای برقی و خریداران بالقوه اعلام کردند که به دلیل اقدامات اخیر ایلان ماسک، تمایلی به خرید این محصولات ندارند.
در سوئد، میزان افرادی که دیدگاه منفی نسبت به تسلا دارند، از ۴۷ درصد به ۶۳ درصد افزایش یافته، در مقابل میزان افرادی که نظر مثبتی نسبت به این برند دارند، از ۱۹ درصد به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.
چالشهای پیش روی تسلا در آینده
همچنان یکی از پیشگامان بازار خودروهای برقی است، اما این شرکت اکنون با چالشهای متعددی از جمله کاهش یارانههای دولتی، رقابت شدید از سوی خودروسازان دیگر و حواشی پیرامون ایلان ماسک روبروست. با وجود همه این مسائل، عرضه فیس لیفت مدل Y و کاهش قیمتها ممکن است عاملی برای بازگشت فروش تسلا به مسیر رشد در ماههای آینده باشد.