مدیرعامل فورد؛ چینی ها در زمینه باتری خودروهای برقی ۱۰ سال جلوتر از آمریکا هستند
![مدیرعامل فورد؛ چینی ها در زمینه باتری خودروهای برقی ۱۰ سال جلوتر از آمریکا هستند](https://app.akharinkhabar.ir/images/2025/02/11/b1e420a6-c8b6-43ed-9530-ecf9cf4155de.jpeg)
آخرین خودرو/ مدیرعامل فورد اعتقاد دارد صنعت خودروسازی چین سالها از آمریکا جلوتر است و این خودروساز آمریکایی تنها در صورتی میتواند رقابت کند که از فناوریهای چینی بهره ببرد. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در گفتگو با نیویورک تایمز به این موضوع اذعان کرده و افزوده چین در زمینه تولید باتری خودروهای برقی حداقل یک دهه از ایالات متحده جلوتر است.
استراتژی فورد برای رقابت با چین
به گزارش آخرین خودرو، جیم فارلی در مصاحبه با توماس ال. فریدمن، خبرنگار نیویورک تایمز، اظهار داشته:
«راهی که ما میتوانیم با آنها رقابت کنیم، دسترسی به مالکیت فکری آنها ست، همانطور که آنها ۲۰ سال پیش به فناوری ما نیاز داشتند. سپس میتوانیم از اکوسیستم نوآورانه، نبوغ آمریکایی، تولید در مقیاس بزرگ و ارتباط نزدیک با مشتریان خود برای شکست دادن آنها در بازار جهانی استفاده کنیم. این یکی از مهمترین رقابتها برای نجات اقتصاد صنعتی ما خواهد بود.»
آقای فارلی تأکید کرده که این یک برنامه بلندمدت نیست، بلکه همین حالا هم در حال اجراست. فورد اکنون در میانههای توسعه یک پارک باتریسازی قرار دارد. قرار است این مجموعه در سال ۲۰۲۶ به بهرهبرداری برسد. در این مجموعه، هزاران باتری لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) تولید خواهد شد. جالب اینکه فناوری این نوع باتری به شرکت چینی CATL تعلق دارد.
مالکیت فکری باتریهای LFP ؛ فناوری آمریکایی که به چین واگذار شد
همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم فورد از فناوری CATL برای تولید باتریهای LFP خود استفاده میکند. اما درباره منشأ این فناوری یک نکته جالب وجود دارد. نیویورک تایمز با استناد به یک گزارش از بلومبرگ ادعا نموده باتریهای LFP در ابتدا توسط دانشمندان دانشگاه تگزاس کشف شدند و سپس استار تاپ A123 Systems LLC آن را تجاری سازی کرد.
این استارتاپ از سوی دولت باراک اوباما حمایت مالی قابل توجهی دریافت کرد، اما به دلیل کندی رشد بازار خودروهای برقی، ورشکست شد. مالکیت فکری باتریهای LFP همراه با سایر داراییهای این شرکت، در نهایت به دست یکی از بزرگترین شرکتهای قطعهسازی چین افتاد.
این اتفاق در حالی رخ داد که شرکتهایی مانند تسلا از همان ابتدا به آینده خودروهای برقی باور داشتند. چین نیز برخلاف خودروسازان غربی، از همان دهه قبل به اهمیت این فناوری پی برد و سرمایهگذاری گستردهای روی آن انجام داد. اکنون چین ۸۳ درصد از تولید جهانی باتریهای لیتیوم-یونی را در اختیار دارد، در حالی که آمریکا هنوز به دنبال راهی برای بازپسگیری این صنعت است.
برنامه فورد برای مقابله با خودروهای برقی ارزانقیمت چین
فورد در حال کار روی یک خودروی برقی اقتصادی با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار است تا بتواند با خودروهای برقی ارزانقیمت چینی رقابت کند. خودروهای برقی چینی هنوز وارد بازار آمریکا نشدهاند، اما در سایر مناطق حضور پررنگی دارند و زنگ خطر را برای خودروسازان غربی به صدا درآوردهاند.
در حال حاضر، تعرفههای آمریکا روی واردات خودروهای چینی باعث شده که فورد از رقابت با برند هایی مانند بی وای دی در داخل خاک ایالات متحده مصون بماند. اما این تعرفهها، همزمان هزینه واردات برخی مدلهای ساخت چین، مانند لینکلن ناتیلوس، را نیز افزایش داده است.