logo

موتورسیکلت‌هایی با قلب تپنده هواپیما

منبع
بروزرسانی
خودرو کار/ شايد تصور به کار بردن پيشرانه هواپيما بر روز موتورسيکلت براي شما عجيب باشد اين کار واقعا انجام شده است. اين دسته از موتورسيکلت‌ها به "راديال" يا ستاره اي (Star) شهرت دارند و داراي ظاهري عجيب و غريب هستند. دليل به کار بردن اين موتور‌ها در وحله اول صرفا جهت نمايش و خودنمايي است اما دلايل ديگري هم براي آن وجود دارد. يکي از دلايل آن اضافه کردن يک ظاهر خاص و منحصر به فرد به موتورسيکلت است. پيشرانه هاي موتورسيکلت معمولا اندازه بزرگي ندارند و فضاي خالي‌ آن را با کيت بدنه پر مي‌کنند. اما پيشرانه‌هاي راديال به دليل داشتن شکل خاص، تمامي اين فضا را پر مي‌کند و همچنين ظاهري جذاب به موتورسيکلت مي‌دهد. يکي ديگر از دلايل آن، داشتن قدرت بسيار زياد اين پيشرانه‌ها است. قدرت آن‌ها معمولا بين 200 تا 400 اسب بخار است که براي يک موتورسيکلت قدرتي بسيار زياد محسوب مي‌شود. مزايا و معيب اين نوع موتورسيکلت‌ها نسبت به آن‌هايي که داراي پيشرانه هاي خطي هستند داراي مزايا و معايبي هستند: مزايا اين پيشرانه‌ها داراي وزن کمتري نسبت به پيشرانه‌هاي خطي هستند و باعث مي‌شوند تا وزن موتورسيکلت کاهش پيدا کند. عمر اين پيشرانه‌ها نسبت به پيشرانه‌هاي خطي Twin Cam بيشتر و استحلاک آن‌ها نيز کمتر است. راديال‌ها داراي ميل لنگ‌هاي کوتاه تر هستند و همچنين ساز و کار اين پيشرانه ها بسيار ساده تر است. معايب اين پيشرانه ها به دليل اندازه بزرگ و همچنين شکل غيرآيروديناميک، موجب افزايش مقاومت هوا در هنگام حرکت مي‌شود. تمامي موتورسيکلت‌هاي راديال داراي سيستم پوشراد هستند. شايد قدرت آن‌ها از موتورهاي تک يا دو سيلندر خطي بيشتر باشد اما در کل پيشرانه‌هاي خطي راندمان بالاتري دارند و نسخه‌هاي چهار سيلندر به بالا (در زمان خود) مي‌توانند کارايي بسيار بهتري نسبت به اين موتورسيکلت‌ها داشته باشند. يکي از مشکلات عمده اين پيشرانه ها هواخنک بودن آن‌ها است. اين پيشرانه‌ها، برعکس پيشرانه‌هايي که با مايع خنک مي‌شوند، در صورت در جا کار کردن به شدت آسيب مي‌بينند. در هواپيما، اين موتورها به دليل فشار هواي ورودي از سمت ملخ، خنک مي‌شد اما در موتورسيکلت‌ها به دليل عدم وجود ملخ، اين مشکل وجود دارد در نتيجه استفاده از فن کمکي در آن ها توصيه مي شود. پيشرانه‌هاي راديال در پس ديگر در صنعت هوايي توليد نمي‌شوند و با مواردي مانند موتور جت جايگزين شدند. در حال حاضر پيشرانه‌هاي راديال در موتورسيکلت ها تنها به دليل نمايش و خاص بودن به کار مي‌روند و از همين رو تملک يکي از آن ها هزينه زيادي را به همراه خواهد داشت.