ملکوس RS 1000، خودروی اسپرت آلمانی که تابهحال نام آنرا نشنیدهاید!

پدال/ وقتی حرف از خودروهای اسپرت آلمانی میشود، سریعاً نامهایی مثل پورشه و بامو به ذهن میآیند اما حالا در اینجا شما را با یک خودروی اسپرت آلمانی آشنا میکنیم که احتمالاً تاکنون نام آنرا نشنیدهاید. این خودرو متعلق به دوران جنگ سرد و آلمان شرقی است اما فکر نکنید قصد معرفی یک ترابانت را داریم! این خودرو ملکوس RS 1000 نام دارد که بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ در درسدن تولید میشد که آن زمان جزء آلمان شرقی محسوب میشد.
RS 1000 حاصل ایدهٔ هاینز ملکوس بود. وی یک رانندهٔ مسابقه بود که یک سری خودروهای مسابقهای تولید کرد اما تنها خودروی جادهای او همین RS 1000 بود. این خودرو بدنهای فایبرگلاس داشت که روی یک شاسی نردبانی قرار گرفته بود. با توجه به خودروهایی که آن زمان در آلمان شرقی ساخته میشدند، RS 1000 با ارتفاع کم و درهای گالوینگ، به نظر میرسید از فضا به آلمان شرقی آمده است! اما ملکوس تنها ۱۰۱ دستگاه از این خودرو تولید کرد که اکثر آنها به پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر دو زمانهٔ واتربورگ با سه کاربراتور مجهز بودند.
حال اما یک دستگاه از این اسپرت آلمانی برای فروش گذاشته شده که مدل ۱۹۷۶ بوده و ظاهراً تنها RS 1000 با پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری V6 مولر آندرناخ است. یک پیشرانهٔ شش سیلندر با چنین حجم کمی بسیار غیرمعمول به نظر میرسد و نکتهٔ عجیبتر اینکه این موتور دو زمانه است. ظاهراً این پیشرانه در ابتدا برای کاربردهای دریایی طراحی شده بوده اما بعداً برای سدان DKW F102 توسعه داده شد. چند پروتوتایپ این موتور نیز به عموم فروخته شدند.
به گفتهٔ فروشندهٔ RS 1000، این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و این خودروی اسپرت ۷۲۰ کیلوگرمی را به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو که در بیرون به رنگ زرد فراری است، شرایط کلی خوبی دارد و همینکه تا به امروز دوام آورده یعنی بیشتر از شرکت سازندهٔ خود عمر کرده است زیرا ملکوس در سال ۱۹۸۶ تعطیل شد و راهاندازی مجدد آن که در دههٔ ۲۰۰۰ با معرفی جانشین مدرن RS 1000 توسط پسر هاینز ملکوس انجام گرفت نیز تنها پس از چند سال شکست خورد.