نماد آخرین خبر

ماجرای یک بمب از سقوط تا ظهور

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی

صدا و سیما/ بمب به‌جا مانده از جنگ ۶۱ سال قبل در رستم کشف شد.

پیدا شدن یک بمب در روستای امیر ایوب رستم که در جنگ گجستان در دهه ۴۰ توسط جنگنده‌های هوابرد ارتش پهلوی بر سر مردم این روستای فرود آمده، چند روزیست بر سر زبان‌ها افتاده است.
حکایت کشف بمب ۵۰۰ کیلو گرمی در روستای امیر ایوبی شهرستان رستم در شمال غرب فارس زخم کهنه‌ای از حکایت، حکایت جنگ پهلوی با عشایر و لر‌های ممسنی و بویر احمد بر سر اصلاحات و تقسیم اراضی بود.
زخم کهنه‌ای که پس از ۶۱ سال با پیدا شدن بمب ۵۰۰ کیلویی تازه شد.
به گفته مسئولان محلی در شهرستان رستم ساعت ۱۶ و ۳٠ دقیقه پنج شنبه بیست و دوم شهریور یک بمب ۵۰۰ کیلویی را حین عملیات حفاری لوله کشی گاز در محل روستای امیر ایوب نزدیک به امامزاده در عمق ۶۵ سانتی متری سطح زمین کشف شد.
بر اساس اظهارات مسئولان اداره گاز این شهرستان، این بمب در عمق یک متری زمین حین کندکاری کانال برای لوله کشی گاز در داخل روستای امیر ایوب پیدا شده که با بیل مکانیکی به کنار کانال انتقال داده شد.
بعد از پیدا شدن این بمب، رییس شرکت گاز با فرماندار رستم و مسئولان انتظامی و امنیتی تماس و هماهنگی‌های لازم به منظور اعزام واحد متخصص ارتش از استان توسط فرمانداری صورت گرفت.
بمنظور جلوگیری از خطر احتمالی انفجار، بمب تا رسیدن تیم خنثی سازی توسط نیروی انتظامی تحت کنترل قرار گرفت.
جنگ «گُجستان» نام جنگی میان عشایر بویر احمد، ممسنی و رستم در سال ۱۳۴۲ در نقطه‌ای به نام تنگ «گُجستان» میان عشایر و مردم محلی و نیرو‌های رژیم پهلوی بعد از مطرح شدن قانون اصلاحات ارضی بود.
حکومت پهلوی پس از شکست در این نبرد یک روزه، از اردیبهشت تا خرداد همان سال به صورت روزانه و در چند نوبت به وسیله هواپیما‌های خود عشایر مستقر در منطقه گُجستان، جلیل، لوداب و دیگر مناطق بویراحمد را بمباران کرد که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از عشایر شد.
شهرستان رستم به مرکزیت مصیری در ۱۷۵ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.



آخرین خبر فارس در اینستاگرام :
https://instagram.com/fars.online