نماد آخرین خبر

شناسایی ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام در سازمان دامپزشکی

منبع
تسنيم
بروزرسانی
شناسایی ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام در سازمان دامپزشکی

تسنیم/ معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی با ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام روبرو است و تلاش می‌کند که این بیماری‌ها کنترل شده باشد به همین جهت جامعه احساس آرامش و امنیت می‌کند.

کریم امیری، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: برگزاری مانور و رزمایش‌ها برای آمادگی و مقابله با حملات بیوتروریستی است، معمولا بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که قابل باز تعریف هستند نیز جنبه بیوتروریستی پیدا می‌کنند و دشمن از آن می‌تواند برای فلج کردن اقتصاد‌، بهداشت و‌ ناتوان کردن یک کشور استفاده کند.

وی افزود: در حال حاضر بیماری سل گاوی رایج شده است که شاید به آن توجه نشود و تصور مردم بر این باشد فقط بیماری گاو است، در حالی که‌ در دنیا سل گاوی عامل 10 درصد سل‌های انسانی گزارش شده است و روز به روز در جهان این بیماری در حال افزایش است، زمانی که یک بیماری ایمنی بدن انسان و حیوان را به سرعت تحت تأثیر قرار دهد دشمن بر آن تمرکز می‌کند و ممکن از نظر اقتصادی کشور را دچار مشکل کنند.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: بیماری شاربن یکی از بیماری‌های ناشناخته برای افراد است که به جهت تلاش‌های حوزه دامپزشکی و مهار این بیماری است. سازمان دامپزشکی با 800 بیماری مشترک بین انسان و دام روبرو است و تلاش می‌کند که این بیماری‌ها کنترل شده باشد به همین جهت جامعه احساس آرامش و امنیت می‌کند، اما این تلاش‌ها دیده نمی‌شود، دامپزشک‌ها با عملیاتی که در کشتارگاه‌ها انجام می‌دهند جان هزاران انسان را نجات می‌دهند بدون آنکه افراد اطلاع داشته باشند. 80 درصد هزینه بیمه را دولت و 20 درصد بیمه را دامدار پرداخت می‌کند، در حال حاضر 70 درصد خسارت دام سنگین و 80 درصد دام سبک خسارت دامدار را دولت پرداخت می‌کند.

محمد فتاحی نیز در این نشست اظهار کرد: تأمین بهداشت دام و حفظ سرمایه‌های اجتماعی، کاهش خسارت ناشی از بیماری‌های دامی و رشد تولید و مهار تورم، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک، پیشگیری از بیماری‌های ناشی از غذا، ایجاد زمینه ورود به بازارهای جهانی صادرات، ایجاد امنیت روانی جامعه از طریق تامین سلامت و ایمنی مواد غذایی، پیشگیری از بروز ناامنی‌های جامعه از جمله نتایج اقدامات دامپزشکی استان است.

وی افزود: در شش ماهه نخست امسال حدود 34 درصد کاهش کانون بیماری‌های های دامی، 21 درصد افزایش بازدید و مراقبت از دامداری‌ها، 4 درصد افزایش معاینه مراقبی و 44 درصد افزایش واکسیناسیون وجود داشته است. در بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز 301 هزار و 244 رأس واکسن شاربن با 27 درصد افزایش و 13 هزار و 212 قلاده واکسن هاری با 18 درصد افزایش تزریق شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه انتقال بیماری سل به سرعت و مانند بیماری کرونا انجام نمی‌شود، مگر اینکه در فضای بسته باشد، تصریح کرد: ابتدای سال تاکنون 15 درصد تعداد دام کشتاری کاهش و گوشت قرمز استحصالی 9 درصد کاهش داشته است.

آخرین خبر استان مرکزی در اینستاگرام :
https://instagram.com/markazi_today