logo
  1. برگزیده
سیاسی

قالیباف: «آرمان‌گرایی واقع‌بینانه» بهترین رویکرد برای تامین منافع ملی است

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
قالیباف: «آرمان‌گرایی واقع‌بینانه» بهترین رویکرد برای تامین منافع ملی است

آخرین خبر/ کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است و اینکه حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد. همچنین آرمان گرایی واقع بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای سیاست خارجی است.

گزیده‌ای از اظهارات قالیباف در ادامه آمده است.

پاسخ قالیباف به احتمال کناره‌گیری از انتخابات؛ حتما جبهه انقلاب باید قبل از 8 تیر به یک نفر برسد

*حتما جبهه انقلاب باید قبل از 8 تیر باید به یک نفر برسد
*حتما این ظرفیت در جبهه انقلاب وجود دارد

پاسخ قالیباف به اینکه چرا از مجلس به عرصه ریاست جمهوری گذاشت 

*من در یک دوراهی قرار گرفتم ،اگر دنبال قدرت بودم که من رئیس قوه بودم ولی من احساس کردم آمادگی من برای عبور کشور از مشکلات بیشتر است
*من از راحت طلبی فرار کردم 
*من 45 سال زندگی شخصی نکردم

انتقاد ابراهیم متقی به حضور قالیباف در عرصه ریاست جمهوری

*متقی: امروز برای من این سوال وجورد داره که در مورد آقای قالیباف که آیا هرجا توزیع قدرت وجود داره ما باید شرکت داشته باشیم ؟/ یک ذهن بی قرار برای نقش یابی در حوزه های مسئولیتی وجوددارد

رهبری در بیانتشان فرمودند که هم کاربلد باشند هم به ملاک های انقلاب نزدیک باشند

*یکی از افتخارات من این است که هیچ گاه از مبارزه با رژیم صهیونیستی غافل نبودم
*تحول هوافضا سپاه در دوره من شروع شد

چرا 2 درصد از پرواز های خارجی هم از ایران عبور نمی کند؟

*موضوع توازن را بسیار مهم می دونم
*ظرفیت های بلقوه را باید بالفعل کنیم  مثلا در بحث کریدور هوایی چرا 2 درصد از پرواز های خارجی هم از ایران عبور نمی کند؟

ما در سیاست خارجه باید دنبال دوست مشترک، دشمن مشترک و و منافع مشترک باشیم 

*نباید اجازه دهیم در کوریدور شمال به جنوب و شرق به غرب دور بخوریم 

در آموزش و پرورش ما در 20 سال 17 تا سرپرست عوض کردیم بقالی رو اینجوری میشه اداره کرد؟ 

غریب آبادی، مشاور قالیباف: مذاکرات را ادامه می‌دهیم با هدف لغو واقعی تحریم‌ها 

*مقابله با تحریم ها از طریق خنثی کردن تحریم ها با ظرفیت های داخل
*در هر توافقی باید انتفاع قطعی ایران لحاظ بشه
*پول نفت ایران باید از کانال رسمی بانکی دریافت شود

باور دارم اگر خداوند به ما منابع نفتی و معادن هم نداده بود موقعیت ژئوپولیتیکی به تنهایی به ما ظرفیت اداره کشور را می‌داد

حکمرانی در سیاست خارجی یعنی تنظیم روابط تا حداکثر منافع و حداقل هزینه برای کشور 

جزئیات خبر به شرح ذیل است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بعداز ظهر یکشنبه - ۲۶خردادماه - از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه مهمان برنامه میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما است.
در این نشست کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه دبیر ستاد حقوق بشر ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به عنوان مشاوران قالیباف حاضر شدند. همچنین سیدمحمدکاظم سجاد پور، ابراهیم متقی و فوائد ایزدی در مقام کارشناسان سیاست خارجی در این برنامه حاضر شدند.

همه دستگاه‌های اجرایی در یک طرف، دیپلماسی در یک طرف
محمدباقر قالیباف در ابتدای این نشست گفت: سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود، همه دستگاه های اجرایی در یک طرف سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی در یک طرف قرار خواهد گرفت.
وی گفت: حکمرانی در سیاست خارجی تنظیم روابط است؛ یعنی حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد.  آرمان‌گرایی واقع بینانه در سیاست خارجی مهمترین روش و رویکرد برای کشور است. یعنی باورهای ما و ایمان به سنت های الهی می‌تواند در قاب ملی کشور بدرخشد و سبب عزت و افتخار کشور شود که مصادق آن دوران دفاع مقدس است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این باور و نگاه دینی به سنت‌های الهی، عزت و اقتدار ما را ثابت خواهد کرد و «وعده صادق» این افتخار را به ما داد که حتی ایرانیان خارج از کشور که به باورهای انقلاب نزدیک نبودند ولی به ایرانی بودن خود افتخار کردند.
وی با تاکید بر سه اصل «عزت، مصلحت و حکمت» در حوزه سیاست خارجی در دولت چهاردهم تاکید کرد: در عرصه‌های بین المللی موضوع جانمایی ایران در روابط بین‌الملل است و راهبردهای بخشی پنجگانه برای آن تعریف شده است و در هر پنج بخش برای ما مهم است که ایران در کجا جانمایی شده است.

موقعیت جغرافیای ایران ظرفیت و قدرت بزرگ خدادادی است
قالیباف ادامه داد: موقعیت جغرافیای ایران از بعد ژئواستراتژی یک ظرفیت و قدرت بزرگ خدادادی است که نصیب ما ایرانیان شده و باید به آن توجه کنیم. البته من به اقتصاد آگاه هستم ولی به آن تخصص ندارم. اما در حوزه های راهبردی و بین المللی،  ۳۵ سال در نزد استادان در دانشگاه شاگردی کردم و بیش از ۲ دهه در حوزه حکمرانی، کشورداری و درک و مفهوم جغرافیایی در میدان و دانشگاه تجربه کردم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بر این باورم اگر خداوند به کشور ما گاز یا معدن نداده بود، موقعیت ژئوپولتیکی ایران قادر بود از نظر اقتصادی و امنیت ملی این کشور را اداره کند. اما از این موقعیت به نحوه احسن استفاده نکردیم. البته معتقدم مدیر قوی و آگاه که  کارنامه، برنامه و شجاعت داشته باشد تا روابط را تنظیم و تصمیم نهایی را اتخاذ کرده و کار را پیش ببرد، می تواند در این بخش موفق باشد. ولی متاسفانه در دیپلماسی در این بخش آن طور که باید و شاید این کار رخ نداده است.

تقویت محور مقاومت و ثبات در منطقه
قالیباف با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی باید به اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی توجه کرد، یادآور شد: در اقتدار منطقه‌ای گسترش روابط با همسایگان مدنظر است و این سیاست در دولت شهید رئیسی هم دنبال شد و ما این سیاست را با قدرت پیش خواهیم برد. همچنین تقویت محور مقاومت و ثبات در منطقه به نحوی که منطقه تحت تاثیر قدرت‌های منطقه نباشد در برنامه ما هدفگذاری شده است.
وی اضافه کرد: اولویت دولت من قرار گرفتن در موضوعات ترانزیتی در بخش زمینی و دریایی به عنوان هاب منطقه است؛ همچنین در کریدور هوایی نقطه بی نظیری در بین پروازهای شرق و غرب دنیا قرار داریم که باید از این جایگاه و امتیاز بالا به بهترین شکلی استفاده کنیم.

از ظرفیت آسیا و اوراسیا استفاده کنیم
قالیباف به ظرفیت حوزه انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: خدمات سلامت، بهداشت و آموزش بخش مهمی است که باید در حوزه انتفاع اقتصادی آن را در منطقه پیش ببریم. همچنین باید در این حوزه از ظرفیت آسیا و اوراسیا استفاده کرد. 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با توجه به اینکه متاسفانه در تحریم هستیم، باید فرصت لازم به شرکت‌های کوچک اقتصادی داده شود. دیگر اینکه روابط مالی دوجانبه که خارج از قدرت‌های جهانی هستند و برخی از کشورها با این قدرت‌ها در رقابتند، برای ما فرصت بسیار بزرگی است که کمتر به آن توجه شده است.

مذاکرات رفع تحریم را باید دنبال کنیم
کاظم غریب آبادی مشاور قالیباف درباره راهکارهای رفع تحریم‌ها در دولت این نامزد توضیح داد: در این حوزه باید از همه ظرفیت داخلی استفاده کرد و مذاکرات رفع تحریم را دنبال کنیم. البته در مذاکرات رفع تحریم هدف ما رفع واقعی تحریم‌ها است نه رفع آنها بر روی کاغذ. به عبارتی اینکه جمهوری اسلامی ایران ابعاد یا بخشی از فعالیت هسته‌ای خود را متوقف یا محدودسازی کند اما کشورهایی مانند آمریکا مدعی شوند که دستکاری‌هایی در قوانین داخلی خود انجام دادند پس تعهدهای خود را انجام داد. یعنی تا زمانی که لغو تحریم‌ها نتایج ملموس برای کشور نداشته باشد، برای ما ارزشی ندارد.
مشاور قالیباف افزود: مهمترین ایراد کار این است که تعهدات هسته‌ای ایران عینی و قطعی بوده و تعهدات رفع تحریمی طرف مقابل فقط بر روی کاغذ انجام شد  و ضمانت اجرایی نداشته است. در حالی که در هر مذاکره‌ای باید انتفاع مردم ایران کاملا مشخص شود و به صورت شفاف مشخص شود در قابل اقداماتی که ایران انجام می دهد، فروش نفت، مراودات بانکی، سیاست خارجی و موارد مشابه دیگر را ایران باید کاملا شفاف منتفع شود.
وی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای به این موضوع توجه خواهد شد که به هر میزان که ایران تمایل دارد، نفت خود را بفروشد و پول آن را از مسیر بانکی دریافت کند، گفت: اگر این موضوع رخ دهد، تعهدات هسته‌ای ایران هم پابرجا خواهد بود و این موضوع در مصوبه مجلس مورد تاکید قرار گرفته است و ما در دولت آینده  قدرت اجماع‌سازی را برای این موضوع داریم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar