logo

ایمانی: قالیباف و جلیلی دچار چالش برنامه و طرح خواهند شد

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
ایمانی: قالیباف و جلیلی دچار چالش برنامه و طرح خواهند شد

خبرآنلاین/ ناصر ایمانی درباره مواجهه سعید جلیلی و قالیباف در مناظرات گفت: «من فکر می‌کنم که آقای قالیباف و جلیلی ممکن است با هم چالش برنامه و طرح داشته باشند، اما...»

یک روز دیگر تا آغاز مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، در این میان همه منتظر هستند تا ببیند کاندیداها چگونه به مناظرات انتخاباتی ورود خواهند کرد. در این میان، ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره مواجه سعید جلیلی و قالیباف در مناظرات به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «من فکر می‌کنم که آقای قالیباف و جلیلی ممکن است با هم چالش برنامه و طرح داشته باشند، اما چالش رودررویی که مسائل حواشی و فردی را بیان کنند، وجود ندارند. امیدوارم همه کاندیداها چنین باشند.»

وی درباره دوقطبی شدن فضای انتخابات بعد از مناظرات بیان کرد: «به اعتقاد من دو قطبی شدن فضا، امر مطلوبی نیست. یعنی هر چه فضا در کشور دو قطبی شود، بیشتر هیجانی شده و همراه با احساسات خواهد بود. همچنین تصمیم گیری مردم برای رأی دادن به کاندیداها مبتنی بر یک هیجانات زودگذر سیاسی شده که این مورد مطلوب نیست. امیدوار هستم فضای انتخابات دو قطبی نشود و یک فضایی به دور از هیجان برای تصمیم گیری های مردم ایجاد شود.»

مشروح گفتگوی ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا را در ادامه می خوانید.

*********

* آقای ایمانی، با توجه به رفتارها و عملکردهای کاندیداهای انتخابات از زمان آغاز تبلیغات تا به اکنون، پیش بینی شما از اولین مناظره انتخابات و نوع ورود کاندیداها چیست؟

پیش‌بینی من این است که مناظرات گرمی باشد، البته این گرمی به معنای بداخلاقی‌ها و توهین‌های انتخاباتی نیست. من احساس می‌کنم مناظرات خوبی باشد و توجه مردم را جلب کند. ان‌شاءالله این مناظرات به دور از فضای عوام فریبانه و مطرح کردن مطالبی که صرفا برای جلب آرای مردم است نباشد و کاندیداها نظرات دقیق خود را بیان کرده و برنامه‌های خود را ارائه کنند، تا مردم با دقت تصمیم بگیرند.

امیدوارم فضای انتخابات دو قطبی نشود

* با اینکه یک هفته از اعلام اسامی کاندیداها گذشته است، اما هنوز فضای انتخابات، رقابتی و دو قطبی نشده است. فکر می کنید این دوقطبی شدن انتخابات بعد از مناظرات رخ بدهد؟

به اعتقاد من دو قطبی شدن فضا، امر مطلوبی نیست. یعنی هر چه فضا در کشور دو قطبی شود، بیشتر هیجانی شده و همراه با احساسات خواهد بود. همچنین تصمیم گیری مردم برای رأی دادن به کاندیداها مبتنی بر یک هیجانات زودگذر سیاسی شده که این مورد مطلوب نیست. امیدوار هستم فضای انتخابات دو قطبی نشود و یک فضایی به دور از هیجان برای تصمیم گیری های مردم ایجاد شود.

پزشکیان را کاندیدای اصولگرا می‌دانم

* آقای ایمانی، ورود آقای پزشکیان به انتخابات را چطور پیش بینی می‌کنید؟

از چه نظر؟

* بالاخره ایشان تنها کاندیدای اصلاح‌طلب در میان ۵ کاندیدای اصولگرا هستند.

من آقای پزشکیان را یک کاندیدای به معنای دقیق سیاسی کلمه، اصلاح طلب نمی‌دانم. بلکه ایشان از نظر فکری کاندیدای اصولگرا است اما با اعتقادات دیگر، اصلاح طلبان به دلیل مسائل مختلف به سمت حمایت از او رفتند. همان بحثی که زمانی هم برای آقای روحانی مطرح شده بود، ایشان را نمی‌شد کاندیدای اصلاح طلب دانست اما مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفت.

احتمالا برخی کاندیداها در هفته دوم انصراف می‌دهند

* فکر می‌کنید بعد از مناظرات، شاهد انصراف کاندیداهای انتخابات باشیم؟

این احتمال را می‌دهم که برخی از کاندیداهای انتخابات در هفته آخر، اگر مشاهده کنند که نظرسنجی‌ها و برداشت‌های میدانی به نفع آنان نبوده و رأی جدی برای انتخابات به عنوان رئیس جمهور ندارند، انصراف بدهند. البته شاید رأی برای نفر دوم یا سوم شدن داشته باشند، اما رأی برای ریاست جمهوری ندارند.

* مثلا ممکن است که آقای زاکانی و قاضی زاده چراغ انصراف را روشن کنند؟

اسامی را نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم کاندیداهایی که ببیند رأی ندارند، در هفته دوم انصراف بدهند.

قالیباف و جلیلی دچار چالش برنامه و طرح خواهند شد

* آقای ایمانی، پیش‌بینی شما از نوع مواجه قالیباف و جلیلی در مناظرات چیست؟ با توجه به اینکه در روزهای گذشته شاهد برخی کنایه‌ها و انتقادات بودیم.

من فکر می‌کنم که آقای قالیباف و جلیلی ممکن است با هم چالش برنامه و طرح داشته باشند، اما چالش رودررویی که مسائل حواشی و فردی را بیان کنند، وجود ندارند. امیدوارم همه کاندیداها چنین باشند.

* آقای زاکانی در مناظرات قبل به بگم بگم‌ها معروف بود، آیا در این دوره هم در همین قالب وارد عمل خواهد شد؟

بگم بگم‌ها در هر انتخاباتی شرایط خودش را دارد و ممکن است در این دوره از انتخابات رخ ندهد، در انتخابات سال ۱۴۰۰، آقای همتی مواردی را مطرح کردند که ایشان به این صورت موضع گرفته بود. با توجه به چینش کاندیداها شاید آقای زاکانی هم رویه خود را اصلاح کرده باشند که این فضا ایجاد نشود. در این چند روز هم که در تلویزیون حضور داشت، چنین برداشتی برای اینکه همان روش مناظره قبل را در پیش گرفته نداشتیم.

* ممکن است که به صورت پوششی در مناظرات عمل کنند؟

کاندیدای پوششی اصلاحاتی است که یک فرد را تحریک می کند، وقتی به یک فرد بگوییم کاندیدای پوششی هستی، نوعی تخریب بوده برای اینکه فرد به تندی‌های اخلاقی روی بیاورد. شاید هم ایشان در انتخابات ۱۴۰۰ پوششی نبوده است. مصداق کاندیدای پوششی را می‌توان آقای جهانگیری در انتخابات سال ۹۶ دانست و اعلام کرده بودند. اما کاندیداهای دوره‌های بعد شاید فکر می‌کردند که رئیس جمهور خواهند شد.

یکی از اهداف ما ارتقا سطح بینش سیاسی و اقتصادی باشد

* آقای پورمحمدی با توجه به سوابقی که دارد، می‌تواند یک مهره اثر گذاری باشد در این مناظرات یا ...

ایشان مباحث قابل توجهی را تا به الآن مطرح کرده است، صرف نظر از اینکه هر کاندیدایی رأی بیاورد یا خیر، امیدواریم سطح مناظرات را بالا ببرندو مردم مطالب آگاهی بخش را بشنوند. این که شاهد مناظرات مبتذلی مانند مناظرات انتخاباتی سال ۸۸ نباشیم؛ یک هدف بوده و یک دوره آموزشی سیاسی-حکمرانی برای مردم است.

یکی از اهداف ما ارتقا سطح بینش سیاسی و اقتصادی باشد. اگر آقای پورمحمدی و دیگر کاندیداها وارد بداخلاقی‌ها و مباحث حاشیه‌ای نشوند، می‌توانند به این هدف کمک کنند.

* این بداخلاقی‌ها در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم بود.

امیدوار هستیم که این اتفاق نی‌افتد و باید از آن فضایی که کاندیداهایی که برنامه ندارند و بخواهند برای شکستن رأی رقیب وارد فضای حاشیه‌ای شوند، نشویم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره