نماد آخرین خبر

همبستگی المپیکی برای توقف نسل کُشی در غزه

منبع
فارس
بروزرسانی
همبستگی المپیکی برای توقف نسل کُشی در غزه

فارس/نهادهای حقوق بشری در حال تدارک کمپین همبستگی با فلسطین در مراسم افتتاحیه المپیک هستند اما مسئولان برگزاری مسابقات پُشت اسرائیل درآمدند.
«همبستگی با آرمان فلسطین در المپیک»، این شعاری است که قرار است حامیان مردم غزه امروز(جمعه) در مراسم افتتاحیه مسابقات المپیک پاریس در رودخانه سن به نمایش بگذارند.اسرائیل از زمان آغاز جنگ علیه غزه بیش از 1000 ورزشکار فلسطینی را به شهادت رسانده و تعداد کل قربانیان مردم غزه در این جنگ ناعادلانه بیش از 39 هزار نفر است.70 درصد قربانیان کودکان و زنان بی دفاع هستند.
کمپین‌های متعددی برای تحریم ورزشکاران اسرائیل از مسابقات المپیک از چند ماه گذشته ایجاد شد ولی استارندادهای دوگانه غرب در زمینه برخورد با جنگ اسرائیل و روسیه همچنان ادامه دارد.ورزشکاران کشورهای مختلف امشب قرار است سوار بر قایق هایی شوند تا از رودخانه سن با داشتن پرچم‌های کشورشان عبور کنند و به نوعی رژه مراسم افتتاحیه را سوار بر قایق‌ها انجام دهند.
 استفانی آدام، یکی از فعالان حامی فلسطین می‌گوید که مسئولان برگزاری مسابقات المپیک 2024 با «سرکوب حامیان مردم غزه نمی‌خواهند صدای آنها به دنیا شنیده شود».بر اساس گزارش نشریه گاردین، مسئولان برگزاری مسابقات المپیک، تدابیر امنیتی برای کاروان ورزشی اسرائیل را 3 برابر کردند تا بدون مشکلی بتوانند در این تورنمنت شرکت کنند.
استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با جنگ اسرائیل و روسیه اعتراضات زیادی را به همراه داشت.کشتار مردم بی دفاع در منشور مسابقات المپیک نقض حقوق بشر است و اسرائیل این منشور را بارها در غزه زیرپا گذاشته ولی با توجه داشتن حامیان قدرتمند در غرب موفق شده مجوز حضور در مسابقات المپیک را بگیرد.ورزشکاران روسیه بعد از آغاز جنگ با اوکراین بلافاصله زیرتیغ کمیته بین المللی المپیک رفتند و از حضور در مسابقات محروم شدند اما رفتار این کمیته با اسرائیلی‌ها خارج از قوانین حقوق بشری است.
 برونو لروی، مدیر امنیت مسابقات المپیک می‌گوید که «هر گونه شعار و نماد سیاسی» در مراسم افتتاحیه «ممنوع» است و اجازه نخواهند داد حامیان جریان خاصی در این مراسم اقدامی انجام دهند که خارج از منشور مسابقات باشد.اما در مقابل آدام، فعال حقوق بشر می‌گوید که همبستگی ورزشکاران المپیکی در حمایت از فلسطین به هیچ وجه امری «سیاسی نیست» بلکه «یک موضوع انسانی است» و «پاریس نمی‌تواند سیاست دوگانه در قبال روسیه و اسرائیل» داشته باشد.

 تونی دیوی، فعال مدنی اهل فرانسه می‌گوید که المپیک همیشه نماد انسانیت و بشردوستی بوده و مسئولان «مسابقات المپیک پاریس اجازه ندارند همبستگی ورزشکاران برای آتش بس در غزه و بیزاری از نسل کُشی را محکوم کنند».


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره