logo
  1. جذاب ترین ها
موبایل و بازی

نگویید گوشی هوشمند، بگویید گوشی باهوش؛ به عصر جدید خوش آمدید

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
نگویید گوشی هوشمند، بگویید گوشی باهوش؛ به عصر جدید خوش آمدید

خبرآنلاین/ از اولین باری که تلفن در اوایل دهه ۱۹۸۰ عرضه شد، بشر ابتدا استفاده از تلفن همراه، سپس تلفن نیمه پیشرفته با امکاناتی محدود را تجربه کرد. اکنون تمام این سیستم‌ها به‌نوعی جای خود را به گوشی‌ هوشمند دادند، اما این گوشی پایان راه نیست چراکه گوشی‌ باهوش درراه است!

اولین تلفن همراه که در اوایل دهه ۱۹۸۰ عرضه شد، به یک سیستم رادیویی سلولی متصل بود و نیازی به اتصال فیزیکی به شبکه نداشت (Cellphone). بعد از تلفن همراه ما تلفن‌های ویژه داشتیم. این تلفن‌ها با امکاناتی نیمه محدود به اینترنت متصل بودند و می‌توانستند موسیقی را ذخیره و پخش کنند(feature phone). سپس اپل عصر گوشی هوشمند را با داده‌های موقعیت مکانی، دوربین‌های شیک و اپ استور آغاز کرد(smartphone).

هوش مصنوعی، فصل جدیدی زندگی هوشمند
تحلیلگران بانک اوراق بهادار آمریکایی بر این باورند که هوش مصنوعی فصل جدیدی از زندگی هوشمند انسان را با گوشی‌های جدید آغاز می‌کند. آن‌ها این دستگاه‌های جدید را «گوشی باهوش» یا همان «IntelliPhone» می‌نامند.

شاید واژه «گوشی باهوش» پس از تمام واژه‌هایی که برای خطاب کردن گوشی خود استفاده می‌کنیم، واژه‌ای عجیب به نظر برسد و برای شما احمقانه به نظر برسد که بخواهید بگویید «گوشی باهوش من کجاست؟» اما باید بدانید که هوش مصنوعی، چت‌بات‌ها و سایر برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آنقدر مفید خواهند بود که گوشی‌های هوشمند فعلی ما در برابر آن‌ها کاملاً احمق به نظر می‌رسد.

شاید اصلاً نیازی نباشد که شما به دنبال گوشی باهوش خود بگردید، این گوشی خود با روش‌های خود پیدا می‌کند. به گفته «وامسی موهان» تحلیلگر بانک آمریکا، درواقع آگاهی «گوشی باهوش»، زمینه اصلی تمایز آن یا گوشی هوشمند امروزی ما خواهد بود.

البته باید در نظر داشته باشیم که چرخه‌های هوش مصنوعی رو به افزایش است، به‌عنوان‌مثال انتظار می‌رود که اپل از ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کند. برای تحلیلگران وال‌استریت معمول است که در چنین مواردی، تحقیقات مثبت و توصیه‌هایی برای خرید صادر کنند.

بااین‌حال موهان استدلال‌های قانع‌کننده‌ای دارد که می‌گوید اگر ابزارهای هوش مصنوعی روی تلفن‌ها واقعاً می‌توانند آن‌ها را از دستگاه‌های فعلی متمایز کنند، مصرف‌کنندگان دلیل جدیدی برای خرید یک گوشی جدید دارند موهان می‌گوید: «ما شاهد معرفی "گوشی‌ باهوش" به‌عنوان یک رویداد ارتقاءیافته در یک دهه هستیم.»

به‌عنوان‌مثال در کنفرانس I/O گوگل در اوایل ماه جاری، این غول اینترنتی چندین قابلیت جدید هوش مصنوعی را برای پیکسل، سامسونگ و سایر گوشی‌های اندرویدی به نمایش گذاشت. البته مصرف‌کنندگان تنها زمانی از این دستگاه‌های جدید استقبال می‌کنند که واقعاً در موقعیت‌های روزمره مفید باشند. گوگل قبلاً برخی از این برنامه‌های جدید را برای هوش مصنوعی به نمایش گذاشته است. اگر اپل نیز بخواهد به این روند و رقابت ادامه دهد، باید تعداد بیشتری از این موارد استفاده قدرتمند را در رویداد WWDC به نمایش بگذارد.

موهان در BofA طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های جدید را توصیف می‌کند که می‌تواند گوشی‌های باهوش را از گوشی‌های هوشمند متمایز کند و به‌نوعی مادر تمام چرخه‌های ارتقا را به وجود آورد. او این‌گونه توضیح می‌دهد:«ما گوشی‌های باهوش را می‌بینیم که چرخه ارتقاء چندساله مشابه بهبود عملکرد مرحله‌ای را که با معرفی گوشی‌های هوشمند انجام‌ شده بود، انجام می‌دهند.»

قابلیت‌های «گوشی باهوش»

کمک آگاه: تلفن‌های مجهز به هوش مصنوعی دستیارهای شخصی پیشرفته‌تری را ارائه می‌کنند که زمینه مشکل را بهتر درک می‌کنند و پاسخ‌های مرتبط و به موقع‌تری ارائه می‌دهند.

پیشنهادهای فعال: این دستیاران می‌توانند به‌طور فعال اقداماتی را بر اساس الگوهای کاربر پیشنهاد دهند.

تشخیص اشیا و صحنه: این تلفن‌ها می‌توانند اشیا، افراد و صحنه‌های موجود در عکس‌ها را شناسایی کنند و اقداماتی مانند اشتراک‌گذاری، جستجوی اطلاعات بیشتر یا خرید محصولات مرتبط را پیشنهاد دهند.

ترجمه هم‌زمان: تلفن‌های دارای هوش مصنوعی ترجمه زبان را در زمان واقعی ارائه می‌کنند که در سفر یا تعامل با افرادی که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند، ارتباط را آسان‌تر می‌کند.

پیش‌بینی و هشدارهای سلامت: هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل الگوهای موجود در داده‌های جمع‌آوری‌شده، مشکلات سلامتی بالقوه را پیش‌بینی کند و به کاربران هشدار دهد که در صورت نیاز به دنبال مشاوره پزشکی باشند.


ایجاد محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی: کاربران ممکن است بتوانند محتوای AR/VR فراگیرتر و جذاب‌تری را با کمک ابزارهای هوش مصنوعی در تلفن‌ها ایجاد کنند که فرآیند ایجاد را ساده می‌کند و خروجی نهایی را افزایش می‌دهد.

موسیقی هپتیک: هوش مصنوعی می‌تواند ارتعاشات موسیقی را برای بهبود تجربه کاربران تلفنی که ناشنوا یا کم‌شنوا هستند، بهبود بخشد.

میانبرهای صوتی: هوش مصنوعی می‌تواند الگوهای گفتار را تشخیص دهد و تشخیص گفتار را برای کاربران مبتلابه شرایطی که بر گفتار تأثیر می‌گذارد مانند فلج مغزی یا کسانی که دچار سکته شده‌اند، بهبود بخشد. کاربران همچنین می‌توانند جملات سفارشی و اختصاصی خود که سیری می‌تواند برای راه‌اندازی میانبرها و تکمیل کارهای پیچیده درک کند را برای این هوش مصنوعی تعریف کنند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره