logo

اینتل از پردازنده‌های Lunar Lake رونمایی کرد؛ اعلان جنگ به Arm

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
اینتل از پردازنده‌های Lunar Lake رونمایی کرد؛ اعلان جنگ به Arm

دیجیاتو/ پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ سری لونار لیک رم و گرافیک مجتمع دارند و وعده شارژدهی طولانی را می‌دهند.

در آستانه نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۴، اینتل طی مراسمی در تایپه، اقدام به رونمایی و ارائه جزئیات مرتبط با پردازنده‌های جدید سری لونار لیک (Lunar Lake) کرده که برای دستگاه‌های قابل‌حمل ازجمله لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها توسعه یافته‌است.

مشخصات و ویژگی‌های پردازنده‌های سری لونار لیک
اینتل در مراسم رونمایی از پردازنده‌های جدیدش روی قابلیت‌های متنوعی مانور داد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اجرای قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌صورت آفلاین روی دستگاه اشاره کرد. همچنین این شرکت تأکید داشته است که پردازنده‌های سری لونار لیک می‌توانند قواعد بازی را عوض کنند و اثبات کنند که برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، لزوماً نیازی به کوچ از معماری x86 به‌سمت Arm نیست. شایان‌ذکر است که شرکت ARM از سری اسنپدراگون X در سال جاری رونمایی کرد که در کنار مصرف بهینه انرژی می‌توانند قدرت حیرت‌انگیزی را در اختیار کاربر قرار دهند.


پردازنده‌های سری لونار لیک شامل چهار هسته Lion Cove می‌شوند که وظیفه پردازش‌های سنگین را برعهده خواهند داشت. همچنین چهار هسته Skymont هم برای انجام کارهای سبک در نظر گرفته‌ شده‌اند که مصرف انرژی بهینه‌تری را ارائه می‌دهند. اینتل اعلام کرده که خبری از هایپرتردینگ در این تراشه‌ها نخواهد بود؛ اگرچه این قابلیت در سایر پردازنده‌ها همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر اینتل، اکنون با وجود هسته‌های کم‌مصرف دیگر دلیلی برای استفاده از هایپرتردینگ در پردازنده‌های مختص به لپ‌تاپ وجود ندارد.

تمرکز اینتل در طراحی سری جدیدش روی هسته‌های Skymont بوده است که می‌توانند شارژدهی دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده‌های این شرکت را افزایش دهند. هسته‌های کم‌مصرف قادرند در فرکانس‌های خاصی، عملکرد بهتری در مقایسه با هسته‌های پرمصرف از خود نشان دهند؛ به همین دلیل امور پردازشی تا حد امکان روی دوش هسته‌های مذکور قرار خواهند گرفت. درصورتی‌که Thread Director تشخیص دهد یک پردازش نیاز به قدرتی بیشتر دارد، اقدام به انتقال آن به هسته‌های Lion Cove خواهد کرد. در مقایسه با سری Meteor Lake که اکنون با نام Core Ultra شناخته می‌شود، اجرای پردازش‌ها روی هسته‌های بهینه به‌شدت افزایش پیدا کرده است و این هسته‌ها از عملکرد بهتر و پایدار بیشتری برخوردارند. البته توسعه‌دهندگان می‌توانند اقدام به انتخاب دستی هسته‌های مورد نظر خود برای انجام پردازش‌ها کنند و دستورات ویندوز را نادیده بگیرند.

عملکرد گرافیک یکپارچه Xe2 در پردازنده‌های سری لونار لیک در مقایسه با Meteor Lake هم تا ۵۰ درصد بهبود پیدا کرده است. اگرچه عملکرد گرافیکی سری قبلی اینتل قابل‌قبول بود؛ اما استفاده از کارت گرافیک مجزا در اغلب محصولات غیرگیمینگ منسوخ شده‌ است؛ به همین دلیل گرافیک یکپارچه باید از قدرت کافی برای تأمین قدرت پردازشی در برخی نرم‌افزارهای خاص هم برخوردار باشد و اینتل با درک کامل این موضوع، سری جدید خود را توسعه داده است. باید دید که آیا لپ‌تاپ‌های ویندوزی بدون کارت گرافیک مجزا قادر به رقابت با مک‌بوک پرو خواهند بود یا اپل هم‌چنان دست بالا را در این رقابت خواهد داشت.

مانند اغلب تراشه‌های جدید، پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل به واحد پردازش عصبی هم مجهز هستند تا از غافله هوش مصنوعی عقب نمانند. توان پردازشی واحد گفته‌شده، 48 TOPS است و از ۶ موتور عصبی و پهنای باند بهبودیافته بهره می‌برد. اینتل اعلام کرده است که پردازنده‌های جدید این شرکت توان اجرای قابلیت‌های مبتنی بر کوپایلوت پلاس مایکروسافت را خواهند داشت. البته ویژگی مذکور در اصل برای معماری x86 توسعه نیافته است و ابتدای عرضه در اختیار لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل قرار نمی‌گیرد.

رم مجتمع ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی یکی دیگر از تغییراتی است که در پردازنده‌های سری لونار لیک صورت گرفته که می‌تواند نویدبخش سرعت بیشتر و مصرف بهینه‌تر (تا ۴۰ درصد) باشد. البته دیگر امکان ارتقا رم توسط کاربر از طریق درگاه SO-DIMM وجود نخواهد داشت و کاربران باید در انتخاب پیکربندی لپ‌تاپ خود دقت بیشتری کنند. انتظار می‌رود که تولیدکنندگان مختلف ازجمله ایسوس و ایسر اقدام به معرفی لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های سری Lunar Lake در آینده نزدیک کنند. پشتیبانی از وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵.۴ همراه با PCIe نسل پنج و تاندربولت ۴ از دیگر ویژگی‌های پردازنده‌های جدید اینتل است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره