logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

چت GPT-4 از پس سخت ترین آزمون جهان هم برآمد

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی
چت GPT-4 از پس سخت ترین آزمون جهان هم برآمد

گجت نیوز/ پیشرفت هوش مصنوعی یا همان AI در همین مدت کوتاه سبب شگفتی همه شده است. اخیرا چت GPT-4 توانسته در سخت ترین آزمون جهان قبول شود. موفقیتی که پیشتر توسط هیچکس به‌دست نیامده بود.
 
هوش مصنوعی هر روز بیشتر از آنکه فکر کنیم در زندگی انسان‌ها ادغام می‌شود. حتی می‌توان گفت که در آینده نزدیک AI می‌تواند شغل‌های موجود را دگرگون کند. به‌باور ایلان ماسک هوش مصنوعی قادر خواهد بود ساختار اجتماعی جوامع انسانی را نیز به‌صورت چشم‌گیری تغییر دهد. همین پیش‌بینی‌ها نیز سبب شد که گروهی از پژوهشگران تصمیم بگیرند هوش مصنوعی چت GPT-4 را در برابر یکی از سخت ترین آزمون های جهان قرار دهند.

موفقیت چت GPT-4 در یکی از سخت ترین آزمون های جهان با فریب افراد
در این آزمون از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد با ۴ شخصیت مختلف صحبت کنند. در میان این چهار شخصیت یک انسان و سه مدل هوش مصنوعی مختلف حضور داشتند. در نهایت شرکت‌کنندگان باید می‌توانستند انسان را از هوش مصنوعی تشخیص دهند. آزمون تورینگ که با نام بازی تقلید نیز شناخته می‌شود، برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۰ توسط آلن تورینگ، دانشمند علوم کامپیوتر ارائه شد.


برای قبول شدن در یکی از سخت ترین آزمون های جهان، هوش مصنوعی چت GPT-4 باید طرف مقابل را متقاعد می‌کرد که که انسان است. در آزمایش اخیر ۵۰۰ نفر حضو داشتند. این افراد با یک انسان، یک برنامه هوش مصنوعی از دهه ۱۹۶۰ به‌نام ELIZA، چت GPT-3.5 و GPT-4 صحبت کردند. مکالمات حدود ۵ دقیقه طول می‌کشید و پس از آن افراد شرکت‌کننده باید ماهیت طرف مقابل را حدس می‌زدند.

جالب اینجاست که هوش مصنوعی چت GPT-4 توانست در ۵۴ درصد مواقع طرف مقابل را متقاعد کند که انسان است. در واقع چت GPT-4 اولین مدل هوش مصنوعی است که توانسته در یکی از سخت ترین آزمون های جهان موفق شود. دیگر عضو شرکت‌کننده در این آزمون الیزا نام داشت که سیستمی از پیش برنامه‌ریزی‌ شده با پاسخ‌های مشخص است. این سیستم از یک مدل زبانی بزرگ و یا معماری شبکه عصبی بهره نمی‌برد. به‌همین‌خاطر نتوانست بیشتر از ۲۲ درصد افراد را فریب دهد.

هوش مصنوعی چت GPT-3.5 نیز توانست نیمی از شرکت‌کنندگان را به‌خود جلب کند. عجیب‌تر از همه اینکه تنها ۶۷ درصد از افراد بر این باور بودند که فرد واقعی شرکت‌کننده در این آزمون یک انسان است. نل واتسون، یکی از پژوهشگران مطرح هوش مصنوعی توضیحاتی را درباره موفقیت چت جی‌پی‌تی ارائه کرده است.

تحلیل‌های مختلف از عملکرد چت جی‌پی‌تی ۴
واتسون می‌گوید که برخلاف باور عمومی ماشین‌ها می‌توانند همچون انسان مطالب مختلف را به‌همدیگر ربط داده و توجیهات غیرمنطقی ارائه دهند. آنها نیز می‌توانند جانبدارانه عمل کرده و به‌راحتی واقعیت را تغییر دهند. در واقع برخی نقاط ضعف انسانی همچون تناقض‌گویی به‌ هوش مصنوعی اضافه شده است تا بیشتر از گذشته شبیه انسان باشند. همین نیز به هوش مصنوعی چت GPT-4 کمک می‌کند تا در یکی از سخت ترین آزمون های جهان موفق شود.

دنیای رباتیک و هوش مصنوعی دیگر محدود به لیستی از جواب‌های منطقی و مودبانه نیست. اگرچه این موضوع را می‌توان یک دستاورد بزرگ قلمداد کرد، اما برخی نسبت به عواقب اجتماعی و اقتصادی آن هشدار می‌دهند. هرچند در جهت مقابل برخی دانشمندان بر این باور هستند که نمی‌توان تورینگ را سخت ترین آزمون برای هوش مصنوعی چت GPT-4 دانست. به باور این افراد آزمون تورینگ رویکردی ساده‌انگارانه دارد و عوامل اجتماعی-احساسی می‌توانند نقش مهمی در قبولی ایفا کنند.

این گروه از پژوهشگران تصور می‌کنند آنچه اهمیت دارد توانایی درک یک موقعیت، درک ظرفیت‌های دیگران و توانایی استفاده از همه اینها برای حل یک مشکل است. این موارد می‌توانند در آینده هوش مصنوعی را مناسب به‌عهده گرفتن مسئولیت‌های مهم کند. با همه اینها نمی‌توان به قبولی هوش مصنوعی چت GPT در یکی از سخت ترین آزمون های جهان بی‌تفاوت بود.

این اتفاق می‌توان باعث ایجاد چالش‌هایی در تعاملات آینده انسان با هوش مصنوعی شود. به‌عنوان مثال افراد ممکن است هنگام صحبت در مورد مسائل حساس دچار وحشت شوند و نتوانند ماهیت طرف مقابل را تشخیص دهند. هوش مصنوعی الیزا به پاسخ‌های نسبتا کوتاه‌ محدود شده بود و توانمندی‌های چندان گسترده‌ای نداشت. در واقع الیزا شاید بتواند افراد محدودی را برای ۵ دقیقه فریب دهد، اما برای بیشتر از آن قطعا به مشکل می‌خورد.

هرچند هوش مصنوعی چت GPT-4 توانایی‌های بسیار گسترده‌ای دارد. چت جی‌پی‌تی می‌تواند برای مدت طولانی در مورد موضوعات مختلف صحبت کرده و راه‌حل‌هایی جذاب ارائه دهد. با همه اینها، قبولی چت GPT-4 در یکی از سخت ترین آزمون های جهان نقطعه پایانی برای هوش مصنوعی نخواهد بود. چندی پیش مدیرعامل شرکت OpenAI اعلام کرد که آنها قصد دارند در آینده نزدیک مغز مجازی را نیز توسعه دهند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره