logo

رأی‌گیری برای طرح جنجالی اسکن پیام‌های کاربران اروپایی به تعویق افتاد

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
رأی‌گیری برای طرح جنجالی اسکن پیام‌های کاربران اروپایی به تعویق افتاد

دیجیاتو/ مقامات اروپایی رأی‌گیری برای طرح اسکن داده‌های آپلود شده از سوی کاربران در پلتفرم‌های پیام‌رسان از جمله لینک‌ها، تصاویر و ویدئوها را به بعداً موکول کردند. این طرح در صورت تصویب، پیام‌رسان‌ها را مجبور به اسکن پیام‌های کاربران و شکستن رمزگذاری‌ها می‌کند.

آیا طرح اسکن داده‌های کاربران تصویب می‌شود؟
مقامات اتحادیه اروپا اخذ تصمیم برای تبدیل طرح اسکن داده‌های آپلود شده از سوی کاربران را به تأخیر انداختند. هدف از این طرح، شناسایی محتوای مرتبط با سوء استفاده از کودکان است و در صورت تصویب، پلتفرم‌های پیام‌رسان مانند واتس‌اپ و سیگنال را مجبور می‌کند تا پیام‌ها، تصاویر و ویدئوهای کاربران را پیش از ارسال، اسکن نمایند. چنین کاری نه‌تنها می‌تواند حریم خصوصی کاربران را زیرسوال ببرد؛ بلکه به نقض رمزگذاری پیام‌ها هم منتهی می‌شود.

برای تصویب قانون اسکن داده‌های آپلود شده کاربران، حداقل به موافقت ۱۵ عضو نیاز است که مجموعاً ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا را نمایندگی کنند. با این حال انتظار می‌رود که کشورهای مهمی مثل آلمان، اتریش، لهستان، هلند و جمهوری چک در رأی‌گیری شرکت نکنند یا مخالفت خود را اعلام نمایند. طبق ادعای نشریه Politico، دلیل اصلی مخالفت این کشورها، نگرانی‌های امنیتی متعاقب اجرای چنین طرحی و نقض حریم خصوصی شهروندان است. اگر شورای اروپا با طرح مذکور موافقت کند، نسخه نهایی آن برای تصویب باید به کمیسیون و پارلمان اروپا ارسال شود.


 مقر اصلی شورای اروپا در شهر بروکسل، بلژیک
اسکن پیام‌های کاربران در پلتفرم‌های پیام‌رسان بخشی از قانون مبارزه با سوء استفاده از کودکان است که ابتدا در سال ۲۰۲۲ مطرح شد. این طرح پیشنهاد اسکن تمامی لینک‌ها و محتوای بصری ارسال شده از سوی افراد توسط اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را ارائه کرده است. اگر کاربر با شرایط گفته‌شده، موافق نباشد، دیگر قادر به ارسال لینک، تصویر یا ویدئو نخواهد بود. البته این طرح در ماه‌های اخیر با پیشرفت چندانی همراه نبوده است و مشخص نیست که با اتمام ریاست دوره‌ای فعلی شورای اروپا، همچنان در اولویت قرار خواهد داشت یا خیر.

پاتریک بریر (Patrick Breyer) یکی از فعالین حقوق دیجیتال و از اعضای پیشین پارلمان اروپا، تأخیر در رأی‌گیری برای این طرح را رخدادی مثبت ارزیابی کرده؛ اما هشدار داده است که احتمال تلاش برای به اجرا گذاشتن دوباره آن در روزهای آتی وجود دارد. شایان‌ذکر است که اتحادیه اروپا اولین نهادی نیست که قصد اسکن داده‌های کاربران برای مبارزه با سوء استفاده از کودکان را دارد؛ بلکه اپل هم در سال ۲۰۲۱ سعی داشت با اسکن تصاویر آی‌کلاد از چنین پدیده‌ای جلوگیری کند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره