logo
  1. برگزیده
موبایل و بازی

مایکروسافت پروژه دیتاسنترهای زیرآبی‌اش را بی‌سروصدا کنار گذاشت

منبع
زوميت
بروزرسانی
مایکروسافت پروژه دیتاسنترهای زیرآبی‌اش را بی‌سروصدا کنار گذاشت

زومیت/ پروژه‌ی نیتیک مایکروسافت که شامل غوطه‌ور کردن صدها سرور در سواحل اسکاتلند می‌شد، پایان یافت.
 
مایکروسافت پروژه‌ی پیشگامانه‌ی «نیتیک» (Project Natick) خود را که آزمایشی در زمینه‌ی دیتاسنترهای زیر آب بود و از سال ۲۰۱۳ آغاز شد، به پایان رساند. این پروژه که شامل غوطه‌ور کردن ۸۵۵ سرور در سواحل اسکاتلند در سال ۲۰۱۸ می‌شد، با وجود پایان یافتن، دستاوردهای ارزشمندی به همراه داشته است.

نوئل والش، رئیس بخش نوآوری و عملیات ابری مایکروسافت، در مصاحبه با دیتاسنتر داینامیکز (DCD) پایان پروژه را تأیید کرد و گفت: «ما در هیچ‌کجای دنیا دیتاسنترهای زیرآبی نمی‌سازیم.» با‌این‌حال، او بر آموخته‌های به‌دست‌آمده از کار با سرورها در زیر سطح دریا و کاربردهای بالقوه‌‌ی آن‌ها در سایر زمینه‌ها تأکید کرد.

یکی از مهم‌ترین یافته‌ها، بهبود اطمینان‏‌پذیری سرورهای زیر آب بود؛ دیتاسنتر غوطه‌ورشده تنها ۰٫۷ درصد از سرورهای خود را از دست داد، در حالی که میزان خرابی سرورهای زمینی در یک آزمایش موازی ۵٫۹ درصد بود. این طول عمر بیشتر به پایداری دمای آب دریا و استفاده از گاز بی‌اثر نیتروژن برای محافظت از سرورها نسبت داده شده است.

اگرچه مایکروسافت برنامه‌ی دیتاسنترهای زیر آبی خود را تعطیل کرد، نوآوری در این زمینه را کنار نخواهد گذاشت. والش به در نظر گرفتن ربات‌ها برای جابه‌جایی سرورهای سنگین و برقراری تعادل بین اتوماسیون و نیاز به نیروی انسانی اشاره کرد. او توضیح داد: «نگاه ما به رباتیک بیشتر از این جنبه است که برخی از سرورهای جدید بسیار سنگین خواهند بود.»

غول فناوری مستقر در ردموند اکنون بر پروژه‌های بلندپروازانه‌ی دیگری تمرکز دارد؛ از جمله مشارکت با OpenAI برای ساخت یک ابرکامپیوتر هوش مصنوعی با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار. ‌همچنین مایکروسافت در حال بررسی گزینه‌های هسته‌ای است و قصد دارد راکتورهای ماژولار را برای پروژه‌های آینده‌ی دیتاسنترها توسعه دهد.

با‌ اینکه مایکروسافت پروژه‌ی تحقیقاتی دیتاسنترهای زیرآبی خودش را کنار گذاشته، چین پروژه‌ای مشابه را برای غوطه‌ور کردن سرورها در سال ۲۰۲۳ آغاز کرده است. سال گذشته، شرکت چینی هایلندر یک دیتاسنتر زیرآبی تجاری به وزن ۱٬۴۳۳ تن را در سواحل جزیره‌ی هاینان مستقر کرد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره