نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

رکورد سرعت فیبر نوری با عددی شگفت‌انگیز توسط ژاپنی ها شکسته شد

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی
رکورد سرعت فیبر نوری با عددی شگفت‌انگیز توسط ژاپنی ها شکسته شد

گجت نیوز/ موسسه ملی اطلاعات و فناوری ارتباطات ژاپن طی آزمایشی موفق به ثبت رکورد سرعت فیبر نوری با استفاده از تجهیزات رایج شده است.
 
در جدیدترین اخبار اینترنت، موسسه ملی اطلاعات و فناوری ارتباطات ژاپن (NICT) طی آزمایشی موفق به ثبت رکورد بی‌نظیر انتقال داده با سرعت 402 ترابیت بر ثانیه از طریق فیبر نوری شده است. جالب است که رکورد مذکور با استفاده از تجهیزات فعلی رایج در بازار انجام شده و همین مسئله، اهمیت کار ژاپنی‌ها را دو چندان کرده است.

ثبت رکورد سرعت انتقال داده با فیبر نوری در ژاپن
پژوهشگران موسسه ملی اطلاعات و فناوری ارتباطات ژاپن با همکاری چند نهاد دیگر در این کشور موفق به ثبت رکورد انتقال داده با کابل‌های فیبر نوری کنونی شده‌اند.




در مقاله‌ای که در تشریح این آزمایش و دستاوردهای آن در کنفرانس Optical Fiber Communication Conference 2024 ارائه شد، از موسسه فناوری‌های فوتونیک آستون و آزمایشگاه‌های نوکیا بل نیز به‌عنوان دیگر شرکای این آزمایش یاد شده است.

محققان در آزمایش مذکور، سیگنال‌ها را از طریق ۱۵۰۵ کانال در مسافتی به طول ۳۱ مایل (۵۰ کیلومتر) کابل فیبر نوری انتقال داده‌اند. برای دست‌یابی به سرعت ۴۰۲ ترابیت بر ثانیه نیز از شش تقویت‌کننده و یک تنظیم‌کننده بهره نوری استفاده شده است.

در آزمایش انجام شده توسط ژاپنی‌ها، حداکثر ظرفیت انتقال داده تا ۲۵ درصد و پهنای باند انتقال تا ۳۵ درصد نسبت به رکوردهای قبلی افزایش یافته است. نقطه قوت دستاورد جدید این است که نتایج آن با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های فعلی که توسط سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی استفاده می‌شود حاصل شده است.

نتایج آزمایش مذکور در واقع نشانگر این است که تمامی پتانسیل‌های بالقوه امکانات کنونی به فعل درنیامده است. از سویی، محققان اعلام کرده‌اند که فناوری جدید از نظر طول عمر نیز می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد و به‌دلیل این‌که دست‌یابی به آن با امکانات فعلی میسر است، می‌تواند راحت‌تر گسترش یابد.

اگرچه همواره محققان در تلاش برای ثبت رکوردهای جدید در سرعت انتقال داده هستند، اما باید اذعان کرد که عموم دستاوردهای مذکور از جمله پژوهش مورد بحث به‌دلیل استفاده از کابل‌ها و سخت‌افزارهای جدید فیبر نوری، برای سرویس‌دهندگان فعلی در سطح ملی غیر قابل دسترس هستند.


دلیل هم این‌که همچنان در بسیاری از مناطق کم‌تر توسعه یافته یا حتی در حال توسعه، از کابل‌های مسی قدیمی استفاده می‌شود و تبدیل این کابل‌ها به کابل‌های چندفیبری ضخیم‌تر و البته گران‌تر برای همه مناطق در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

با وجود این، قطعا دستیابی به سرعت‌های بالاتر از 5G با کابل‌های رایج در بازار یک نقطه عطف است و می‌تواند به شکل‌گیری نسل جدیدی از خدمات اینترنتی در آینده بینجامد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره