نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

انجمن موبایل ایران: ارز واردات هست اما برای برخی شرکت‌های خاص

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
انجمن موبایل ایران: ارز واردات هست اما برای برخی شرکت‌های خاص

دیجیاتو/ واردکنندگان موبایل باور دارند نبود شفافیت باعث التهاب در بازار تلفن همراه و ایجاد مشکل در واردات شده است.

انجمن موبایل ایران از «مسعود پزشکیان» درخواست کرد تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل شفاف شود. این درخواست در شرایطی انجام می‌شود که تخصیص ارز واردات موبایل چند ماهی است با موانع متعددی روبه‌رو شده اما به گفته اعضای انجمن، برخی واردکنندگان به‌راحتی ارز دریافت می‌کنند.

اعضای این انجمن باور دارند موانع فراوانی در راه فرایند تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل وجود دارد. در همین شرایط، برخی واردکنندگان به‌راحتی ارز دریافت می‌کنند. این انجمن از دولت چهاردهم خواست مشخص کند ارز را چه شرکت‌هایی و به چه میزان دریافت می‌کنند.

«مهدی اسدی»، رئیس انجمن موبایل، در نشستی که با موضوع شفافیت در این بازار برگزار شد، گفت: «ما به رئیس‌جمهور منتخب نامه‌ای زدیم و موضوعات صنف را مطرح کردیم. برخی افراد در بخش دولتی و خصوصی به این نامه سمت‌وسوی سیاسی دادند. رسماً اعلام می‌کنم انجمن‌ هیچ‌گونه موضع سیاسی ندارد و نامه صرفاً صنفی بوده است. ما از معدود تشکل‌هایی بوده‌ایم که موضع‌گیری‌ درخصوص انتخابات نکردیم.»

او ادامه داد: «منابع محدود ارزی و صف‌های طولانی برای تخصیص ارز در این صنعت واردکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. ما در طول سه سال اخیر به‌دنبال شفافیت این بازار بودیم اما این اتفاق نیفتاد؛ به همین دلیل از دولت جدید درخواست کردیم، روند شفاف‌سازی به سه سال قبل بازگردد.»

اسدی درمورد تولید گوشی‌های بی‌کیفیت داخلی گفت: «آرزوی ما این است که تلفن همراه داخلی با کیفیت بالا تولید شود اما درحال‌حاضر ممکن نیست، حتی گوشی‌های دکمه‌ای تولید داخلی نیز بی‌کیفیت هستند.»

رئیس انجمن موبایل در پاسخ به سؤال خبرنگار دیجیاتو درمورد اینکه آیا سرنوشتی مانند سرنوشت صنعت خودرو در انتظار این بازار است، توضیح داد: «فکر نمی‌کنم که بازار تلفن همراه مثل خودرو و لوازم خانگی بشود. تلفن همراه تکنولوژی روز دنیا است و نمی‌توان از گوشی ۵ یا ۱۰ سال پیش استفاده کرد.»

به گفته اسدی، گمرک سال ۱۴۰۲ از واردات آیفون ۱۳ بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

شرکت‌های واردکننده در آستانه تعطیلی هستند
«سیدحسین سادات‌حسینی»، رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف ایران، از مسیرهای تازه‌ای که پیش روی بازار تلفن همراه در ایران است، ابزار نگرانی کرد و گفت: «اخبارهای ضدونقیضی درباره نامه‌های نمایندگی و تخصیص ارز به شرکت‌های تولیدکننده به‌شکل انحصاری منتشر می‌شود که هنوز هیچ‌کدام به اثبات نرسیده است. از سمت حاکمیت سمت‌وسویی به بازار تلفن همراه داده می‌شود. دستوراتی از جاهایی آمده است که باعث عوض شدن مسیر این بازار می‌شود. شاید نشود همه این موارد را در این نشست خبری گفت و تحقیقات ما باید بیشتر شود.»


او بر لزوم شفافیت این بازار تأکید کرد و ادامه داد: «ما خواستار شفافیت هستیم تا لااقل بدانیم از ابتدای ۱۴۰۲ چه مقدار ارز به چه شرکت‌هایی تخصیص داده شده است. این به همکاران ما کمک می‌کند بدانند باید چه کار کنند. آیا در این صنف بمانند یا نه.»

سادات‌حسینی درمورد وضعیت نابسامان شرکت‌های واردکننده موبایل توضیح داد: «۷۰۰ واردکننده داریم که خیلی‌ها مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند و در آستانه تعطیلی هستند. قطعاً حاکمیت موافق این مسئله نیست. سال ۹۶ گفتند بیایید واردات را بیشتر کنید. نیروهای زیادی به این سمت رفتند اما در چند ماه اخیر، الگوریتم تخصیص ارز تغییر کرده است.»

رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف گفت: «باوجود ممنوعیت واردات، یک‌میلیون دستگاه آیفون ۱۴ و ۱۵ در ایران آنتن می‌گیرند.»

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره