نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

۲۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی موبایل به واردات منجر نشد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
۲۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی موبایل به واردات منجر نشد

تسنیم/ با توجه به تخصیص حدود ۱ میلیارد دلار ارز در ۴ ماهه ابتدایی سال و سهم ۵۰ درصدی سامانه نیما در این تخصیصها بایستی وضعیت عملکرد شرکتهایی که ارز دریافت کرده و در شرایط آشفتگی بازار هنوز رفع تعهد نکرده اند شفاف شود.
بررسیها نشان میدهد تا پایان تیر ماه حدود 1 میلیارد دلار ارز به حوزه تلفن همراه تخصیص داده شده است. این حجم از تخصیص ارز در بازه یک سوم ابتدایی سال یک رقم قابل اعتنا محسوب میشود، این درحالی است که بازار تلفن همراه وضعیت نامطلوبی را سپری میکند. بعضا قیمت برخی موبایلهای اقتصادی 30 الی 50 درصد افزایش یافته است.

بررسیهای جدید تر نشان میدهد تقریبا نیمی از این تخصیص مربوط سامانه نیما با نرخ 42 الی 44 هزار تومان بوده که فاصله قابل توجهی با قیمت ارز با بازار آزاد دارد. همچنین بیش از 50 درصد کل ارز تخصیصی نیز مربوط به حوزه واردات در مقابل صادرات خود بوده که نرخ این ارز به بازار آزاد نزدیک است.

از سوی دیگر یک جمع بندی اولیه نشان میدهد تا کنون حدود 200 میلیون دلار از ارز نیمایی تخصیص داده شده به واردات تلفن همراه منجر نشده است.


هم اکنون زمانی بین 6 تا9 ماه برای رفع تعهد واردات تلفن همراه وجود دارد که برخی واردکنندگان از این فرصت استفاده کرده و رفع تعهد و تشریفات و فرایند واردات خود را در اخرین روزهای مجاز، تکمیل می‌کنند. این درحالی است که فرایند تجاری حوزه تجارت تلفن همراه  بسیار پرسرعت بوده و برخی شنیده ها حاکی از اصلاح بازه مجاز رفع تعهد در حوزه تلفن همراه حکایت دارد.

در این بین با توجه به درخواستهای گسترده صنفی بایستی موضوع شفافیت در حوزه بازار موبایل پاسخ داده شود و مشخصات شرکتهایی که در سال 1403 تخصیص ارز دریافت کرده اند و همچنین میزان واردات کالای انها اعلام شود.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر