نماد آخرین خبر

مشخصات و قابلیت‌های تراشه تنسور G4 گوگل اعلام شد؛ یک قدم عقب‌تر از رقبا!

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
مشخصات و قابلیت‌های تراشه تنسور G4 گوگل اعلام شد؛ یک قدم عقب‌تر از رقبا!

شهر سخت افزار/ گوگل به تازگی از گوشی‌های سری پیکسل 9 رونمایی کرده است. گوشی‌های هوشمندی که به تراشه تنسور G4 مجهز شده‌اند. تراشه‌ای که گوگل درباره آن چیزی به رسانه‌ها نگفت. اکنون اما شاهد اعلام مشخصات و قابلیت‌های نسل چهارم تراشه‌های گوگل هستیم که در ادامه این نوشتار از شهر سخت افزار به بررسی اطلاعات منتشر شده خواهیم پرداخت.

گوگل در رویداد چند روز قبل خود به ویژگی‌های تراشه تنسور G4 اشاره کرد و به مشخصات این چیپست نپرداخت. ویژگی‌هایی که شامل ۲۰ درصد وب‌گردی سریع‌تر، ۱۷ درصد اجرای سریع‌تر برنامه‌ها و تا ۲۰ درصد بهبود شارژدهی باتری نسبت به نسل قبل است.

تراشه تنسور G4 از معماری ARM در هسته‌های خود بهره برده و در ساخت آن از فناوری +4LPP سامسونگ استفاده شده که از این حیث تنسور G4 را هم‌رده تراشه‌ اگزینوس ۲۴۰۰ قرار دهد.

تراشه جدید گوگل به  یک هسته‌ Cortex-X4 با فرکانس ۳.۱ گیگاهرتز، سه هسته‌ Cortex-A720 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۱.۹۵ گیگاهرتز مجهز شده که از این نظر یک پله عقب‌تر از تراشه‌های پرچمدار 2024 است.

ظاهراً گوگل پیکربندی هسته‌های تنسور G4 را برای خنک‌تر نگه‌داشتن این تراشه تغییر داده است. همچنین این تراشه با پردازنده‌ گرافیکی Mali-G715 همراه شده و فرکانس هسته‌های گرافیکی آن نیز حدود ۶ درصد نسبت به نسل قبل بهبود یافته است.

هوش مصنوعی را می‌توان نقطه قوت تراشه تنسور گوگل به حساب آورد. گوگل در مورد بخش هوش مصنوعی TPU تراشه‌های خود اطلاعات زیادی را منتشر نکرده اما به نظر می‌آید که تنسور جی4 می‌تواند مدل هوش مصنوعی جمینای نانو را با سرعت خروجی ۴۵ توکن‌ در ثانیه اجرا کند.

این رقم برای تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ به ترتیب برابر 15 و 20 تکون در ثانیه است. گوگل حافظه رم گوشی‌های پیکسل 9 خود را افزایش داده و برای اولین بار بخشی از این حافظه را برای اجرای محلی مدل هوش مصنوعی جمینای اختصاص داده است.

بخش پردازشگر سیگنال دیجیتال GXP، واحد دی‌کد ویدئو BigWave و تراشه امنیتی Titan M در تنسور G4 تفاوت چندانی با نسل قبلی ندارد. تنسور G4 با مودم جدید Exynos 5400 همراه شده است که در کنار پردازنده قرار گرفته است. این مودم جدید تا ۵۰ درصد از نسل قبلی کارآمدتر بوده و از ارتباطات ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره