نماد آخرین خبر

ال‌جی به «پنل OLED رؤیایی» دست یافت؛ با ساختار دولایه و رفع مشکل روشنایی

منبع
زوميت
بروزرسانی

زومیت/ ال‌جی ادعا می‌کند با حل مشکلات روشنایی و بازدهی انرژی، موفق به ساخت پنل OLED رؤیایی شده است.

پنل‌های OLED به‌دلیل کیفیت بالای تصویر، کنتراست بسیار بالا و سرعت پاسخگویی بالا شناخته می‌شوند؛ اما این پنل‌ها بدون نقص نیستند و از نظر میزان روشنایی، توان رقابت با پنل‌های LCD معمولی را ندارند. البته مشکلات دیگری مانند سوختگی تصویر نیز وجود دارد، اما کمبود روشنایی یکی از رایج‌ترین معضلاتی محسوب می‌شود که حتی بهترین پنل‌های OLED از آن رنج می‌برند.

براساس اعلام ETNews، ال‌جی موفق شده است با استفاده از ساختار دولایه (Two-Stack Tandem) پنل OLED را به روشنایی و بازدهی بالاتر از حد معمول برساند. این امر ازطریق ساختار ترکیبی از مواد فسفرسانس و فلورسنت برای OLED آبی به‌دست می‌آید که ریشه‌ی مشکل رایج کمبود روشنایی و بازدهی پایین پنل‌های مورد بحث را حل می‌کند.

 
پنل OLED از مواد ارگانیکی ساخته شده است که به هر پیکسل کمک می‌کند نور خود را تولید کند. برای بازتولید رنگ‌های مختلف از OLEDهای قرمز، سبز و آبی استفاده می‌شود.

درحالی‌که تولید OLEDهای قرمز و سبز با استفاده از مواد فسفری آسان‌تر است، OLED آبی به‌دلیل طول موج کوتاه‌تر با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند. تولیدکنندگان به همین دلیل مجبور به استفاده از مواد فلورسنت هستند که از نظر بازدهی انرژی معمولاً چهار برابر کمتر از مواد فسفری عمل می‌کند و نه‌تنها مصرف انرژی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث کاهش روشنایی هم می‌شود.


مواد فسفری از نظر مصرف انرژی تقریباً ۱۰۰ درصد کارآمد هستند، اما مواد فلورسنت فقط ۲۵ درصد از کل توان ورودی را به نور تبدیل می‌کنند. در چنین شرایطی ایجاد نور را کاهش می‌یابد و از طرفی انرژی بیشتری مصرف می‌شود و در نهایت سرعت تخریب پنل را افزایش می‌دهد. ال‌جی با استفاده از ساختار دولایه، پنل OLED آبی با استفاده از مواد فسفری و فلورسنت ساخته است تا به عمر مفید مشابه با OLEDهای معمولی دست یابد و روشنایی و بازدهی را به‌طور قابل‌ توجهی افزایش دهد.

ال‌جی ابتدا ساختار دولایه‌ی OLED را در سال ۲۰۱۹ برای بازار خودرو توسعه داد، اما اکنون با موفقیت برای نمایشگرهای OLED پیاده‌سازی شده است تا مشکلات فناوری مذکور را حل کند. انتظار می‌رود این تغییر باعث افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی عمر باتری دستگاه‌های قابل‌ حمل مجهز به نمایشگر OLED شود. چنین روشی همچنین می‌تواند نسبت به استفاده از فناوری کوانتوم دات که مشکلات بازدهی و پایداری را حل نمی‌کند، گزینه‌ی بهتری باشد.

 

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره