نماد آخرین خبر

افت قیمت پردازنده های جدید AMD چند روز پس از عرضه

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
افت قیمت پردازنده های جدید AMD چند روز پس از عرضه

شهر سخت افزار/ اینطور که پیداست قیمت پردازنده‌های بالارده Ryzen 9 9950X و Ryzen 9 9900X ای ام دی، یک هفته پس از عرضه رسمی به صورت چشمگیری کاهش یافته است. در ادامه این خبر شهر سخت افزار به گزارش کاهش قیمت پردازنده های جدید AMD Zen5 می‌پردازیم. 

پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 9000 Zen 5 تراشه‌های مناسبی هستند که عملکرد چندرشته‌ای بهبود یافته و کارایی خوبی را ارائه می‌دهند، با این حال پس از عرضه رسمی، این تراشه‌ها به علت قیمت بالا با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه نشدند. این عدم استقبال به حدی بود که در برخی از فروشگاه‌های سخت افزار در چند روز اول پس از عرضه رسمی، کمتر از 100 تراشه فروخته شد.

پیش از این، گزارش شده بود که پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 9000 Zen 5 در بازارهای اروپایی شاهد کاهش 8 درصدی قیمت بوده‌اند. این کاهش قیمت بیشتر به پردازنده‌های گران‌قیمت محدود می‌شد، در حالی که سری پردازنده‌های میان‌رده Ryzen 7 و Ryzen 5 بیشتر به چنین تخفیف‌هایی نیاز دارند.

در ابتدا گفته می‌شد که این کاهش قیمت واکنشی است که بازار نسبت به فروش آهسته‌ی این پردازنده‌ها نشان داده است، اما گزارش‌هایی نیز شنیده‌ایم که موجودی تراشه‌های Zen 5 زیاد نیست و AMD هم‌اکنون با شرکای خود برای تامین مجدد تراشه‌ها در تلاش است.



برای بازارهای ایالات متحده، Microcenter اولین فروشگاهی بود که یک باندل تخفیفی برای پردازنده های Ryzen 7 9700X و Ryzen 5 9600X ارائه کرد. این تخفیف‌ها هنوز به تراشه‌های قدرتمندتر Ryzen 9 تعمیم داده نشده‌اند، اما خرده‌فروشان آمریکایی اخیراً اولین کاهش قیمت را در تراشه‌های Ryzen 9 9950X و Ryzen 9 9900X نیز اعمال کرده‌اند.

به گزارش وبسایت WccfTech، در حال حاضر فروشگاه B&H پردازنده AMD Ryzen 9 9950X را با قیمت 623 دلار ارائه می‌کند که 4 درصد کمتر از MSRP آن (699 دلار) است. از سوی دیگر پردازنده Ryzen 9 9900X نیز هم‌اکنون با قیمت 449 دلار به فروش می‌رسد که معادل 10 درصد کاهش قیمت نسبت به قیمت اولیه این تراشه است.



سایر خرده فروشان نیز قیمت Ryzen 9 9900X را به 493.43 دلار کاهش داده‌اند. کاملاً واضح است که وقتی یک فروشگاه تخفیف ارائه می‌کند، دیگران نیز به زودی برای محصول مد نظر تخفیف قائل می‌شوند و این امر باعث افت قیمت بیشتر محصول می‌شود. 

AMD اخیراً یک پست جدیدی را به اشتراک گذاشته است که در مورد عملکرد گیمینگ پردازنده های Ryzen 9000 Zen 5 خود صحبت می‌کند. ارزیابی جدید انجام شده توسط AMD نشان می‌دهد که عملکرد گیمینگ Ryzen 9000 با محصولات فعلی اینتل برابری می‌کند.


با توجه به اینکه پیش از این گفته می‌شد تراشه‌های Zen 5 قرار است نسبت به پردازنده‌های رقیب حداقل 10 درصد برتری داشته باشند، ارزیابی جدید ای ام دی بسیاری از گیمرها را ناامید کرده است. از این رو به نظر می‌رسد که افت قیمت پردازنده‌های ممکن است در انعکاس این پست و ناراحتی گیمرها باشد.

نظر شما در مورد عملکرد گیمینگ پردازنده های Zen 5 ای ام دی چیست؟ شما دلیل افت قیمت شدید پردازنده‌های بالارده AMD را چه می‌دانید؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره