نماد آخرین خبر

مشخصات Maia 100، اولین تراشه هوش مصنوعی مایکروسافت اعلام شد

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی

شهر سخت افزار/ مایکروسافت روز گذشته و در حاشیه رویداد Hot Chips 2024 برای نخستین بار از ویژگی‌ها و مشخصات تراشه هوش مصنوعی Maia 100 رونمایی کرد. Maia 100 اولین تراشه هوش مصنوعی اختصاصی مایکروسافت است که تا پیش از این اطلاعاتی محدود و ناقص از آن منتشر شده بود. اما اکنون با آگاهی از تمامی مشخصات می‌توانیم در مورد میزان قدرت و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی بود که مایکروسافت برای نخستین بار از نخستین تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود با عنوان Maia 100 رونمایی کرد. این شرکت سپس در سال جاری میلادی و در رویداد Build Developer خود اطلاعات دیگری از این تراشه در دسترس قرار داد تا مشخص شود آن قرار است با استفاده از فناوری 5 نانومتری شرکت TSMC به مرحله تولید انبوه برسد. اما روز گذشته و در حاشیه رویداد Hot Chips 2024 برای نخستین بار شاهد رونمایی از ویژگی‌ها و مشخصات این تراشه بودیم.


براساس گزارش Techpowerup، مایکروسافت بالاخره روز گذشته مشخصات نهایی تراشه هوش مصنوعی Maia 100 که نخستین محصول اختصاصی آن در این رده است را اعلام کرد. مایکروسافت اعلام کرده است که تراشه Maia 100 با هدف کاهش قیمت‌ و همچنین بهبود عملکرد سرویس‌های هوش مصنوعی همچون Azure OpenAI طراحی شده است و می‌تواند تحت پلتفرم Azure انبوهی از فرآیندها و فرامین مبتنی بر هوش مصنوعی را به سرانجام برساند.


مشخصات تراشه Maia 100

ابعاد تراشه 820 میلی‌متر مربع
فناوری تولید تراشه: فناوری N5 شرکت TSMC با استفاده از فناوری COWOS-S Interposer
پهنای باند/ ظرفیت HBM: 1.8 ترابایت بر ثانیه روی تراشه‌های 64 گیگابایتی HBM2E
حداکثر Dense Tensor POPS: به صورت 6 بیت: 3، به صورت 9 بیت: 1.5، به صورت BF16: 0.8
نسبت L1/L2: 500 مگابایت
پهنای باند شبکه Backend: 600 گیگابایت بر ثانیه (12X400gbe)
پهنای باند Host (PCIe): 32 گیگابایت بر ثانیه PCIe Gen5X8
TDP طراحی شده: 700 وات
TDP قابل تامین: 500 وات

 

تراشه Maia 100 از ارتباط مبتنی بر Ethernet و پروتکلی مشابه با RoCE بهره می‌برد تا بتواند در انجام محاسبات از پهنای باند بالایی برخوردار باشد. این تراشه همچنین قادر است پهنای باند All-Gather و Scatter-Reduced حداکثر ۴۸۰۰ گیگابیت ‌بر ‌ثانیه و پهنای باند All-to-All حداکثر ۱۲۰۰ گیگابیت ‌بر‌ ثانیه را ارائه دهد. برای این پردازنده یک SDK اختصاصی نیز طراحی شده است که امکان انتقال سریع مدل‌های هوش مصنوعی PyTorch و Triton را به آن ممکن می‌کند. این SDK همچنین دارای چند ابزار ویژه برای توسعه دهندگان است تا به آن‌ها اجازه دهد مدل‌های هوش مصنوعی خود را به سادگی روی سرویس‌های Azure OpenAI مستقر کنند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره