logo

آیفون ۱۲ در برابر آیفون ۱۱

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ اپل اکنون چند ماهي است که به صورت رسمي آيفون ۱۲ را روانه بازار کرده. اين اسمارت‌فون جديد انبوهي از بهبودهاي پردازشي را نسبت به مدل‌هاي قبلي به همراه مي‌آورد، چيپست A14 را براي نخستين بار به دست مشتريان مي‌رساند و ضمنا از شبکه‌هاي مخابراتي ۵G هم پشتيباني مي‌کند. جالب اينکه اپل اين‌بار به سراغ طراحي اندک متفاوتي رفته و از لبه‌هاي تخت و فلزي که پيشتر در آيفون ۴ و ۵ ديده شده بودند استفاده کرده و نمايشگر لبه تا لبه دستگاه هم ناچ يا بريدگي کوچک‌تري دارد.

همه‌چيز در اين موبايل عالي به نظر مي‌رسد، اما با توجه به اينکه آيفون ۱۱ تنها يک سال قبل‌تر عرضه شد، آيا مدل جديد آيفون اپل ارزش خريد دارد؟ در اين مقاله به مقايسه دو موبايل در دسته‌بندي‌هاي مختلف مي‌پردازيم و به اين سوال پاسخ مي‌دهيم. با مقايسه مشخصات سخت‌افزاري، پرفورمنس،‌ طراحي‌ها، نمايشگرها، دوربين‌ها و ويژگي‌هاي خاص، احتمالا بتوانيم ذهنيتي بهتر به شما داده و در تصميم‌گيري راجع به ارتقاي آيفون ۱۱ کنوني کمکتان کنيم.

طراحي، نمايشگر و مقاومت
اپل شايد طي سال‌هاي اخير تمايل فراواني به استفاده دوباره از طراحي آيفون ۱۰ داشته بوده باشد، اما امسال تغييراتي نسبي به وجود آورده است. آيفون ۱۲ کماکان به همان نمايشگر لبه تا لبه موجود در مدل‌هاي قبلي مجهز است، اما لبه‌هاي گرد آيفون ۱۱ را کنار گذاشته و در عوض به سراغ لبه‌هاي فلزي و تختي رفته که پيشتر در آيفون ۴ (يا در مثالي تازه‌تر، آيپد پرو) مشاهده کرده‌ايم. اين تغييري نيست که به مذاق تمام کاربران خوش آيد، اما باعث مي‌شود آيفون ۱۲ ظاهري سرراست‌تر و يکپارچه‌تر داشته باشد.


همانطور که در پاراگراف بالايي گفتيم، طراحان آيفون ۱۱ با کمال خوشحالي به استفاده دوباره از طراحي آيفون ۱۰ اس و ۱۰ پرداختند. اين دستگاه ظاهر خوبي دارد و شايد براي آن‌ها که لبه‌هاي گرد را ترجيح مي‌دهند جذاب‌تر باشد، اما در هر صورت آنقدرها جاه‌طلبانه به نظر نمي‌رسد و بريدگي اندک بزرگ‌تر نمايشگر هم يک نقطه ضعف است. از طرف ديگر، اين موبايل به شکل قابل توجهي سنگين‌تر از آيفون ۱۲ است و درحالي که برخي اين را نقطه ضعف به حساب مي‌آورند، برخي ديگر حسي رضايت‌بخش از در دست گرفتن دستگاه دارند.

وقتي صحبت از نمايشگر باشد، آيفون ۱۲ مشخصا دست بالا را دارد. اين اسمارت‌فون به يک نمايشگر ۶.۱ اينچي Super Retina OLED مجهز شده و رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پيکسل (معادل ۴۶۰ پيکسل در هر اينچ) را به تصوير مي‌کشد. از سوي ديگر، آيفون ۱۱ يک نمايشگر ۶.۱ اينچي LCD دارد که نمي‌تواند به عمق و غناي رنگي مشابه با نمايشگر OLED آيفون ۱۲ دست پيدا کند. آيفون ۱۱ ضمنا رزولوشن پايين‌تر ۱۷۹۲ در ۸۲۸ را به نمايش در مي‌آورد که معادل تنها ۳۲۶ پيکسل در هر اينچ است. بنابراين تفاوت کيفيت نمايشگر دو دستگاه، کاملا محسوس است.

هر دو دستگاه همراه با استاندارد IP68 از راه مي‌رسند و يعني مي‌توانند براي ۳۰ دقيقه در عمق ۱.۵ متري آب زنده بمانند. اما اپل مدعي شده که به لطف شيشه Ceramic Guard موجود در آيفون ۱۲، ميزان مقاومت اين موبايل به مراتب بيشتر از هر آيفون ديگري است. اما حتي بدون اين لايه محافظ، با طراحي جديد و نمايشگر به وضوح با کيفيت‌ترش، آيفون ۱۲ برنده اين دسته‌بندي خواهد بود.

برنده: آيفون ۱۲

پرفورمنس، عمر باتري و شارژ
از منظر پروفرمنس، آيفون ۱۲ و آيفون ۱۱ تقريبا اما نه کاملا يکسان هستند. آيفون ۱۲ حالا به چيپ جديد Apple A14 Bionic مجهز شده و آيفون ۱۱ از چيپ A13 بهره‌ مي‌برد که يک سال قديمي‌تر است. هر دو دستگاه به ۴ گيگابايت حافظه رم تجهيز شده‌اند، اما به لطف پردازنده جديد و بهينه‌ترش، آيفون ۱۲ به شکلي بهتر از پس مولتي‌تسکلينگ و اجراي بازي‌هاي سنگين و گرافيکي بر مي‌آيد. دو موبايل در مدل پايه همراه با ۶۴ گيگابايت حافظه داخلي از راه مي‌رسند که مي‌توان آن را در ازاي پول بيشتر به ۱۲۸ يا ۲۵۶ گيگابايت نيز ارتقا داد. ضمنا هيچکدام به درگاه کارت حافظه مايکرو اس‌دي مجهز نيستند.

در حوزه باتري شرايط جالب‌تر مي‌شود. آيفون ۱۲ يک باتري ۲۸۱۵ ميلي‌آمپر ساعتي دارد که در واقع کوچک‌تر از باتري ۳۱۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي آيفون ۱۱ است. در عمل اما هر دو دستگاه عمر باتري مشابهي دارند و آيفون ۱۲ مي‌تواند شما را در يک روز پرمشغله همراهي کند. اين موبايل ضمنا با شارژ سريع ۲۰ واتي (به جاي شارژ ۱۸ واتي در آيفون ۱۱) سازگاري دارد و بنابراين مدت زمان شارژ شدنش اندکي کمتر از برادر سالخورده‌ترش است.

انتخاب برنده اين بخش آنقدرها آسان نيست. از نظر پرفورمنس و عمر باتري، هر دو دستگاه عملکرد بسيار شبيه به يکديگر دارند. اما به خاطر پردازنده جديدتر و شارژ اندک سريع‌تر، دست بالا متعلق به آيفون ۱۲ است.

برنده: آيفون ۱۲

دوربين‌ها
درست مانند آيفون ۱۱، در آيفون ۱۲ خبري از ساختار دوربين سه‌گانه نيست و بايد به دو دوربين اصلي بسنده کنيد. اين دوربين به دو سنسور عريض و فوق عريض مجهز شده است. در بررسي‌ها اکثر منتقدين به اين نتيجه رسيدند که آيفون ۱۱ در مجموع دوربيني مناسب براي تمام نيازهاي تصويربرداري کاربران دارد. با قابليت‌هايي مانند Smart HDR، فوکوس خودکار سريع‌تر و رندر معنايي (Samantic Rendering)، اين موبايل قادر به ثبت تصاويري زيبا در شرايط گوناگون است.

آيفون ۱۲ اين سنت را ادامه داده و همراه با دهانه عريض‌تر f/1.6 لنز از راه مي‌رسد تا نور بيشتري به خود بگيرد. بهبودهاي به وجود آمده در HDR، ديپ فيوژن و حالت شب هم باعث مي‌شوند با دوربيني توانمندتر نسبت به نمونه موجود در آيفون ۱۱ مواجه باشيم. آيفون ۱۲ تصاويري بسيار خوش رنگ و لعاب و پر جزييات در طول روز ثبت مي‌کند و لنز فوق عريضش هم باعث بهبود تصاويري مي‌شود که شب هنگام به ثبت مي‌رسانيد.

هر دو موبايل قادر به فيلم‌برداري ۴K با نرخ ۶۰ فريم بر ثانيه يا ۱۰۸۰p با نرخ ۲۴۰ فريم بر ثانيه هستند. با اين همه، به خاطر بهبودهاي هرچه بيشتر و قابليت‌هاي اضافه دوربين اصلي، آيفون ۱۲ بار ديگر اين راند را پيروز مي‌شود.

برنده: آيفون ۱۲

نرم‌افزار و به‌روزرساني‌ها
در اين بخش، به شکلي غافلگيرکننده شاهد رقابتي پاياپاي هستيم. هم آيفون ۱۱ و هم آيفون ۱۲ سيستم عامل iOS 14 را به اجرا در مي‌آورند که ميزبان بزرگ‌ترين تغييرات iOS طي سال‌هاي اخير بوده است. اين سيستم عامل امکانات شخصي‌سازي را افزايش مي‌دهد و بنابراين مي‌توانيد ويجت‌هاي اپليکيشن‌هاي مختلف را در هر جايي از صفحه هوم قرار دهيد. اين ورژن از iOS يک App Library بسيار کارآمد هم دارد و همينطور قابليتي که از طريق آن با دو بار ضربه زدن روي پنل پشتي آيفون، قادر به فعال‌سازي ميانبرها هستيد.

به صورت مشابه، هر دو دستگاه به‌روزرساني‌هاي سريع اپل را دريافت مي‌کنند. اما بايد در نظر داشت که به خاطر جديدتر بودنش، آيفون ۱۲ براي مدتي طولاني‌تر نسبت به آيفون ۱۱ مورد پشتيباني قرار خواهد کرد. از آن‌جايي که نرم‌افزار هر دو دستگاه اساسا يک‌چيز است، در اين راند به نتيجه مساوي مي‌رسيم.

برنده: مساوي

قابليت‌هاي ويژه
بالاخره زمان موعود فرا رسيد و اسمارت‌فون جديد اپل حالا از شبکه‌هاي مخابراتي ۵G پشتيباني مي‌کند. آيفون ۱۲ نخستين ديوايس اپل است که با اين قابليت از راه مي‌رسد و گرچه امکان پشتيباني از باند سريع‌تر mmWave مهيا نشده، اما آيفون ۱۲ از باند زير ۶ هرتز پشتيباني مي‌کند که سرعت دانلود بسيار بالاتري از شبکه ۴G روي موبايل آيفون ۱۱ دارد. آيفون ۱۲ ضمنا براي نخستين بار از سيستم MagSafe اپل بهره‌مند شده، اما به خاطر عدم عرضه تجهيزات جانبي شخص ثالث به صورت گسترده، کارکردهايي بسيار محدود دارد.

گذشته از ۵G، هر دو دستگاه قابليت‌هاي ويژه مشابهي به يکديگر دارند. هر دو با دوربين TrueDepth از راه مي‌رسند که به شما اجازه مي‌دهد از طريق Face ID قفل موبايل را باز کرده و پرداخت‌ها را تاييد کنيد. Face ID ضمنا امکان استفاده از انيموجي‌ها و مموجي‌ها را مهيا مي‌سازد: آواتارهايي انيميشني و بامزه که مي‌توانيد به صورت دستي آن‌ها را بسازيد و در تماس‌هاي تصويري استفاده کنيد. هر دو موبايل همراه با سيستم اسپيکري از راه مي‌رسند که به شکلي غافلگيرکننده قدرتمند است و علي‌رغم ابعاد جمع‌وجورشان مي‌توانند نقش يک ديوايس پخش موسيقي را نيز ايفا کنند.

اگرچه هر دو دستگاه ويژگي‌هايي مشابه دارند، پشتيباني از ۵G و مگ‌سيف براي نخستين بار باعث مي‌شود که آيفون در اين دسته‌بندي جلو بيفتد.

برنده: آيفون ۱۲

قيمت و پيکربندي
آيفون ۱۱ در دو ورژن آنلاکد و لاکد از راه رسيده و با قيمت پايه ۶۹۹ دلار به فروش مي‌رسد. ورژن ۱۲۸ گيگابايتي اين اسمارت‌فون ۷۴۹ دلار قيمت‌گذاري شده و ورژن ۲۵۶ گيگابايتي هم هزينه‌هايتان را تا ۸۴۹ دلار افزايش مي‌دهد. آيفون ۱۲ با قيمت پايه ۷۹۹ دلار براي مدل ۶۴ گيگابايتي به فروش مي‌رسد و برچسب قيمت مدل‌هاي ۱۲۸ و ۲۵۶ گيگابايتي به ترتيب تا ۸۴۹ و ۹۴۹ دلار افزايش يافته.

برند نهايي: آيفون ۱۲
آيفون ۱۱ در ازاي هزينه‌اي که از شما طلب مي‌کند، موبايلي همچنان عالي است. اما آيفون ۱۲ به شکلي متقاعدکننده، ديوايسي بهتر است. طراحي دستگاه منحصر به فرد‌تر و ماجراجويانه‌تر از آب درآمد، نمايشگرش غني‌تر است، پرفورمنس بالاتري دارد و از ۵G پشتيباني مي‌کند. به عبارت ديگر، اگر از پس هزينه‌هاي ارتقاي موبايل آيفون ۱۱ خود به موبايل جديدتر برآييد، آيفون ۱۲ به طور يقين ارزش‌اش را دارد.

اما اگر از آيفون ۱۱ خود راضي هستيد، آيفون ۱۲ خريدي آنقدرها هم ضروري به حساب نمي‌آيد. آيفون ۱۱ همچنان گزينه‌اي عالي براي آن‌هايي است که در دست داشتن آخرين ديوايس‌هاي بازار يا دسترسي به ۵G برايشان اهميتي ندارد. دوربين اين دستگاه بسيار توامند است، نرم‌افزارش هيچ تفاوتي با آيفون ۱۲ ندارد و عمر باتري قابل قبولش هم در روزهاي سخت ياريتان مي‌کند. آيفون ۱۱ شايد ديگر جديدترين آيفون بازار نباشد، اما همچنان يکي از بهترين‌ها است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره