logo

سیستم عامل Wear OS 3.0 یک پیروزی برای گوگل است یا سامسونگ؟

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
سیستم عامل Wear OS 3.0 یک پیروزی برای گوگل است یا سامسونگ؟

ديجياتو/ چند روز پيش در جريان Google I/O 2021 شاهد رونمايي از اندرويد ۱۲ به همراه نسخه جديد سيستم عامل مخصوص گجت‌هاي پوشيدني گوگل بوديم که البته تفاوتي با گذشته دارد. سيستم عامل Wear OS 3.0 تنها توسط اين غول جستجوي اينترنتي توسعه پيدا نکرده و سامسونگ که تا به امروز ساعت‌هاي هوشمندش را با تايزن وارد بازار کرده هم در آن نقش داشته است. اما موفقيت احتمالي Wear OS 3.0 در بازار به نفع کدام يک از اين غول‌هاي فناوري تمام مي‌شود، سامسونگ يا گوگل؟

۷ سال از انتشار سيستم عامل Wear OS مي‌گذرد و در طول اين سال‌ها براي اينکه بتواند با watchOS اپل رقابت کند، تغييرات زيادي داشته، با اين حال Wear OS 3.0 بزرگترين تغيير آن در سال‌هاي اخير است چرا که سامسونگ به عنوان يکي از بزرگترين توليدکنندگان ساعت هوشمند تصميم گرفته در آن توسعه آن نقش داشته باشد.

Wear OS در سال‌هاي حضورش در بازار به موفقيت بزرگي دست پيدا نکرده که دلايل مختلفي براي آن وجود دارد، از عدم توسعه سيليکون‌هاي ويژه و متنوع گرفته تا شکست گوگل براي جذب توسعه‌دهندگان.



در کنار اين موارد، بايد به نقش سامسونگ هم اشاره کنيم. بزرگترين توليدکننده گوشي‌هاي هوشمند و يکي از بازيگران اصلي بازار ساعت‌هاي هوشمند به سراغ استفاده از سيستم عامل گوگل نرفت و تصميم گرفت محصولاتش را با تايزن روانه بازار کند. اگرچه در ابتدا ساعت‌هاي هوشمند کره‌اي‌ها چندان محبوب نبودند، اما حالا عملکرد بسيار بهتري نسبت به روزهاي اولشان دارند و جايگاهشان را در بازار پيدا کرده‌اند، بنابراين همکاري اخير آن با گوگل اهميت بالايي دارد.

نقش احتمالي سيليکون‌هاي سامسونگ در آينده Wear OS
اگرچه ساعت‌هاي هوشمند سامسونگ با گوشي‌هاي اندرويدي و حتي آيفون‌ها سازگار هستند، اما اغلب به عنوان يکي از لوازم جانبي گلکسي‌ها محسوب مي‌شوند. علاوه بر اين، در حالي که سامسونگ در مقايسه با گوگل استراتژي بهتري براي بازار گجت‌هاي پوشيدني دارند، هردو مي‌دانند که به تنهايي نمي‌توانند اپل را شکست دهند.


هرکدام از اين غول‌هاي فناوري تخصص مخصوص به خودشان را دارند، با اين حال سامسونگ مي‌تواند با سيليکون‌هايش رنگ تازه‌اي به Wear OS ببخشد و رقيبي تازه نفس براي چيپ‌هاي کوالکام بسازد تا گوگل هم به گزينه‌هاي بيشتري دسترسي داشته باشد. با اين اقدام کره‌اي‌ها، گوگل مي‌تواند سيستم عاملش را با توجه به معماري جديد بهينه‌سازي کند و شرکت‌هاي ديگري به سراغ استفاده از سيليکون‌هاي سامسونگ بروند.

پلتفرمي جديد براي شروعي تازه
برخلاف اندرويد وير يا Wear OS، پلتفرم جديد همانند اندرويد قابليت‌هاي شخصي‌سازي زيادي دارد. بنابراين نسل آينده گلکسي واچ ظاهر و البته حسي مشابه با ساعت‌هاي هوشمند کنوني سامسونگ خواهد داشت.


در حالي که اين همکاري از نظر نرم افزاري به نفع سامسونگ تمام مي‌شود و اين کمپاني با توسعه‌دهندگان بيشتري همکاري خواهد کرد، گوگل هم مي‌تواند موقعيت سيستم عاملش را در بازار بهتر کند.

از نظر فروش هم سامسونگ با رفتن به سراغ پلتفرم جديد، نه تنها ضرر خاصي نمي‌کند، بلکه شايد فروش اين کمپاني هم افزايش پيدا کند و اين فروش تنها مربوط به خود ساعت‌هاي هوشمند نمي‌شود. اين احتمال وجود دارد که سيليکون کره‌اي‌ها در گجت‌هاي پوشيدني برندهاي ديگر هم مورد استفاده قرار بگيرد، بنابراين فروش تراشه‌هايش هم بيشتر مي‌شود.

البته از سوي ديگر گوگل هم بيکار نخواهد بود و تنها به اينکه سامسونگ سهم Wear OS را در بازار افزايش مي‌دهد، بسنده نمي‌کند. اين غول جستجوي اينترنتي روي پيکسل واچ کار مي‌کند که البته شايد فيت‌بيت واچ هم شود. اين ساعت هوشمند بدون توجه به نامش، احتمالا طراحي مشابه اسکرين شات‌هاي Wear OS 3.0 خواهد داشت.

گوگل با ايجاد يک پلتفرم جديد مي‌تواند شروع تازه‌اي داشته باشد. در حال حاضر وير يک فورک يا نسخه‌اي از اندرويد ۹ پاي است که از اواخر ۲۰۱۸ در بازار حضور دارد. حالا پلتفرم جديد، روح تازه‌اي به اين محصولات مي‌بخشد و با افزايش تقاضا براي آن‌ها، در کنار توليدکنندگان ساعت‌هاي هوشمند، تامين‌کنندگان قطعات هم توجه ويژه‌اي به آن نشان خواهند داد.


هنوز چندين ماه تا عرضه ساعت‌هاي هوشمند مجهز به Wear OS 3.0 زمان باقي مانده و احتمالا همزمان با اندرويد ۱۲ از راه مي‌رسند. بنابراين کاربران شايد در ماه‌هاي پاياني ۲۰۲۱ بتوانند به آن‌ها دسترسي پيدا کنند يا اينکه اوايل سال آينده شاهد ورود گسترده ساعت‌هاي هوشمند با اين پلتفرم جديد باشيم.

فرقي نمي‌کند اين ساعت‌ها امسال يا سال آينده ميلادي از راه برسند، چرا که در هر دو صورت مي‌خواهند در آينده تبديل به رقيبي قدرتمند براي اپل واچ شوند.

گوگل و سامسونگ هدف يکساني را دنبال مي‌کنند که آن شکست اپل واچ است، اما تا به اينجاي کار به تنهايي نتوانسته‌اند چنين کاري را انجام دهند و شايد در پي اين همکاري، بتوانند به اين مهم دست يابند. با اين حال احتمالا در آينده وضعيتي مانند گوشي‌هاي اندرويدي و آيفون را شاهد باشيم: حجم بالايي از ساعت‌هاي هوشمند و متنوع با Wear OS در برابر اپل واچ و درآمد بالايي که جيب کوپرتينويي‌ها مي‌رود.

در نهايت اين همکاري پيروزي هردوي اين کمپاني‌ها را در پي دارد، سامسونگ به جامعه توسعه‌دهندگان بزرگتري دست پيدا مي‌کند، احتمالا چيپ‌هايش وارد محصولات شرکت‌هاي ديگري مي‌شود و البته مي‌تواند براي رقابت با اپل جايگاه بهتري پيدا کند. از سوي ديگر گوگل حضور گسترده‌تري در بازار خواهد داشت و مي‌تواند با افزايش سهمش در بازار، توسعه‌دهندگان بيشتري را براي ساخت برنامه‌هاي Wear OS ترغيب کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر