نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

تداوم ناآرامی‌ها در بنگلادش؛ معترضان به حامیان «شیخ حسینا» حمله کردند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تداوم ناآرامی‌ها در بنگلادش؛ معترضان به حامیان «شیخ حسینا» حمله کردند

ایرنا/ صدها دانشجوی معترض و فعال سیاسی در بنگلادش به حامیان «شیخ حسینا» نخست‌وزیر مستعفی این کشور حمله کردند.

به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی‌ نیوز» آمریکا، معترضان بنگلادشی مسلح به چوب، لوله و میله آهنی، به حامیان شیخ حسینا نخست‌وزیر مستعفی این کشور حمله کردند و مانع ورود آنها به خانه سابق پدرش شیخ مجیب‌ الرحمن، رهبر ترور شده و قهرمان استقلال بنگلادش، در پایتخت شدند.

طبق این گزارش، این معترضان همچنین خبرنگارانی را که از این وقایع فیلمبرداری می‌کردند، تهدید و مورد آزار قرار دادند.

این خانه که در منطقه «دانموندی» در داکا، پایتخت بنگلادش قرار دارد، به موزه‌ای برای نمایش اشیاء و آثار مربوط به کودتای نظامی ۱۵ آگوست ۱۹۷۵ تبدیل شده است. این کودتا ۴ سال پس از تأسیس کشور مستقل بنگلادش رخ داد که در جریان آن مجیب‌ الرحمن به همراه اکثر اعضای خانواده‌اش ترور شد.

این خانه که «موزه یادبود بانگباندو» نامیده می‌شود، ساعاتی پس از کناره‌گیری حسینا در ۵ آگوست (۱۵ مرداد) و در پی اعتراضات خشونت‌آمیز گسترده در این کشور که طی آن بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند، توسط معترضان بنگلادشی به آتش کشیده شد.

روز گذشته (پنجشنبه ۲۵ مرداد) سالگرد ترور شیخ مجیب الرحمن بود و حسینا که به هندوستان گریخته است، پیشتر از هوادارانش خواست تا برای ادای احترام به پدرش، این روز را گرامی بدارند و عزای ملی اعلام کنند.

بر اساس این گزارش، پیش از این، ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد) در بنگلادش تعطیل رسمی بود و از سوی دولت حسینا به عنوان روز عزای ملی اعلام شده بود. اما دولت موقت این کشور به رهبری محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل، این تعطیلی را لغو کرد.

به گزارش ایرنا، شیخ حسینا نخست‌وزیر سابق بنگلادش در بحبوحه اعتراضات خشونت‌آمیز یک ماهه با مطالبه استعفای او، داکا را به مقصد دهلی‌نو ترک کرد.

در نیمه مردادماه صدها هزار معترض که خواستار استعفای حسینا بودند، با سرپیچی از مقررات منع آمد و شد، در خیابان‌های پایتخت راهپیمایی کردند و وارد کاخ نخست وزیری شدند.

یک روز پس از استعفا و فرار شیخ حسینا نخست وزیر بنگلادش در پی هفته‌ها ناآرامی‌های مرگبار، دفتر ریاست جمهوری، پارلمان این کشور را منحل کرد و محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل ریاست دولت موقت را برعهده گرفت.

نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش مدعی شد آمریکا در ازای حمایت سیاسی از وی، به دنبال تصاحب جزیره استراتژیک سنت‌مارتین بوده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره