نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

۱۰ مورد از موفق ترین موتور سیکلت های یاماها در تاریخ

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
۱۰ مورد از موفق ترین موتور سیکلت های یاماها در تاریخ

آخرین خودرو/ وقتی صحبت از سری موتور سیکلت های یاماها باشد که از نظر مدل متنوع و از نظر فرهنگی مهم هستند ، اندازه گیری موفقیت دشوار است. از زمان پایان جنگ جهانی دوم، یاماها خود را به عنوان یکی از پیشرو ترین تولید کنندگان موتور سیکلت در جهان تثبیت کرده است. یاماها از موتورهای مخصوص مسابقه گرفته تا موتورهای ماجراجویانه، بر همه چیز تسلط دارد. بنابراین، چگونه تشخیص دهیم کدام موتورها موفق ترین هستند؟

موفقیت را به روش های مختلف اندازه گیری می کنند. البته که موفقیت مالی و طول عمر تولید یک مدل از عوامل مهم هستند و در این بررسی لحاظ می گردند. موتور هایی که برای یک دهه در تولید ماندند یا بیشترین درآمد را برای تولید کنندگان به همراه داشتند با تعریف کلاسیک موفقیت مطابقت دارند. اما با توجه به تأثیر فرهنگی هر موتور، در این لیست جنبه های فرهنگی هم در کنار جنبه های فنی و اقتصادی در نظر گرفته می شوند.

برخی از موتور سیکلت های یاماها طرز تفکر مردم را در مورد آنچه که یک موتور سیکلت ارائه می دهد تغییر دادند. بسیاری از موتور های موجود در این لیست پس از انتشار چنان سر و صدایی به پا کردند که بدون بالاترین آمار فروش یا سریع ترین زمان برای طی کردن یک چهارم مایل (۴۰۲ متر)، جایگاه خود را در تاریخ تثبیت کردند.

در اینجا، مواردی بیش از زمان و مکان ساخت موتور های یاماها و نحوه مقایسه آمار فروش آنها را بیان خواهیم کرد و تأثیر اجتماعی این موتورها بر دنیای موتور سیکلت ها و تأثیر یاماها بر آگاهی جمعی راکبان را بررسی می کنیم.

یاماها ۱۹۵۵ YA-1
اولین موتور سیکلت تولیدی یاماها موتور

با نگاهی به موفق ترین موتورسیکلت های یاماها در طول سال ها، یاماها YA-1 محصول ۱۹۵۵ بهترین نقطه برای شروع است. این موتورسیکلت اولین موتورسیکلت یاماها بود که در زمانی معرفی شد که ژاپن در تلاش بود تا از نظر اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم بهبود یابد.

در سال های پس از جنگ، نیاز به مهمات به سمت نیاز به حمل و نقل بهتر تغییر کرد. شرکت های موتوری داخلی و بین المللی ژاپنی تلاش کردند تا موتور سیکلت هایی بسازند که از نظر تجاری با دوام باشند. یاماها نیز متفاوت نبود و YA-1 را توسعه داد و در دنیای رقابتی موتور سواری، نامی برای خود دست و پا کرد.

نمونه اولیه YA-1 در سال ۱۹۵۴ مورد آزمایش قرار گرفت. مهندسان، این موتور سیکلت را با یک موتور تک سیلندر دو زمانه طراحی کردند که می توانست با هر دنده ای با استفاده از سیستم استارت شروع به کار کند. فقط باید مطمئن شوید که کلاچ آزاد شده است. شما همچنین می توانید به طور مستقیم از هر دنده ای به حالت خلاص فقط با نیم حرکت اهرم تعویض دنده بروید. این ویژگی های نوآورانه باعث شد این موتور از شرکت های رقیب مانند هوندا و هارلی دیویدسون متمایز شود.

یاماها YA-1 در بسیاری از مسابقات داخلی ژاپن مورد آزمایش قرار گرفت. پس از کسب جایزه اول در چندین رویداد مسابقه ای، این شرکت الهام گرفت تا بزرگتر شود. همانطور که یاماها طیف موتور سیکلت های داخلی و جهانی خود را گسترش داد، روح نوآورانه یاماها YA-1 را نیز حفظ کرد.

یاماها RD350 LC YPVS

RE350LC که در اوایل دهه ۸۰ عرضه شد، تاثیر زیادی در عرصه سرعت گذاشت و در بازار بریتانیا محبوبیت خاصی پیدا کرد. این مدل چابکی و قدرت را در طراحی سبک وزن و سیستم خنک کننده مبتکرانه خود ترکیب کرده است. این موتور طرفدارانی پیدا کرد و در خاطرات مهندسان و سواران ماندگار شد.

در اواخر دهه ۱۹۷۰، یاماها می دانست که موتورسیکلت های سری RD خود نیاز به به روز رسانی دارند. با تشدید مقررات آلایندگی در ایالات متحده، این موتور دو زمانه تحت حملات شدید قرار گرفت، بنابراین یاماها  تصمیم گرفت RD350 YPVS جدید را برای بازار اروپا بسازد. هدف، ساخت موتور سیکلتی مسابقه ای شبیه به مدل های TZ بود که برای خیابان ها ساخته شده بود.

یاماها تصمیم گرفت با RD350LC YPVS قدرت و عملکرد را به حداکثر برساند. این مدل از سیستم سوپاپ برقی یاماها استفاده می کند که به موتور اجازه می دهد تا در دورهای بالاتر قدرت بیشتری را از موتور استخراج کند. این سیستم استفاده از موتور را در موقعیت های سواری روزمره، راحت تر می کند.

RD350LC YPVS همچنین از یک موتور مایع خنک (موتوری که با آب خنک می شود) که از TZ قرض گرفته شده بود، استفاده می کرد. این موتور یک دنباله موفق برای مدل های قبلی RD250 و ۴۰۰ است. این موتور مسابقه ای خیابانی دارای برخی از بهترین فناوری های موجود در آن زمان بود. این موتور به سرعت به یکی از نمادین ترین موتور های تولید شده توسط یاماها تبدیل شد.

یاماها XS-1100

یاماها XS-1100، معروف به یازده ، یکی دیگر از موتور سیکلت های استاندارد تولید شده در سال ۱۹۷۸ است. این موتور سیکلت به گونه ای طراحی شده است که در یک خط مستقیم سریع باشد، سیستم تعلیق نرمی داشته باشد و برای هرکسی که مایل به پپیجاندن دسته گاز است لذت بخش باشد.

این موتورسیکلت در این لیست قرار دارد زیرا یکی از اولین موتور های یاماها بود که حجم موتور آن از ۱۰۰۰ سی سی عبور کرد. موتور ۱۱۰۰ سی سی چهار سیلندر خطی DOHC متعلق به مدل XS-1100 برای بازار ژاپن طراحی نشده بود و به طور گسترده توسط متخصصان آمریکایی و اروپایی پذیرفته شد. علاوه بر حجم موتور بزرگ، این اولین موتور چهار زمانه ساخت یاماها نیز بود.

این موتور برای حرکت ساخته شده بود. ۹۵ اسب بخار قدرت و ۸۹.۴ نیوتن متر گشتاور داشت. در بین راکبان و خبرنگاران محبوب بود. The Eleven برنده بهترین موتور سیکلت های تورینگ در سال های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ از مجله Cycle World شد. این مجله این موتور را “یک رولز رویس با نیم موتور کرایسلر” نامید. این عبارت حاکی از موفقیت و قدرت این موتور است. اگرچه زمانی ساخته شد که هندلینگ مهمترین ویژگی موتور سیکلت نبود، اما طی کردن نیم مایل (۸۰۴ متر) در ۱۱ ثانیه جایگاه XS-1100 را در تاریخ تثبیت می کند.

یاماها YZF-R1

در سال ۱۹۹۸، یاماها با YZF-R1 پیشتاز شد. قبل از عرضه YZF-R1، سوپر موتور ها با موتور های ۷۵۰ سی سی چهار سیلندر و ۱۰۰۰ سی سی دوقلو (دو سیلندر) تعریف می شدند. این موتور های قدیمی تر برای جاده ساخته شده بودند. YZF-R1 فقط بر یک چیز و یک چیز متمرکز بود: سرعت.

یاماها YZF-R1 موتور های اسپورت را به سطح بالا تری رساند. این موتور تماما قدرت بود و فقط مقدار کمی چیز های دیگر داشت. اگر یک ویژگی به سرعت حرکت این موتور سیکلت کمک نمی کرد، از بین می رفت. این موتور سیکلت دارای موتور چهار سیلندر خطی ۹۹۸ سی سی، با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۸.۲ نیوتن متر گشتاور است.

یاماها نشان داد می تواند موتوری بسازد که رقبای خود را در گرد و غبار رها کند. YZF-R1 سوپر موتور ها را برای همیشه متحول کرد. ۲۵ سال تولید مداوم آن اعتباری برای موفقیت آن است. بسیاری هنوز این موتور را یکی از بهترین (اگر نگوییم بهترین) سوپر موتور های تولید شده می دانند.

یاماها سوپر تنر (Super Tenere)

این لیست بدون اشاره به کلاس موتور های ماجراجویی (adventure) کامل نخواهد بود. سوپر تنر (Super Tenere) مدل ۱۹۸۹ موتوری بود که برای تعلیق و پایداری طراحی شده بود. این موتورسیکلت که نام خود را از مرحله بدنام Tenere در مسابقه پاریس-داکار گرفته است، همراه بسیاری از راکبانی که مسافت های طولانی طی می کنند شد.

قاب محکم و راحت تنر توسط یک موتور دوقلوی موازی ۷۹۹ سی سی به حرکت در می آمد. سیستم کنترل کشش سه حالته آن، قدرت را در جایی که راکب بیشتر به آن نیاز داشت توزیع می کرد.

این موتور یکی از قابل اعتماد ترین موتور سیکلت های یاماها است که تاکنون ساخته شده است. موتور در قسمت جلویی بدنه قرار دارد تا به کشش کمک کند. چرخ های بدون تیوب و مخزن سوخت ۲۲.۹۷ لیتری، ماجراجویان را در موقعیت های سخت، در آسایش نگه می داشت.

در حالی که تنر برای استقامت (و نه سرعت) ساخته شده بود، این تمرکز طراحی باعث موفقیت آن شد. تنر رقیب مستقیم دوقلوی آفریقایی هوندا بود و این موتور ها تقریبا از هر نظر با یکدیگر رقابت می کردند. آنها مبارزه برای تسلط در بازار موتور های ماجراجویی که در حال گسترش بود را رهبری کردند، که هنوز هم ادامه دارد.

یاماها XT250

یاماها XT250 از زمان عرضه آن در سال ۱۹۸۰، در بازار موتور های اسپرت بسیار موفق بوده است. این موتور به دلیل محبوبیت غیرقابل انکار آن در بین مبتدیان و حرفه ای ها در لیست ما قرار می گیرد. در سال ۲۰۰۸، این موتور سیکلت فیس لیفت شد. این موتور سیکلت با ارتفاع کم صندلی و موتور تزریق سوخت قدرتمند، یکی از بهترین موتور سیکلت های یاماها برای مبتدیان است.

XT250 دارای موتور ۲۴۹ سی سی هوا خنک چهار زمانه SOHC (تک میل بادامک بالای سر) دو سوپاپ تک سیلندر است که به دلیل قابلیت اطمینان خود شناخته شده است. راکبان XT250 زمان بیشتری را در جاده نسبت به گاراژ سپری خواهند کرد. ماهیت کم تعمیر بودن آن باعث شده است که این موتور در بین هر کسی که می خواهد زمان بیشتری را در جاده یا خارج از جاده بگذراند محبوب شود.

ترمز های دیسکی جلو و عقب و سیستم تعلیق برتر، هدایت این موتور را در شرایط سخت آسان می کند. XT250 ترکیبی عالی از قدرت و تطبیق پذیری است، که آن را به انتخابی ایده آل برای سوارانی که به دنبال ماجراجویی در جاده و خارج از جاده هستند تبدیل می کند.

یاماها وی مکس (V-Max)

یاماها V-Max در سال ۱۹۸۵ تولید خود را آغاز کرد. طراحی تهاجمی، آن را از سایر موتور سیکلت های آن زمان متمایز می کرد. جذابیت بصری آن، این موتور را برای علاقه مندانی که به دنبال تأثیرگذاری هستند محبوب کرده است. این سبک متمایز، همراه با طول عمر بی بدیل این موتور سیکلت، جایگاه وی مکس را در لیست تضمین می کند.

چیزی که واقعا V-Max را متمایز می کند، فناوری V-Boost آن است. مهندسان یاماها وسیله ای برای اتصال ورودی های کاربراتور ساختند که به دو کاربراتور اجازه می داد تا هر سیلندر را تغذیه کنند (به جای یک سیلندر در حالت سنتی). اثر V-Boost ، حداکثر خروجی ۱۴۳ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه بود. V-boost در محدوده ۶۰۰۰ دور در دقیقه فعال می شود و نتیجه آن، قدرتی عضلانی پشت این موتور عضلانی بود.

V-Max همچنین مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. تداوم تکامل آن در طول ۳۵ سال فعالیت، راکبان و منتقدان، هیبت قدرت و سبک آن را نظاره می کردند. اگرچه برخی نگرانی ها در مورد توانایی V-Max در پیچ ها و سیستم تعلیق نرم آن وجود داشت، اما در نهایت قدرت موتور کافی و به اندازه ای تولید می کرد تا مخالفان را متقاعد کند. تصویر منحصر به فرد و قوی آن همچنان مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گرفت و هنوز هم یکی از نمادین ترین موتور های تولید شده توسط یاماها به حساب می آید.

سری یاماها SR

سری یاماها SR در سال ۱۹۷۸ شروع به تولید کرد و به سرعت به عنوان یک موتور همه کاره و قابل اعتماد محبوبیت پیدا کرد. استفاده از آنها آسان است و برای راکبان جدید کاملا مناسب است. موفقیت سری SR تا حد زیادی به دلیل قابلیت شخصی سازی آن است. این موتور ها همچنین برای کسانی طراحی شده اند که می خواهند زیبایی یک موتورسیکلت کلاسیک را داشته باشند و در عین حال بتوانند با اطمینان سوار موتور شوند.

موتور سیکلت های سری یاماها SR توسط موتور هایی با اندازه های مختلف، بسته به ویژگی های مدل، ارائه می شوند. اکثر آنها یک موتور تک سیلندر چهار زمانه هوا خنک دارند. موتور سیکلت های جدید این سری دارای یک موتور با فناوری تزریق سوخت هستند. این موتور در حالی که در شرایط مختلف به آرامی کار می کند، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.

در ادامه سبک کلاسیک سری SR، مدل ۲۰۱۴ تنها با استارت هندلی روشن می شود. این ویژگی” بازگشت به عقب” ، به سبک کلاسیک این موتور اضافه شده است تا در عین حال باعث شود راکبان احساس کنند که واقعا با موتور خود در ارتباط هستند. تمام ویژگی های سری SR که با دقت طراحی شده اند، آن ها را در بیش از ۳۵ سال فعالیت خود به طور عجیبی محبوب نگه داشته است.

یاماها YZ250

هنگام صحبت در مورد بهترین موتور سیکلت های یاماها که تا کنون ساخته شده اند، باید حداقل یک مطلب در مورد تسلط یاماها در موتور کراس ذکر کنید. YZ250 سبک وزن که توسط برخی اوج چابکی و قدرت در نظر گرفته می شود، دارای شاسی محکمی است که برای مقابله با ضربات سخت موتور کراس طراحی شده و کنترل تقریبا کاملی را به راکبان می دهد. این موتور یک سیستم تعلیق کاملا قابل تنظیم و عالی دارد که برای کنترل تمام ضربه ها و پرش های مسیر ایده آل است.

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی YZ250 موتور قدرتمند دو زمانه آب خنک آن است. این اولین موتور مسیر های خاکی بود که به موتور خنک شونده با آب مجهز شد و در دنیای موتور کراس تغییراتی را ایجاد کرد.

YZ250 برای موتور سواران موتور کراس طراحی شده است (برای مسابقات خارج از جاده ساخته شده است).

به طور کلی، این موتور چیز های زیادی برای ارائه به علاقه مندان به موتور کراس دارد. این موتور سیکلت سبک وزن و قدرتمند است، با یک موتور با کارایی بالا و سیستم تعلیق قابل تنظیم که آن را به یک انتخاب نمادین برای هر موتور کراس سوار تبدیل می کند.

یاماها XT500 مدل ۱۹۷۵

یاماها XT500 مدل ۱۹۷۵ در شکل اولیه خود به قدری موفق بود که به مدت ۱۴ سال تقریبا بدون تغییر باقی ماند. این موتور در سال ۱۹۷۵ در لاس وگاس رونمایی شد تا بتواند خریداران آمریکایی را جذب کند. این موتور سیکلت یک موفقیت بزرگ بود و در رالی پاریس-داکار در سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ برنده شد.

XT500 1975 یک موتورسیکلت استقامتی است که برای استفاده در جاده و خارج از جاده طراحی شده است. حضور آن در صحنه موتور سیکلت ها، بازار دوئل اسپرت را متحول کرد. موتور چشمگیر ۴۹۹ سی سی آن، ۳۲ اسب بخار قدرت و ۳۹ نیوتن متر گشتاور به آن می دهد. فریم سبک و سیستم تعلیق آفرودی آن، چابکی یک موتور اسپرت با قدرت مانور یک موتور مخصوص مسیر های خاکی را به آن بخشیده است. جای تعجب نیست که این موتور در طول سال ها محبوبیت خود را حفظ کرده است.

پس از توقف تولید در سال ۱۹۸۹، ممکن است انتظار داشته باشید که موفقیت XT500 کاهش یابد، اما اشتباه می کنید. موتور به سرعت مورد علاقه کلکسیونر ها و علاقه مندان قرار گرفت. سابقه بی عیب و نقص و شهرت کیفیت آن، این موتور سیکلت را در صدر بسیاری از لیست ها نگه می دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir