logo

خالق تیک‌تاک با همکاری برودکام، تراشه هوش مصنوعی می‌سازد

منبع
زوميت
بروزرسانی
خالق تیک‌تاک با همکاری برودکام، تراشه هوش مصنوعی می‌سازد

زومیت/ شرکت بایت‌دنس، مالک شبکه‌ی اجتماعی محبوب تیک‌تاک، قصد دارد با همکاری برودکام تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته بسازد.
 
شرکت چینی بایت‌دنس (ByteDance) که مالکیت تیک‌تاک را برعهده دارد، برای تولید پردازنده‌ی هوش مصنوعی پیشرفته با برودکام وارد همکاری شده است. این تصمیم به بایت‌دنس کمک می‌کند با وجود محدودیت‌های تجاری آمریکا علیه چین، به تراشه‌های رده‌بالا دسترسی داشته باشد.

تراشه‌ی هوش مصنوعی بایت‌دنس با فرایند ۵ نانومتری ساخته خواهد شد و با محدودیت‌های صادراتی آمریکا مطابقت خواهد داشت. ساخت پردازنده‌ی مذکور نیز برعهده‌ی شرکت TSMC خواهد بود.

همکاری بایت‌دنس با برودکام که از شرکای تجاری کنونی آن‌ها نیز به‌شمار می‌رود، به کاهش هزینه‌های تأمین و تضمین عرضه‌ی باثبات تراشه‌های رده‌بالاتر کمک می‌کند. بااین‌حال، طبق اعلام برخی منابع آگاه، انتظار نمی‌رود TSMC تولید تراشه‌ی جدید را در سال جاری آغاز کند.

بایت‌دنس مثل بسیاری از شرکت‌های فناوری جهان، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی روی هوش مصنوعی مولد انجام داده است، اما شرکت مذکور و همتایان چینی آن درمقایسه‌با رقبای خارجی، در تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی با محدودیت‌های بسیار بیشتری مواجه هستند.

دسترسی به تراشه‌های پیشرفته‌ی انویدیا به‌دلیل محدودیت‌های صادراتی آمریکا که با هدف جلوگیری از پیشرفت‌های چین در هوش مصنوعی و ابررایانه‌های نظامی اعمال می‌شود، برای بایت‌دنس غیرممکن است. رقابت برای تراشه‌های آمریکایی که به‌طور خاص برای بازار چین توسعه یافته‌اند و همچنین تراشه‌های هواوی، یکی از معدود تولیدکنندگان چینی شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی، بسیار شدید است.

آغاز همکاری بایت‌دنس و برودکام به سال ۲۰۲۲ برمی‌گردد. این شرکت چینی تراشه‌ی پرسرعت ۵ نانومتری Tomahawk و همچنین Bailly را از برودکام خریداری و از آن‌ها در کامپیوترهای هوش مصنوعی خود استفاده کرده است.

تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد الگوریتم‌های بایت‌دنس اهمیت بسیار زیادی دارد. این شرکت علاوه‌بر تیک‌تاک و نسخه‌ی چینی شبکه‌ی اجتماعی مذکور با نام Douyin، طیف وسیعی از برنامه‌های محبوب ازجمله سرویس چت‌بات شبیه به ChatGPT به نام Doubao را با ۲۶ میلیون کاربر ارائه می‌دهد.

به گزارش رویترز، بایت‌دنس در راستای اهداف خود برای توسعه‌ی هوش مصنوعی اختصاصی، اقدام به انبارکردن تراشه‌های انویدیا کرده است که شامل A100 و H100 می‌شوند. هر دو تراشه‌ی مذکور قبل‌ از اعمال اولین‌ دور تحریم‌های آمریکا دردسترس بودند. علاوه‌براین تراشه‌های A800 و H800 که انویدیا برای بازار چین تولید کرده بود ابتدا دردسترس شرکت‌های چینی قرار داشت اما بعداً صادرات این پردازنده‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه شد.

گفته می‌شود بایت‌دنس سال گذشته دو میلیارد دلار برای خرید تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا هزینه کرده است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره