نماد آخرین خبر

مردم از محصولات دارای هوش مصنوعی استقبال نمی‌کنند

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
مردم از محصولات دارای هوش مصنوعی استقبال نمی‌کنند

شهر سخت افزار/ اگر شما هم از دیدن پیشوند یا پسوند AI در اسم محصولات استقبال نمی‌کنید، بهتر است بدانید تنها نیستید. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد وقتی مصرف‌کنندگان عبارتی چون AI را در اسامی یا توضیحات محصولات مختلف مشاهده می‌کنند، بیشتر از آن دوری می‌کنند!

شرکت‌ها علاقه‌مندند تا اصطلاح «هوش مصنوعی» را در توصیف محصولات خود جای دهند، حتی اگر این کار در برخی مواقع عجیب یا احمقانه به نظر برسد. آن‌ها باور دارند که استفاده از این اصطلاح برای جذب مصرف‌کنندگانی که به دنبال آخرین فناوری‌های پیشرفته هستند، مفید است. اما واقعیت این است که بسیاری از افراد وقتی با چنین عباراتی مواجه می‌شوند، ترجیح می‌دهند سراغ محصول دیگری بروند.

ریسک درج AI در توضیحات محصولات
مطالعه‌ انجام‌شده توسط دانشگاه ایالتی واشینگتن که در مجله «بازاریابی و مدیریت هتلداری» به چاپ رسیده، هزار بزرگسال را برای بررسی ارتباط بین مواجهه با عباراتی با مضمون هوش مصنوعی و انجام خرید مورد بررسی قرار داده است.


در این مطالعه، محصولات و خدمات مختلفی پیش روی شرکت‌کنندگان قرار گرفت. برخی از این محصولات و خدمات حاوی اصطلاح «هوش مصنوعی» در توضیحات خود بودند تا تأثیر آن بر تصمیم‌گیری افراد در خرید کردن مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج به دست آمده نشان داد گروهی از شرکت‌کنندگان احتمالاً کمتر تلویزیون هوشمندی را که در توضیحات آن داشتن هوش مصنوعی درج شده بود، خریداری می‌کردند. در طرف مقابل، گروه دیگری که همان توضیحات را بدون قسمت «هوش مصنوعی» دیده بودند، بیشتر احتمال داشت که آن تلویزیون را بخرند!

تأثیر منفی استفاده از اصطلاح هوش مصنوعی در خریدهای پرخطر مانند تلویزیون‌های گران‌قیمت، دستگاه‌های پزشکی یا خدمات مالی بیشتر مشهود بود. مسعود چیک، نویسنده اصلی مطالعه و استادیار بالینی بازاریابی در دانشگاه ایالتی واشینگتن، می‌گوید به باور او احتمالاً این موضوع به این دلیل است که مصرف‌کنندگان بیشتر نگران از دست دادن پول یا به خطر افتادن ایمنی جسمی خود هستند.

محصولات کم‌خطر مانند جاروبرقی‌ها و ربات‌های خدماتی که به هوش مصنوعی اشاره داشتند، چندان بد تلقی نمی‌شدند، اما مردم همچنان ترجیح می‌دادند نسخه‌های بدون هوش مصنوعی آن‌ها را بخرند.

چیک گفت: «وقتی از هوش مصنوعی صحبت می‌شود، اعتماد عاطفی کاهش می‌یابد که به نوبه خود قصد خرید را کاهش می‌دهد. ما دریافتیم که اعتماد عاطفی نقش مهمی در نحوه درک مصرف‌کنندگان از محصولات مجهز به هوش مصنوعی دارد.»

همین انزجار نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در توضیحات در هشت دسته محصول و خدمات مختلف مشاهده شد که به نظر نمی‌رسد اتفاقی باشد.


چیک نتیجه‌گیری کرد که بازاریاب‌ها باید در نحوه درج هوش مصنوعی در توضیحات محصولات دقت کنند و تأکید بر وجود AI ممکن است بهترین رویکرد نباشد.

اوایل ماه میلادی جاری، یک نظرسنجی در فروم TechPowerUp از علاقه‌مندان به سخت‌افزار پرسیده بود آیا حاضرند پول بیشتری برای سخت‌افزارهای با قابلیت‌ها و ویژگی‌های هوش مصنوعی بپردازند. بیش از ۲۲,۰۰۰ نفر، یعنی ۸۴ درصد از کل رأی‌دهندگان، با قاطعیت اعلام کردند حاضر نیستند پول اضافی بابت AI بپردازند. بیش از ۲,۲۰۰ نفر گفتند نمی‌دانند، در حالی که کمی کمتر از ۲,۰۰۰ نفر جواب مثبت دادند.

قرار دادن عبارات و اسامی مرتبط با هوش مصنوعی یا AI به عنوان نکته برجسته یک محصول این روزها بسیار رایج است و تقریباً حتی در بی‌ربط‌ترین محصولات هم دیده می‌شود این در حالی است که هشدار داده شده شرکت‌های بزرگی مانند OpenAI اگر بازده بهتری از سرمایه‌گذاری‌های عظیم و هزینه‌های جاری مرتبط با این فناوری به دست نیاورند، ممکن است با خطر ورشکستگی مواجه شوند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره