logo

موتور جستجوی اپل برای رقابت با گوگل از راه می‌رسد

منبع
ديجياتو
بروزرسانی

ديجياتو/ اپل بي ‌‌سر و صدا در حال افزايش تلاش‌هاي خود براي توسعه فناوري جستجو براي آيفون‌ها است تا در صورت قطع همکاري با گوگل، فناوري و موتور جستجوي مشابهي را در اختيار کاربران قرار دهد.

اپل به تازگي iOS 14 را براي گوشي‌هاي خود منتشر کرده و گوشي‌هاي سري آيفون ۱۲ نيز از اين سيستم عامل بهره مي‌برند. زماني که کاربران در پنجره مربوط به جستجوي اين سيستم عامل شروع به تايپ کنند، اپل نتايج خود را بجاي گوگل به نمايش مي‌گذارد. اين ويژگي همچنين نشان مي‌دهد که چگونه از جستجوهاي رايج کاربران ياد مي‌گيرد. تا به امروز کاربران کمي چنين تغييري را متوجه شده‌اند.

اما چرا چنين تغييراتي مهم است؟ نکته اينجاست که به تازگي وزارت دادگستري ايالات متحده آمريکا (DOJ) پرونده‌اي را براي پرداخت‌هاي گوگل به اپل باز کرد. اين غول جستجوي اينترنتي با پرداخت مبلغ بالايي، به عنوان موتور جستجوي پيش‌فرض آيفون‌ها باقي مي‌ماند. طبق اين پرونده، گوگل سالانه ۸ تا ۱۲ ميليارد دلار براي چنين موضوعي هزينه مي‌کند.

حال توسعه يک موتور جستجوي داخلي توسط اپل در صورتي که مقامات مانع از همکاري آن با گوگل شوند، بسيار کاربردي خواهد بود. به نظر مي‌رسد پرونده DOJ باعث شده سازنده آيفون با سرعت بيشتري به توسعه اين موتور جستجو ادامه دهد و کارشناسان نيز به اين موضوع اشاره مي‌کنند که اخيرا فعاليت «اپل بات»، يک خزنده وب که براي ساخت ديتابيس از اطلاعات آنلاين استفاده مي‌کند، افزايش چشم‌گيري پيدا کرده است.

پازل جديدي که ساکنين کوپرتينو ساخته‌اند اما زماني کامل‌تر مي‌شود که مي‌بينيم اپل در سال‌هاي گذشته چندين متخصص دنياي جستجوي اينترنتي را استخدام کرده و در آوريل ۲۰۱۸ مدير بخش جستجوي گوگل به نام «جان جياناندريا» مشغول به فعاليت در اپل شد. علاوه بر اين، هرچند وقت يکبار شاهد انتشار آگهي‌هاي استخدام براي مهندسان جستجو هستيم. اين استخدام‌ها توانايي‌هاي هوشمند مصنوعي و همچنين دستيار صوتي سيري را در سال‌هاي اخير بهبود داده‌اند.

در صورتي که DOJ مانع از همکاري اپل و گوگل شود، هردوي آن‌ها آسيب مي‌بينند، با اين حال گوگل ضربه سنگين‌تري را تجربه خواهد کرد. خسارت چندين ميليارد دلاري سازنده آيفون با افزايش فروش و همچنين توسعه موتور جستجوي مخصوص به خود احتمالا جبران خواهد داشت، اما گوگل ترافيک بسيار زيادي را از دست مي‌دهد که جايگزيني آن تقريبا غيرممکن خواهد بود. وزارت دادگستري آمريکا مدعي شده بود که تقريبا نيمي از ترافيک گوگل از دستگاه‌هاي ساخت اپل عبور مي‌کند. در حال حاضر اين دو کمپاني واکنشي نسبت به گزارش اخير از خود نشان نداده‌اند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر