logo

ایسوس از نسل جدید لپ‌تاپ ZenBook Duo رونمایی کرد

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ در نمايشگاه CES 2021 محصولات متعددي رونمايي شدند که يکي از بهترين‌ها، نسل جديد لپ‌تاپ ايسوس ZenBook Duo بود. محصولي که از دو نمايشگر بهره مي‌برد و يکي از شاهکارهاي طراحي به حساب مي‌آيد.

CES 2021 امسال مانند دوره‌هاي قبل با شگفتي زيادي همراه بود. شرکت‌ها از محصولات نوآورانه‌ي خود، چه در قالب يک طرح مفهومي نظير لنوو Lavie Mini و چه در قالب محصولي واقعي رونمايي کردند که نماينده‌ي فوق‌العاده زيبا و جذاب ايسوس در دسته‌ي دوم قرار مي‌گيرد؛ در واقع يعني کاربران مي‌توانند اين لپ‌تاپ را بعد از مدتي خريداري کنند. البته ايسوس پيش‌تر هم محصولي اين‌چنيني را رسما راهي بازار کرده بود بنابراين انتظار داشتيم نسل جديد نيز در دسترس قرار بگيرند.

اما ايسوس ZenBook Duo يک لپ‌تاپ معمولي نيست. بلکه طراحي هوشمندانه و بسيار چشم‌نوازي دارد. ايسوس قبلا نسل اول اين لپ‌تاپ را راهي بازار کرده بود که با استقبال خوبي از سوي کاربران مواجه شد. بنابراين شرکت تايواني تصميم گرفت نسل دوم را هم با يک سري بهبودي‌هاي جزئي عرضه کند.

ZenBook Duo جديد بدنه‌ي باتريک‌تر و کوچک‌تري دارد. در نتيجه وزن کلي آن نيز به نسبت قبل کاهش يافت. ايسوس براي قلب تپنده‌ي آن از پردازنده‌ي نسل ده و يازدهم اينتل و براي بخش گرافيکي نيز از نماينده‌هاي جديد انويديا استفاده کرده تا بدين ترتيب کاربر براي انجام محدوده‌ي وسيعي از فعاليت‌هاي نرم‌افزاري، ابزار مناسب را در کنار قدرت سخت‌افزاري بسيار بالا در اختيار داشته باشد.

اين محصول در دو مدل در دسترس قرار دارد. يکي از آن‌ها Pro Duo 15 OLED و ديگري هم Duo 14 نام دارد. مدل اول از پردازنده‌ي نسل ده اينتل سري i9 بهره مي‌برد و در کنار آن هم يک کارت گرافيک بسيار قدرتمند RTX 3070 قرار گرفته. اين مجموعه‌ي قدرتمند با ۳۲ گيگابايت حافظه‌ي رم (حداکثر) تکميل مي‌شود تا بدين ترتيب شاهد يک محصول فوق‌العاده قدرتمند و البته سريع باشيم (به لطف حافظه‌ي داخلي از نوع M.2 PCIe NVMe تا ۱ ترابايت). لازم به ذکر است باتري که ايسوس براي اين لپ‌تاپ در نظر گرفته، ۹۰ وات‌ساعتي است.

مدل Duo 14 اما به پردازنده‌ي نسل يازدهمي اينتل از سري Core i5-1135G7 و Core i7-1165G7 مجهز شده و در کنار يک کارت گرافيک انويديا MX450 و تا ۳۲ گيگابايت حافظه‌ي رم، مي‌تواند براي آن دسته از کاربراني که به دنبال محصولي نسبتا قدرتمند و در عين حال مقرون به صرفه هستند مناسب باشد. البته اين محصول در نسخه‌اي با گرافيک مجتمع اينتل XE نيز در دسترس قرار دارد. اين مجموعه‌ي نسبتا قدرتمند را يک باتري ۷۰ وات‌ساعتي تغذيه مي‌کند که با توجه به نسل قبل، بايد عملکرد نسبتا خوبي هم داشته باشد.

اما اين موارد بخش معمول هر لپ‌تاپ به حساب مي‌آيند. آنچه که باعث مي‌شود ZenBook Duo از ساير محصولات متمايز شود، بهره‌مندي آن از نمايشگر ثانويه است. مدل قدرتمندتر اين سري يعني Pro Duo 15 از نمايشگري OLED با اندازه‌ي ۱۵.۶ اينچ و وضوح ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ پيکسل بهره مي‌برد که لمسي است و به صورت ۱۰۰ درصدي، گاموت رنگي DCI-P3 را پوشش مي‌دهد. در کنار اين نمايشگر بزرگ، يک نمايشگر ۱۴ اينچي ديگر هم با همين وضوح تصوير درست در بخش پاييني و بالاي صفحه‌کليد قرار گرفته که نماي زيبا و خاصي به دستگاه مي‌دهد.

مدل ۱۴ اينچي هم از لحاظ ظاهر درست شبيه به برادر بزرگ‌تر خود طراحي شده اما ابعاد کوچک‌تري دارد. نمايشگر اصلي در اين لپ‌تاپ ۱۴ اينچي است و وضوح تصوير در آن به ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ مي‌رسد. اين نمايشگر نيز لمسي بوده تا کاربر بتواند به شکل بهتري از لپ‌تاپ استفاده کند. همانطور که از نامش پيداست، در Duo 14 نيز يک نمايشگر ثانويه درست در زير نمايشگر اصلي تعبيه شده که از وضوح تصوير مشابه نمايشگر اصلي يعني FHD بهره‌ مي‌برد.

طراحي جديد لولاي اين محصولات به نمايشگر ثانويه‌ي آن‌ها که ScreenPad Plus (اسکرين‌پر پلاس) نام دارد، اين امکان را مي‌دهد تا در مدل Duo Pro 15 به ميزان ۹.۵ درجه و در مدل Duo Pro 14 نيز به ميزان ۷ درجه باز شود. اين ويژگي علاوه بر اينکه زاويه ديد بيشتري را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد، باعث افزايش چرخه‌ي هوا شده و همچنين با کاهش فاصله‌ي بين دو نمايشگر، اينطور به نظر مي‌رسد که نمايشگر ثانويه و اصلي با يکديگر ادغام شده‌ و يک نمايشگر بسيار بزرگ را در اختيار کاربر قرار مي‌دهد.

نکته‌ي جالب اينجاست که سيستم‌عامل ويندوز، ScreenPad Plus را به عنوان نمايشگر دوم تشخيص مي‌دهد؛ اين يعني کاربران قادر خواهند بود تمام کارهايي که مي‌توان با يک نمايشگر ثانويه انجام داد را با اين نمايشگر کوچک انجام دهند. اما خب ايسوس با اعمال يک سري تنظيمات مختلف، اين امکان را فراهم آورده تا کاربر با اين نمايشگر ثانويه کارهاي مختلفي انجام دهد. براي مثال مي‌توان از طريق آن، صفحه‌ کليد مربوط به اعداد را اجرا و يا از آن به يک تاچ‌پد بسيار بزرگ استفاده کرد. همچنين مي‌توان از قلمي که خوشبختانه به همراه محصول هم عرضه مي‌شود، نکاتي را روي اين صفحه يادداشت کرد که قابليتي بسيار مهم و کاربردي به حساب مي‌آيد.

البته کارهاي بيشتري هم وجود دارد که کاربر مي‌تواند به کمک ScreenPad Plus لپ‌تاپ ZenBook Duo ايسوس انجام دهد که آن را به يک نسخه‌ي مشابه با تاچ‌بار مک‌بوک پرو تبديل مي‌کند اما خب با انعطاف و قابليت‌هاي بيشتر. اين نمايشگر همچنين به نسبت قبل روشن‌تر شده تا بدين ترتيب تماشاي محتوا در آن در شرايط نوري مختلف آسان‌تر باشد. علاوه بر اين‌ها، ايسوس يک پايه‌ي تاشو نيز در جعبه‌ي اين لپ‌تاپ قرار داده که به پايين آن متصل مي‌شود. کاربر به کمک اين پايه مي‌تواند زاويه‌ي لپ‌تاپ را به گونه‌اي تنظيم کند که محصول در بهترين حالت خود قرار بگيرد تا بدين ترتيب بتوان با قلم به شکل بهتري روي نمايشگر ثانويه نوشت يا به طور کلي از آن استفاده کرد.

ايسوس ZenBook Pro Duo 15 قرار است در ماه آوريل و با قيمتي نامشخص راهي بازار شود. مدل کوچکتر اما ۱۰۰۰ دلار قيمت‌گذاري شده و هم اکنون از وب‌سايت رسمي خود ايسوس براي پيش‌خريد در دسترس قرار دارد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره